Nem szerették meg a magyarok az egynapos autópályamatricát, drágállják

Egy éve vezették be az egynapos autópályamatricát, amelyből a NÚSZ adatai alapján csak tavaly, 9 hónap alatt 1,4 millió darabot adtak el és idén további növekedés várható. Az autopalyamatrica.hu szakportál adatai szerint elsősorban külföldiek vásárolják, illetve azok a magyarok, akik nemcsak egyszeri utazáshoz használják, hanem tévedésből hajtottak fel fizetős szakaszra és el akarják kerülni a bírságot.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Évek óta igényelték a hazai autósok az egynapos matrica bevezetését, amelyre végül egy európai uniós kötelezettség miatt került sor 2024. április 1-től. Az árat is az EU határozta meg; ez az éves matrica díjának legfeljebb a 9 százaléka lehetett. Az autopalyamatrica.hu korábbi felméréséből kiderült: sok válaszadó nem tartotta igazságosnak a napi autópálya-használatért kifizetett matrica árát, ezért jelezte, hogy az egynapos matricával gyakrabban használná az autópályát, ha az arányosan olcsóbb lenne.

Marha drága lett az egynapos autópályamatrica
Marha drága lett az egynapos autópályamatrica
Fotó: autopalyamatrica.hu
A várakozásokkal ellentétben az említett uniós előírások miatt érthető módon idén 5320 forint az egynapos matrica ára, azaz megközelíti a 10 napos költségét. Az érvényességi idő a vásárlás pillanatától aznap éjfélig érvényes – ez a környező országokban is így van. Viszont – mint minden matricát – ezt is meg lehet előre vásárolni, így az érvényességi ideje 0:00 órától 23:59-ig tart. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy bár Szlovákiában „csak” 8,1 euró, azaz kb. 3240 forint az egynapos matrica, az autópályák hossza mindössze 648 kilométer, míg Magyarországon 1.843 – vagyis majdnem háromszor annyi gyorsforgalmi utat használhatnak az autósok. (Az EU-s kötelezettségeket egyébként ellensúlyozza az éves vármegyei matrica, amely a maga nemében egyedülállónak számít és a kedvezőbb ára miatt sokkal népszerűbb az autósok körében – idén ez 6 890 forint.)

Az autopalyamatrica.hu szakértői a napi matrica bevezetésekor arra számítottak, hogy a fenti okok miatt főleg a külföldi autósok választják – ez be is igazolódott: saját adataik szerint 20 százalékos volt az egynapos matrica vásárlási aránya, míg a magyarok körében 10 százalék. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai alapján csak tavaly, 9 hónap alatt 1,4 millió darabot adtak el. A hazai autósok jellemzően nemcsak az egyszeri utazások során választják ezt a megoldást, hanem akkor is, ha tévedésből felhajtottak egy fizetős szakaszra és a napi matrica 60 percen belüli megvételével elkerülhetik a büntetést.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo