Folyton ugyanazokba a falakba ütközünk, hasonló viták hangzanak el a vezetői értekezleteken, mintha egy körhintán ülnénk. Vajon bennünk van a hiba?
A hazai vállalkozói rétegben nagyon jellemző, hogy vezetői képzettség, tudás nélkül került valaki egy cég élére. Természetesen a szakmai tudás és tapasztalat megkérdőjelezhetetlenül fontos ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen, de vezetőként a stabil önismeret legalább annyit nyom a latban, mint a szakmai tapasztalat. Ez ugyanis az alapja annak, hogy tudjuk, merre kell fejlődnünk.
Önismeret - az első lépések
Ha az önismeretünk kerül terítékre, érdemes megvizsgálni, hogy melyek azok a hibák, amik rendszeresen előbukkannak a munkánk során. De természetesen az is kerüljön a kalapba, hogy miben vagyunk sikeresek. Zádrovich Alíz business coach szerint ebben sokat segíthet, ha felidézünk korábbi szituációkat: olyanokat, amikor különösen eredményesek voltunk, és olyanokat is, amikor kudarcot vallottunk. Ezeket a helyzeteket alaposan kielemezve ráismerhetünk a legfőbb erősségeinkre és a gyenge pontjainkra.
Mindannyian hallottunk, sőt vezetőként gyaníthatóan számos alkalommal töltöttünk is ki személyiségteszteket. A céljuk ezeknek ugyanaz, mint a coach támogatásának: hogy rávilágítsanak a kritikus pontokra. Bár egy papíron látható hiba kevésbé ösztönöz változtatásra, mint egy személyes támogató coaching folyamat, kiindulásnak nem rossz.
Fejlesszünk tudatosan!
A vezetőként dönthetünk úgy is, hogy egy vagy több tréningen fejlesztjük a készségeinket. Ez a megoldás inkább általános útnak felel meg, hiszen kevésbé személyre szabott megoldásokat kínál. Elméleti ismereteinket kitágítja, de a saját benső helyzetünket csak további, mélyebb munkával tárhatjuk fel. A szakértőnk szerint ezeket azért ne vessük el egy laza csuklómozdulattal, hiszen mivel a tréningek többsége csoportosan zajlik, lehetőség van a jellemző munkahelyi szituációk lemodellezésére, megoldási stratégiák kidolgozására. Fontos azonban, hogy a tréningválasztás előtt a vezetőként legyünk tisztában azzal, mire is van szükségünk. Nagyon sokféle tematikus tréning van a hatékony időgazdálkodástól kezdve a stressz-kezelésen át a munkatársak motiválásáig.
Nem érdemes egyszerre fejest ugrani a közepébe két hónap alatt ledarálni a hazánkban elérhető összes kurzustípust. Zádrovich Alíz szerint, ahhoz, hogy a vezető valóban profitálni tudjon egy-egy ilyen képzésből, tudnia kell, hogy miben kell a leginkább fejlődnie, és ennek megfelelően kiválasztani a tréninget. - A cég kultúrájától, a csapat méretétől, jellemző kihívásaitól és a vezető személyiségétől is függ, milyen képzés a leghasznosabb neki. - hangsúlyozza a szakértő.
Ezen kívül a leggyakoribbak a rövidebb, egy vagy kétnapos tematikus tréningen, amelyek a legalapvetőbb vezetői kompetenciákra fókuszálnak: prezentációs készségek, munkatársak motiválása, delegálás, döntéshozatal, időgazdálkodás, stressz-kezelés, hatékony kommunikáció stb. Ezekre akkor érdemes elmenni, ha a vezetőként már rendelkezünk annyi önismerettel, ami alapján pontosan tudjuk, miben kell fejlődnünk, melyik az a terület, amelyikben szeretnénk jobban elmélyedni.
Szemléletformáló képzés
Vannak olyan tréningek is, amelyek a coaching szemléletű vezetést tanítják a résztvevőknek. A kommunikáció hangsúlyos terület, mert itt megtanulhatjuk, hogyan kérdezzünk jól a munkatársaiktól, hogyan motiváljuk őket személyre szabottan, és hogyan fókuszáljunk a megoldásra a problémák taglalása helyett. Ez nem annyira tematikus, hanem sokkal inkább átfogó, szemléletformáló képzés, aminek a vezetőként hosszú távon is a hasznát vehetjük. Tulajdonképpen arra kapunk megoldási útmutatót, hogy hogyan húzzuk ki saját magunkat a nehéz helyzetekből, és hogyan segítsünk a beosztottainknak a kritikus helyzetek elsimításában, a praktikus megoldásban.
Ha az önismeret elmélyítése a célunk, arra nagyon jók az érzelmi intelligenciát (EQ) fejlesztő tréningek, amelyek szintén nem egy-egy kompetencia fejlesztésére helyezik a hangsúlyt, hanem mélyebb szinten, a személyiség fejlesztésére hatnak. Itt a résztvevőként felismerhetjük, hogy milyen helyzetekben működünk nagyon jól, és mikor, mivel akadályozzuk saját magukat. Zádrovich Alíz szerint az ilyen típusú képzések abban is segítenek, hogy a vezetők jobban megértsék a munkatársaikat, a viselkedésük mögötti mozgatórugókat, ezáltal jobban tudjanak hatni rájuk.
A kínálat igen széles, ahhoz hogy jól válasszunk, meghatározott célok mentén haladjunk. Az önismereti tréningek, és a tematikus, szakmai tudást adó képzések ára lehet akár a csillagos ég. Pontosan határozzuk meg, hogy miben szeretnénk fejlődni, alaposan böngésszük át a lehetőségeket és így biztosan nem fogjuk úgy érezni, hogy feleslegesen, kútba dobáltuk a pénzünket. Hiszen a fő célunk pont a személyes hatékonyságunk növelése.