1. Önbizalomhiány
A saját cégünk szabotálásának talán legegyszerűbb módja a krónikus önbizalomhiány, ami jelentős potenciális bevételek elérését teszi lehetetlenné. Ha nem bízunk a saját termékünkben, szolgáltatásunkban, nem bízunk magunkban, hogy képesek vagyunk sikeresen vezetni egy céget, hogy lesz kapacitásunk az újabb és újabb feladatokra, ne várjuk, hogy beindul a növekedés.
2. Túl sok ambíció
Meglepő lehet, de az ambíció is csak egy bizonyos szintig építő! Mindenki ismeri a mondást: sokat akar a szarka, de nem bírja a farka. Ha egy vállalkozás túl gyorsan akar növekedni, túl szélesre akar terjeszkedni, gyakran sokkal kevésbé lesz sikeres, mint azok, amelyek koncentráltan építkeznek és specifikus, reális célokat tűznek ki.
3. „In-the-Box” gondolkodás
Az előítéletek és prekoncepciók jelentősen korlátozzák a lehetőségeket. A növekedési lehetőségek egyáltalán nem minden cég esetében egyformák! Attól, hogy valami bejött egy nagy riválisnak, nem biztos, hogy a mi cégünknél is működik – és fordítva. Sőt,a legtöbb esetben a sikerhez valami egészen új és szokatlan vezet. Ne korlátozzuk a saját lehetőségeinket azzal, hogy nem vagyunk elég nyitottak.
4. Kontroll nélküli költés
Az új és kecsegtető lehetőségek erdejében az ember olykor hagyja elszabadulni a költségeket. Lehet, hogy valami pillanatnyilag nagy lehetőségnek tűnik, de ha nem vesszük tudatosan figyelembe a megtérülést és az előzetesen, higgadt fejjel átgondolt pénzügyi terveket akkor nagy esély van rá, hogy növekedés helyett zuhanás lesz a dolog vége.
Ez a pont minden vállalkozás számára nagyon fontos, bármely életszakaszban tart is. A munkavállalói morál alapvetően meghatározza a cég hatékonyságát, eredményességét, a vevők elégedettségét és még egy sor más, nagyon fontos tényezőt, amely elengedhetetlen a vállalkozás növekedéséhez. Csak költséghelyként látni azt, hogy elégedetté és motiválttá tegyük a munkatársakat egyértelműen a növekedés gátja lesz.
6. Nem hatékony szervezet
A kis cégek gyakran ad hoc szervezeti rendszerrel, jogosultsági és felelősségi körökkel működnek, ami egy darabig nem okoz látható gondokat. Ha azonban növekedésben gondolkodunk, fel kell készülni rá, hogy azelőtt alakítsuk át az alapokat, mielőtt minden a fejünkre omlana egy kritikus pillanatban. A szervezetet egy olyan üzletmenetre kell kidolgozni, amilyet tervezünk – nem olyanra, amilyen éppen van.
Ha nem határozzuk meg pontosan, hogy hova akarunk eljutni, a külvilág hatásai „lökdösnek” majd ide-oda. Ennek az lehet az eredménye, hogy ha növekszünk is, az inkább burjánzássá fajul, nem lesz tudatos, összefogott és irányított. Így azt is nagyon nehéz lesz kisilabizálni, hogy hol is tartunk valójában. A növekedési stratégia kidolgozása segít támogatni és felismerni a növekedést, meghatározza azokat a területeket, ahova nagyobb energiát kell fektetnünk, így azok nem más frontokon mennek veszendőbe.
8. Maradiság
Bármennyire is szeretjük a saját jól bevált eszközeinket, módszereinket, ha nem tudunk változtatni rajtuk, lemaradunk. A modern üzlet számos eszközt, rendszert kínál és igényel minden területen a pénzügyektől a marketingig. Ha nem vesszük igénybe őket, fújhatjuk a növekedési terveket.
9. Rossz mutatókra építeni
Az szerencsére a legtöbb cég számára már természetes, hogy minden lehetséges területen figyelni és mérni kell saját teljesítményét. (E nélkül tulajdonképpen vakrepülés a cégvezetés.) Ha azonban nem a megfelelő mutatókat nézzük, akkor csak hamis biztonságba ringatjuk magunkat. (Szakértőnk itt beszél arról, hogy miért nem érdemes például az árbevételre tekinteni legfőbb adatként.)
10. Nem élni a lehetőségekkel
Ez a legegyszerűbb, legkézenfekvőbb, sajnos mégis legáltalánosabb hiba, amit a kisvállalkozások a saját növekedésük ellen elkövetnek. Nem minden lehetőség, ami előrébb lendítené a céget, jön garanciával, és egy nagy, villogó felirattal: ezt kell tenned! Aki nem indul a versenyeken, az nem is nyerheti meg őket…
A cikk ötletadója a Synnovatia blogján jelent meg.