A belső gondok többet ártanak a válságnál

A gyengélkedő nemzetközi és hazai gazdasági klímánál sokkal jobban megnehezítik a vállalatok életét a belső problémák, vagyis a válságra adható megfelelő válaszok megtalálásának belülről fakadó nehézségei – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. friss vállalati kutatásából.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem önmagában a külső körülmények határozzák meg egy-egy cég sorsát, a siker vagy kudarc sokkal inkább azon múlik, hogy a vállalkozás hogyan alkalmazkodik a megváltozott feltételekhez, és miként szervezi újjá saját belső világát, működését – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. által készített felmérésből. A vállalatok csaknem kétharmada jelölte meg problémái gyökereként a belső kihívásokat, miközben 17 százalékuk okolta a gazdasági válságot, 11 százalékuk pedig a jogi környezetet is megemlítette a bajok forrásaként. (A jogszabályok olyan gyorsan változnak, hogy a cégek alig tudják követni, minek kéne éppen megfelelni.)

A tanácsadó társaság évente végzett kutatásából az is kiderül, hogy a belső problémák súlya növekvőben van, ugyanakkor változnak a hangsúlyok. Míg például 2011-ben a tőkehelyzet stabilizálása, a cégcsoportba tartozó társaságok struktúrájának, aktivitásának újragondolása és kiegyensúlyozása jelentette a leginkább megoldandó feladatot, addig tavaly az értékesítés szervezeti nehézségei és a vállalatirányítás változása került a belső kihívások élére. Emellett csaknem megduplázódott azoknak a társaságoknak az aránya, amelyeknél problémát jelentett a munkaerő menedzsmentje.

Külső kihívások
A külső, piaci kihívások közül tavaly is leggyakrabban a vevői kör beszűkülése, a korábbi megrendelésállomány visszaesése okozott problémát. Ez egyébként eszkalálódni látszik, hiszen míg 2011-ben csaknem a vállalatok 50 százaléka panaszkodott erre, addig 2012-ben már 62 százalékuk. Ezzel párhuzamosan a vállalatoknak meg kellett küzdeni a konkurencia erősödésével, illetve a beszállítóikkal is. Mindebből az is következett, hogy belülről erősödött a bevételnövelés igényéből fakadó, új ügyfelek megszerzésére irányuló nyomás.
A belső problémák megoldása segít igazán

„Természetesen a belső vállalati problémák nem függetleníthetők teljes mértékben a külső gazdasági környezettől, de az eredmények rávilágítanak arra, hogy a cégek saját belső működésének áramvonalasítása, folyamataik ésszerű összehangolása, a lehetséges tartalékok, szunnyadó erőforrások feltárása és kiaknázása jelenti a legkomolyabb kihívást – hangsúlyozza Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. − Ez az origója annak, hogy a társaságok sikeresen megbirkózzanak a külső kihívásokkal: ellensúlyozzák a gazdasági válság hatásait, megoldást találjanak a külső piaci nehézségekre, valamint az adó- és jogi környezethez való alkalmazkodásra. Erről tesznek minden évben tanúbizonyságot azok a cégek – köztük egyre több magyar vállalkozás is −, amelyek sikeresen szerepelnek a European Business Awards (EBA) elnevezésű nemzetközi üzleti versenyen.”

A sikeres belső építkezés azért is egyre fontosabb, mert a kutatás szerint az elhúzódó válság egyre több magyar vállalkozás életében okoz mélyülő problémákat.

Ki lesz Európa legjobb vállalkozója?
Az European Business Awards (EBA) 2007 óta díjazza a kiemelkedő vállalati és egyéni teljesítményt Európa-szerte. Az RSM International hálózat 2011-ben állt e program mellé az EBA keretein belül „Az Év Vállalkozója” díj támogatásával, amely a vállalkozó kifejezés pozitív töltetét elismerve, olyan ember, csapat, közösség, szervezet teljesítményét díjazza, aki valami újat tud alkotni, innovációra képes. Az EBA szakmai zsűrije eddig kétszer választott be magyar céget az „Az Év Vállalkozója” kategóriájának tíz legjobbja közé: a 2012/13-as versenyen a Biofilter Környezetvédelmi Zrt.-t vezető Deák György, egy évvel korábban pedig a Lipóti Pékség és vezetője, Tóth Péter kiemelkedő teljesítményét ismerték el azzal, hogy beválogatták a rangos megmérettetés tízfős döntőjébe. (Tóth Péter itt beszél lapunknak cége sikerének titkáról.) Az idei versenyre június 21-ig nevezhetnek a cégek, amelyek közül nemzetenként 800 döntős mérkőzhet meg egymással a több kategóriában kiosztott díjakért.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo