A nem reprezentatív felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 74 százalékánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel. 2012-ben a vállalkozások marketingjének három fő iránya volt: Új piacok felkutatása (50%), új termék fejlesztése (49%) és meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%). Ezt folytatva az idei évet is elsősorban az új, lehetséges piacok felkutatására szánják a kis- és középvállalkozások (71%). Döbbenetes mértékben erősítette meg pozícióját, a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. A megkérdezettek 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2012-ben üzleti célokra is használta a világ legnagyobb közösségi hálózatát, amelynek a lakosság közötti penetrációja ma már majdnem eléri a 43 százalékot.
Pozitív fejlemény, hogy a korábbi évekkel ellentétben, 2012-ben már több vállalkozás vallotta, hogy 15 százalék felett költ a bevételéből marketingre. Ezzel egyetemben egy szakadék látszik kialakulni, mivel azok száma is nőtt, akik a bevételük csupán 5 százalékát tudják marketingre fordítani. Tehát kialakulóban az a helyzet, hogy vagy nagyon keveset tud egy kkv költeni vagy pedig egyre többet. A Marketing112 és a Marketingesek Lapja közös felmérése alapján a megkérdezett cégvezetők és döntéshozók ma már nem a hazai „guruktól” tanulnak (63%) a legtöbbet, hanem autodidakta módon könyvekből (75%) sajátítják el a számukra szükséges marketing ismereteket – bár ez a különbség még nem számottevő. Összességében, a korábbi évekhez viszonyítva a vállalkozások negatívabban nyilatkoztak az idei évi marketingjük eredményeiről. Saját honlapjukkal továbbra sincsenek megelégedve, és a vállalkozások harmada piackutatás nélkül reméli az eredményeket.
A megkérdezett cégeknek a 65 százaléka az elmúlt öt évben alakult. A válaszadó vállalkozások egyharmada öt évnél fiatalabb és két évnél idősebb, az egynegyede pedig az elmúlt két évben alakult. A gazdasági válság ellenére az elmúlt két évben nagyon sok cég alakult a kkv-szektorban. Sajnos, nagy részük tönkre is megy. Ezt igazolja, hogy a Coface Hungary 2012 közepén azt jelentette be, hogy tavalyhoz képest 30 százalékkal több felszámolást és 50 százalékkal több végelszámolást regisztrált.
A 2010-es felméréshez képest a Facebook szerepe gyökeresen megváltozott, akkor a válaszadóknak még csak 56 százaléka használta a közösségi oldalt, ma már 70 százaléknál elsődleges marketingeszköz. Az e-mail- és a hírlevélmarketing továbbra is a csúcson van, alig pár százalékkal marad el a Facebook mögött, bár szerepük csökkent a közösségi média hatására: 2010-ben 79 százalékos volt a kitöltők közötti használata. Ezek mellett még a keresőoptimalizálás és a kattintás alapú hirdetések (Adwords, Facebook) töltenek be fontos szerepet a kkv-k marketingmixében. Meglepő a rendezvények előrenyomulása – bár meglátásunk, hogy a cégek felkészületlenek profi rendezvényt megszervezni, és olyan alapvető hibákat követnek el például, mint hogy exkluzív szintre pozícionált rendezvényt visznek alacsony kategóriás helyszínekre.
2012-ben a kis- és középvállalkozások az új piacok felkutatásával, illetve az új termékek és szolgáltatások fejlesztésével foglalkoztak a legtöbbet. A 2010-es évhez képest változást lehet tapasztalni. Már nem a meglévő ügyfelekkel való foglalkozás végzett az első helyen, hanem az új piacok felkutatása, illetve az új termékek és szolgáltatások bevezetése. A meglévő ügyfelekkel történő foglalkozás 2012-ben visszaesett a 2010-es felméréshez képest. Akkor a válaszadók 45 százaléka mondta, hogy azt tartja a legfontosabb marketingstratégiának, idén már csak a 39 százaléka.
Idén a kis- és középvállalkozók körében az önképzés járt az élen és csak utána következtek a hazai guruk. A 2012-es kutatás hasonló eredményeket mutat, mint a 2010-es. Ismét az önképzés került az első helyre a marketing után érdeklődők körében, és a hazai guruktól való tanulás csak utána következett. Míg 2010-ben 73 százaléka akart tőlük tanulni, idén már csak 63 százalék. Jó hír, hogy a válság ellenére vállalkozók, illetve a cégvezetők még mindig szívesen részt vesznek tréningeken, sok esetben válságkezelő hasznos információ, vagy a kapcsolati tőke építésének reményében