„A kkv-k előbb-utóbb használni fogják az online marketinget”
Sok csábítás éri a magyar kkv-kat a marketingpiacon, de előbb-utóbb rá fognak döbbenni az online marketing kedvező ár–érték arányára – vélte Damjanovich Nebojsa online-marketing-szakértő a Piac&Profitnak adott interjújában.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Mit javasol a kkv-szektor részére, hogyan válasszanak online, illetve marketingügynökséget?
Ennek a szektornak nagyon nehéz a helyzete manapság, ugyanakkor a marketingben elindult egy fejlődési folyamat, és egészen szép eredményeket lehet látni ebben a kategóriában is. Egy kkv-nak akkor van lehetősége egy nagyobb ügynökséghez fordulnia, ha elért egy magasabb szintre, ahol a marketingfeladatokat egy kisebb marketingcég már nem tudja ellátni, vagy nem tud olcsóbb lenni egy nagy ügynökségnél. A következőkre gondolok például: termék piaci bevezetése, külföldi piacra lépés, B2B marketing stb.. Nagyon fontosnak tartom a referenciákat és azok leellenőrzését, amit sokan nem vesznek komolyan, pedig nagyon hasznos lenne. Egyszerűen fel kell hívni pár referenciacéget, és érdeklődni az általunk preferált marketingpartnerről.
A sok sikertörténet ellenére a kkv-szektor nagy része miért nem használja még mindig az online marketinget?
Én kicsit másképp látom, mert mindig azt lehet hallani hogy az online marketing nagyon olcsó az ATL eszközökhöz képest. Szerintem a kkv-szektor előbb-utóbb használni fogja az online eszközöket, mert sokkal költségérzékenyebbek, mint a multik. De az online marketing nem mindig jobb megoldás, ez sok mindentől függ! Sokan próbálkoztak azzal, hogy csak a Google keresőben hirdetnek, viszont nem biztos, hogy egy fő elérése a megfelelő célcsoportban olcsóbb ilyen módon. Ami biztos, hogy az online esetében minden mérhető és ez sokaknak fontos.
Damjanovich Nebojsa
Szabadkán született, tanulmányait részben ott, részben Budapesten folytatta. 1993 óta él Magyarországon. Több, az online kommunikációval kapcsolatos felsőoktatási program kidolgozásában vett részt, jelenleg a Grey/G2 ügynökség munkatársa.
Mostanában megjelentek olyan médiaértékesítő cégek, amelyek pár százezer forintért ajánlanak tíz másodperces reklámidőt pár alkalomra. Ezt sokan csábítónak tartják, és belemennek, mert azt gondolják, mégiscsak a tévében fog lemenni a reklámjuk. A legnagyobb probléma, hogy sokan nem értenek hozzá, és legyártatják a reklámfilmet, mindent bele akarnak tenni, és végül nem működik. Tehát ahelyett, hogy megkeresnének egy szakembert, a kecsegtető ár miatt rosszul döntenek. Ezért azt gondolom, hogy a kkv-marketingcégek sokkal több hangsúlyt kell, hogy fektessenek az ügyfél-edukációra, hogy ne kerülhessenek ilyen csapdába.
A technológia és az online marketing olyan gyorsan változik és fejlődik, hogy a marketingvégzettségű szakemberek sem tudják sokszor követni. Sokan rádöbbennek, hogy sokkal olcsóbb külsős céget online marketinggel megbízni, és ha nem teljesítenek, gyorsan le lehet őket cserélni. De ennek is megvan a hátránya, mivel ez a know-how soha nem marad a cégnél.
Mi lesz a legfontosabb trend az online marketingben az elkövetkező éveken?
Szerintem egyre nagyobb lesz az e-kereskedelem forgalma, mert a felhasználók is okosabbak, és egyre jobban kihasználják az összes csatornát, úgymint a mobil és tablet platformokat, ugyanis az erős internetfelhasználó már mobilon is szeretne vásárolni. A responsive design egyre nagyobb teret hódít, mivel a mobilos és tabletes vásárlások száma megnőtt. A QR kód erősödése és a GPS alapú marketing is egyre erősebb lesz. Például egy kis étteremnek manapság már kötelezően fent kell, hogy legyen a Forsquer-en, sok információval, fotóval és speciális ajánlatokkal. Ahogy egyre több a tablet és a mobil, a következő években sok új dolgot fogunk látni.
Mint tanácsadó nagyon sok cégnek és embernek termelt sok-sok bevételt, soha nem gondolkodott saját üzleten?
De én állandóan ezen gondolkodom, de sajnos én nem vagyok jó kereskedő. Szolgáltatóként sok sikert elértem, és még mindig nem találtam meg azt a bizniszt, ami tudna nélkülem is működni. De ami késik, nem múlik.
A szakértő, önmagáról
Mikor kezdett az online marketing iránt érdeklődni?
A 90-es évek végén kezdtem el dolgozni a Mediacom nevű médiaügynökségnél, amelynek fő profilja a médiatervezés és -vásárlás volt. Itt foglalkoztam először online-marketing-projektekkel egy kutatócsoporttal. Ezt a csoportot pár hónap múlva feloszlatták. Viszont ezek után minden kollégám azt gondolta, hogy én értek ehhez a témához, majd elkezdték ajánlani ügyfeleiket, hogy csináljak nekik online kampányokat. Ekkor ijedtem meg, és döbbentem rá, hogy ezt a területet is mielőbb meg kell tanulnom. Nem saját akaratomból lettem tehát online marketinges. Ezután elkezdtem proaktívan tanulni, külföldi tréningekre jártam, oktattam magam. Az akkori médiaügynökségek viszont nem voltak felkészülve a tanácsadói projektekre, és ezért váltanom kellett, mivel egyre több ilyen megkeresésem jött. A brandem kialakításának alapját éppen a képzéseim adták. Újságírókat hívtam meg az előadásaimra, mondván, „ha már erről a területről írnak, akkor képezzék is magukat”, akik később már szakcikkeket kértek tőlem és egyéb szakmai háttér-információkat. Versenytársaim akkoriban nem nagyon voltak, mivel még csak pár interaktív ügynökség volt a piacon, a nagy tanácsadó cégek pedig itthon nem foglalkoztak eMarketing témával.
Sokáig oktatással foglalkozott, ma már ez nem annyira meghatározó a tevékenységében. Miért?
Nagy késztetést éreztem, hogy az online marketing be legyen vezetve a nappali és felnőttképzésbe. Kandikó József rektor látott fantáziát abban, hogy akkreditáljunk ilyen képzéseket a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján, és mivel oktató nem nagyon volt, én bevállaltam a tantárgyak nagy részét, de egy idő után a munkám mellett ez nagyon fárasztónak bizonyult. Elkezdtünk profikat keresni, akik vállalnak előadásokat is, és most már csak pár tantárgyam van a közbe nevet váltott EDUTUS Főiskolán. A felnőttoktatást még mindig viszem, és sokan hívnak még mindig konferenciákra és egyéb rendezvényekre.