Mint a Piac&Profit korábban megírta, a pénztárgépcserére kötelezett vállalkozások új pénztárgép vásárlása helyett választhatják a számlázó program használatát is, így nem kell feltétlenül online kapcsolatban lenniük az adóhatósággal. A jogszabályi előírásokat figyelembe véve a pénztárgéphasználatra kötelezett adóalanyoknak elviekben valóban van lehetőségük arra, hogy nyugta helyett minden esetben számlát bocsássanak ki. Azért elviekben, mert a számlakibocsátás során az adóalanynak az általános forgalmi adóról szóló törvény szerint kell eljárnia, mely előírásoknak való megfelelés az üzletmenetét a nyugtakibocsátáshoz képest lassíthatja.
A gyakorlati alkalmazhatóságot ugyanis kétségkívül nehezítheti, hogy az Áfa törvény pontosan meghatározza a kibocsátott számla adattartalmi követelményeit, amelyek szerint magánszemély beszerzők, igénybe vevők esetén is a számla kötelező adattartalma egyebek mellett a beszerző, igénybe vevő neve és lakcíme. E feltételnek való megfeleléssel kapcsolatban gyakorlati problémát jelenthet, hogy a magánszemély vevő ilyen jellegű adatszolgáltatásra nem kötelezhető, így amennyiben adatainak megadását megtagadja, úgy az ügyletet teljesítő adóalany a törvényi kötelezettségeit csak nyugtakibocsátással teljesítheti. Ez utóbbi esetben viszont a kereskedők és vendéglátósok kötelesek pénztárgéppel kiállítani a nyugtát, vagyis mindenképpen üzemeltetniük kell az előírásoknak megfelelő pénztárgépet.
10 dolog, amit az online kasszákról tudnunk kell!
A minisztérium szerint tehát a tömeges számlakibocsátás a gyakorlatban, az Áfa törvényben előírt kötelező adattartalom miatt, jellemzően hosszabb időt vesz igénybe, mint a nyugtakibocsátás, így a profitérdekelt eladóknak – a számlázással általában együtt járó időveszteség következtében – kevesebb bevételt is eredményezhet. A kasszacserével érintett vállalkozók is hasonlóképpen vélekedhetnek, hiszen már mintegy 190 ezer pénztárgép üzembe helyezéséhez kértek regisztrációs kódot a NAV-tól.