A trafikosok szívhatják a fogukat az onlinekassza miatt

Várhatóan tovább csúszik az országban működő mintegy 300 ezer pénztárgép kötelező cseréje, mivel a már többször módosított határidő sem tűnik tarthatónak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatallal összeköthető berendezések mintadarabjainak engedélyeztetése ugyanis még csak nemrég kezdődött el, így egyelőre nincs a piacon olyan engedélyezett pénztárgép, amely megfelel az új törvényi előírásoknak. A problémával leghamarabb a július elsejétől induló új nemzeti dohányboltok üzemeltetői szembesülnek, akiknek ráadásul nem csak az adóhatóság felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. irányába is.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A július elsejétől induló új trafikok üzemeltetői szembesülnek először azzal a problémával, hogy egyelőre még nincs a piacon olyan engedélyezett pénztárgép, amely az új hatósági előírásoknak megfelelően képes online adatkapcsolatra a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal. „A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalhoz nemrég több cég is beadta engedélykérelmét a saját pénztárgépére vonatkozóan, de az engedélyeztetési folyamat és maga a gyártás is időigényes, miközben a július elsején startoló nemzeti dohányboltok üzemeltetőit sürgeti leginkább az idő” – magyarázza Tóth Csaba András, a pénztárgép forgalmazással foglalkozó Timing In Central Europe Kft. ügyvezető igazgatója.

Július elsején nyílnak a nemzeti trafikok - de lesz-e bennük kassza? - Kép: MTI, Fotó: Mohai Balázs

A trafikosoknak ugyanis nem csak a NAV felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem egy másfajta – szintén elektronikus – adatszolgáltatási kötelezettséget kell teljesíteniük a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. felé is. A koncessziós kiírás szerint olyan pénztárgéprendszert kell üzemeltetniük, amely napi készletnyilvántartást vezet és alkalmas arra, hogy a forgalmi adatokat online továbbítsa az NDN felé. „Így a trafikosoknak kell a leggyorsabban dönteniük, ráadásul egyáltalán nem mindegy, hogy milyen berendezést választanak, hiszen ha nem a jelenleg hatályos törvényeknek (dohány- és pénztárgéptörvény) megfelelő megoldást választják, akkor még az év során több százezer forintos többletberuházásra kényszerülhetnek” – fejti ki Tóth Csaba András. (Az első nemzeti trafikok július elsején nyithatnak. A témáról itt olvashat bővebben.)

A három lehetőség

Az induló trafikosok számára látszólag számos különböző – ugyanakkor gyakran csak félmegoldást jelentő vagy éppen félrevezető – lehetőség kínálkozik a törvényi előírásoknak megfelelő pénztárgép-rendszer kialakítására, ám valójában csak három megoldás közül választhatnak. A legolcsóbb lehetőség az, ha vásárolnak egy „hagyományos” engedélyezett pénztárgépet és egy számítógépet, valamint internet-előfizetést és egy szoftvert, amely nyilvántartja az árukészletet és elvégzi az NDN Zrt. irányába kötelező adatszolgáltatást. Ez a verzió ugyan akár 300 ezer forintból megvásárolható nettó áron, ám csak ideiglenesen − július 1-jéig − használható, mivel utána le kell cserélni a pénztárgépet egy már úgynevezett AEE panelt (Adó Ellenőrzési Egység) tartalmazó, újonnan engedélyezett pénztárgépre.

Külföldön köröznek majd a kasszaadatok?
A hatályos szabályozás szerint külföldi mobilcégekkel lesznek kénytelenek szerződni a magyar kereskedők az online-kasszák szabályos használatának biztosításához. Ez sokba is kerülhet, mert a kereskedő fizeti az adatok bejuttatásának költségeit, a külföldi roaming pedig nem olcsó.
Még a piac jelenleg legmodernebb, legtöbbet tudó, 600 ezer forintnál kezdődő áru pénztárgépei is csak ideiglenes megoldást jelenthetnek, hiszen esetükben az év végéig további 200 ezer forintért le kell cserélni a „fekete dobozt” adóügyi egységre és meg kell vásárolni az új szoftvereket körülbelül 100 ezer forintért, addig viszont a NAV-hoz CD-n el kell juttatni a forgalmi adatokat. Így viszont már egymillió forintnál jár az összköltség.

A végső és teljes körű megoldásként több cég kínál − előrendelés mellett − engedélyezési folyamat alatt lévő, új „mindentudó” rendszereket, melyek 400 ezer forinttól érhetőek el, de az árak széles skálán mozognak − hangsúlyozza Tóth Csaba András. Ezek már tartalmazzák az adóügyi panelt is, korszerű érintőképernyős POS terminált, kiegészítve minden szükséges eszközzel és szoftverrel, amely a dohánybolt működéséhez szükséges. Vannak olyan konstrukciók is, amelyekben lízingelni is lehet az új pénztárgéprendszert, amelyhez internet-előfizetésre sincs feltétlenül szükség, mivel az benne van a szolgáltatás havidíjában. (Az online kasszák számos olyan tevékenységről árulkodnak majd, amelyről nem is gondolnánk, hogy gyanús lehet az adóhatóságnak.)

Korrupciógyanús a pályázat
A lakosság alapvetően elutasítja a Nemzeti Dohányboltok ötletét: amíg 18 százalék azok aránya, akik a kormányra bíznák ezt a döntést, addig a magyarok 56 százaléka nem ért egyet azzal, hogy a kormány döntse el, ki árusíthat dohányárut egy adott településen. Még a Fidesz-szavazók egyharmada is elutasítja, hogy az Orbán-kormány döntsön abban a kérdésben, hogy hol lehet cigarettát árulni – derül ki a Policy Solutions és a Mediánnal közös felmérésnek eredményei alapján.
A résztvevők relatív többsége, 43 százaléka gondolja úgy, hogy elsősorban a fideszes ismerősök kapták a dohányárusítási koncessziókat, míg a megkérdezettek 26 százaléka gondolja másképp. Még a kormánypárti szavazók közül is minden negyedik (24 százalék) korrupciógyanúsnak ítéli a pályázatot.
A megkérdezettek elsöprő többsége, 61 százaléka érvénytelenítené a kormány döntését, és továbbra is engedné a régi trafikoknak a dohányáru forgalmazását. Ez a kérdésre válaszolni tudók 76 százaléka. A megkérdezettek 19 százaléka hagyná meg a jelenlegi formájában a döntést.
Nem lesz sikertörténet a trafiktörvény

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló „trafiktörvény” alapján 2013. július 1-jétől kizárólag nemzeti dohányboltban árusítható dohánytermék, azonban a meglévő készleteket a többi kiskereskedelmi bolt július 16-ig forgalmazhatja. A dohányértékesítő helyek számát településenként, 2000 lakosonként kell meghatározni, ebből következően 6000-8000 koncessziónyertes lesz, akik 20 évre kapják meg az értékesítési jogot.

Ez azt jelenti, hogy az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi körülbelül 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket, ami a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozza a dohány-nagykereskedőket – hívja fel a figyelmet az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmánya. (Arról nem is beszélve, hogy dohánybolt nélkül maradhat a fél ország.)

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo