Big data és adatelemzés
Ahogy a weben böngészünk, digitális lábnyomokat hagyunk magunk után, amiből a kereskedők következtetéseket vonhatnak le a későbbi viselkedésünkre vonatkozóan – erre épül az adat alapú perszonalizáció. Egy modern e-kereskedő már nem mutathatja minden vásárlónak ugyanazt a kínálatot, azt testre kell szabnia. Nemcsak a látvány lehet más, de a kínálat, sőt akár az árak is változhatnak annak megfelelően, hogy éppen ki a látogató. (Többek között erre szolgálnak a weboldalakon a sütik, amelyek alkalmazása ezért az egyik legjobb marketingeszköz!)
A személyre szabott ajánlatokat több módon is megtehetjük. Az egyik lehetőség az ún. on-site személyre szabás. Többek között az Amazon ajánló rendszere is idetartozik. Ezeket a rendszereket a nagy cégek régóta használják, de most már kisebb kereskedők számára is elérhetők, akár néhány 10 dolláros áron. A másik lehetőség az off-site megoldás, ami azt jelenti, hogy ha valaki az oldalunkon megnéz egy terméket, akkor a továbbiakban az oldalon kívül, máshol megjelenő hirdetésekben „üldözi” az adott termék. Mindkettőre a big data teremt lehetőséget.
A felhő, a Dolgok Internete (IoT), és a big data átírja a cégek jövőjét is. Az adatközpontú világnak köszönhetően gyorsabban, pontosabban és kiterjesztettebben működhetünk. Az "adatbomba" lehetőségeket és veszélyeket is rejt. Tudjon meg többet szakértőktől február 16-án, a Piac & Profit következő konferenciáján!
Gyorsaság, gyorsaság, gyorsaság
„Az egyik legfontosabb trend a gyorsaság iránti elvárás” – hangsúlyozta Zajdó Csaba. Vége van már annak, hogy a gyors megoldás az volt, ha bemegyünk egy fizikai boltba. Egyre több nagy e-kereskedő kínál a megrendelés napján történő kiszállítást: a Wallmart például az Uberrel szövetkezve alakítja most ki 4 órán belüli házhoz szállítási szolgáltatását, az Ikea lerakóhelyeket épít Amerika-szerte, hogy közelebbről szállítva gyorsabb elérhetőséget tudjon biztosítani a vásárlóknak.
Mobilvásárlás
Bár a vásárlásoknak még csak negyede származik innen, a mobilvásárlás mégis megkerülhetetlen trend, hiszen a döntés-előkészítés nagyon sok esetben már most innen történik – vagyis egyértelműen óriási hátrány, ha ezen a platformon nem jól működik a webshopunk. A mobilon való megjelenési lehetőségek közötti versenyt, úgy néz ki, hogy a reszponzív dizájn nyerte meg, mivel ez a leguniverzálisabb – minden eszköz és böngésző képes kezelni.
„Folyamatos Black Friday”
Hiába elvileg csak egy nap az online kereskedők (második) legfontosabb ünnepe, valójában számos kereskedő egész hétvégére, mások egész hétre nyújtották az akciókat. Mikor lecsengett, jött a Cyber Monday, majd a karácsonyi akciók és a többi. Vagyis fel kell készülni a folyamatos akciókra – aminek hátrányai is bőven van. Hiába nagy ugyanis az akciós bevétel, a vevők hozzászoknak, hogy akciósan érhetik el a termékeket, és már várni fognak a következőre.
A mai kereskedők esetében nem válik szét igazán a fizikai és netes vásárlás. Van, aki neten nézelődik, és a fizikai boltban vásárol, mások fordítva. Vagy éppen egyik nap így, másik nap úgy. Ez csak akkor jelenthet előnyt az egyes kereskedők számára, ha a különböző platformokat együtt, egy rendszerként képesek kezelni, az egyikben megszerzett adatokat az egész rendszerben felhasználni.
Hűségprogramok
Minden területen nő a verseny, egy vevő megszerzése egyre többe kerül. Marketinges közhely, hogy mindig olcsóbb egy visszatérő vevőt kielégíteni, mint egy újat megszerezni, és tény, hogy a bevétel nagy része mindig a visszatérő vevőktől származik – érdemes rájuk minden korábbinál nagyobb figyelmet fordítani. Ennek kiváló eszközei a hűségprogramok.
Valós idejű ügyfélszolgálat
10-ből 1 vevő az, aki, ha valami problémája, kérdése van, akkor felhívja a kereskedőt. A többiek egyszerűen elmennek máshová vásárolni. Ezért nagyon fontos az online, valós idejű ügyfélszolgálat – bár ennek üzemeltetése kétségtelenül drága. Megoldást jelenthetnek a chat-robotok, amelyek fejlődése most nagyon jelentős (az elmúlt évben tízszer annyi kockázati tőke került az ilyen cégekbe, mint egy évvel korábban). Viszonylag kezdeti stádiumban vannak, és éles bevetésben még korlátozottan használhatóak, de egy angol nyelvű áruházban már most képesek az ügyfélszolgálati terhelés 10-20 százalékát levenni, és ez még csak a kezdet. A fejlődés a szakértő szerint addig juthat el, hogy az ügyfélszolgálat terhelését kb. 50 százalékkal csökkentsék majd.
Az e-mail marketing és pop up ablakok reneszánsza
Hiába fordult mindenki egy időben a közösségi oldalak felé, lassan rájöttek a kereskedők, hogy a Facebookon gyűjtött listáink valójában nem a miénk, hanem az oldal üzemeltetőjéé. Nem tudjuk organikusan elérni a teljes csoportot, bizonytalanságot jelent. Hosszú távon tehát úgy tűnik, hogy az e-mail marketing a legbiztosabb megoldás, a legálisan gyűjtött listáinkat nem veheti el tőlünk senki.
Tartalommarketing
Célja, hogy organikusan el tudjuk érni az ügyfeleinket, növeljük az irántunk való bizalom szintjét. A tartalom mennyisége és minősége is dinamikusan nő, többet kell adnunk, mint pár évvel ezelőtt. A témáról itt olvashat részletesebben!
Személyesség és személyiség
Ahogy nő a tömeg az online kereskedők között is, úgy vágynak a fogyasztók egyre inkább arra, hogy valamilyen arcot kapjanak a céghez. Ez segít, hogy a vásárlók kapcsolódni tudjanak hozzánk, hogy érzelmi kötődést alakítsunk ki. Még a megosztó személyiség is megéri a tapasztalatok szerint, tehát bátran fel lehet vállalni az olyan víziókat, célokat és értékeket is, amelyek esetleg nem egyeznek meg a többségi társadaloméval. Az értékek kommunikálása a legolcsóbb módja a vásárlói hűség növelésének.