A kisvállalkozások többsége jelentős lemaradásban van az informatika kínálta lehetőségek kihasználásában és ennek nem is anyagi természetű a fő oka. A többség egyelőre nem látja, hogy milyen előnyökkel járna, ha fejlesztene. Költségvetésüknek mindössze 2 százalékát fordítják informatikára – derül ki a Magyar Telekom megbízásából az informatikai döntéshozók megkérdezésével végzett reprezentatív kutatásból, pedig ennek fontos szerepe van a kis cégek túlélésének biztosításában.
A hazai kis- és középvállalkozásoknak csupán a hetede minősül informatikailag teljes mértékben mobilnak, azaz rendelkezik olyan eszközparkkal és informatikai háttérrel, ami lehetővé teszi, hogy ne csak az irodában, az íróasztalhoz kötve intézhesse levelezését, vagy érje el az internetet. Jelenleg, többségében nem használnak laptopot, okostelefont vagy mobilinternetet, és saját megítélésük szerint sem rendelkeznek a szükséges, fejlett IT infrastruktúrával. (Jelenleg a hazai vállalatok mintegy negyven százaléka használ valamilyen felhő alapú szolgáltatást, ám iparági előrejelzések szerint ez az arány kettő–négy éven belül hetven százalék körülire emelkedik majd.) A 10-50 fős cégek háromnegyedénél a levelezési rendszert a dolgozók többsége nem tudja az irodán kívülről elérni. Minden ötödik magyar kkv – a 10-50 fős cégek 22 százaléka – megragadt az akár több évtizeddel ezelőtti technológia szintjén, ami egyre növekvő versenyhátrányt okozhat számukra a kutatás eredményei szerint.
Ósdi gépek, lassabb üzlet
A vállalatok informatikai rendszeréről döntő vezetők maguk is úgy gondolják, le vannak maradva: a kutatás szerint csak minden nyolcadik cégnél állították azt, hogy kifejezetten modern infrastruktúrával rendelkeznek. A felmérés ezt egyértelműen bizonyította is, a kkv-knál működő hardverek 58%-a öt évnél régebbi – és bárki visszaemlékezhet, mennyit fejlődött azóta a technológia. (A mobileszközök áttörése egyértelműen megtörtént, 2014 végére az Egyesült Államokban már több embert érhetünk el mobiltelefon képernyőjén keresztül, mint a hagyományos asztali számítógépek segítségével.)
„A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy a sikeres vállalkozásnak napjainkban már alapvető feltétele a stabil és biztonságos IT-háttér, amely észrevétlenül veszi körül és szolgálja ki a cégeket” – mondja Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.
Ahhoz, hogy ez megváltozzon, a cégek legfontosabb problémáira kell választ adni –megoldani azt, hogy a fejlesztés a cégek többsége számára elviselhetetlen terhet jelentő egyszeri, nagyobb beruházás nélkül megvalósítható legyen, valamint segítséget nyújtani abban, hogy fejlesztések, az új rendszerekre való átállás okozta plusz feladatok és „macera” ne a vállalkozók vállát nyomja.
A kisvállalkozások ezért szívesen fordulnak a havidíjas konstrukciók felé. Ezek a távközlési szolgáltatások, sőt a szoftverek terén is bevált módszernek minősülnek. Ugyanakkor a Telekom tapasztalatai szerint magyar sajátosságként a cégek szeretik birtokolni saját eszközeiket, azért a klasszikus bérleti konstrukciók nem népszerűek. A havidíjas fizetési modell viszont lehetővé teszi, hogy bár az eszközök beszerzése költségként jelenik meg a könyvelésben, a cash-flow-ban nem okoz gondot a fejlesztés. A meglévő pénzeszközök így a cég főtevékenységével kapcsolatos beruházásokra fordíthatók.
31%-nál csak minden negyedik alkalmazottra jut egy PC
12%-nél a szellemi munkát végző alkalmazottaknak sincs számítógépe a munkájához
58% esetében a hardverek életkora több mint 5 év
65%-nak nincs saját céges domain név alatt futó levelezése (41% ingyenes rendszert, 24% az szolgáltatója rendszerét használja)
A beruházások nem tervezettek, de az elmúlt évben 56% laptopra, 52% okostelefonra költött
Forrás: Magyar Telekom - NRC felmérés 2014. február
A lassúság versenyhátrány
Bár magán felhasználóként a többség régóta kedveli a felhő szolgáltatásokat (például a Gmailt), a kkv-knak csak 45%-a éri el távolról a céges levelezést. Ez pedig jelentős versenyhátrányt okozhat, mivel éppen a mobil eszközök terjedésének köszönhetően az ügyfelek azonnali reakciókat várnak. Néhány órás csúszáson üzletek múlhatnak. Ennek ellenére a felmérés eredményei szerint mindössze 29%-ban áll rendelkezésre laptop, 23%-ban okostelefon és csak 20% rendelkezik mobilinternet előfizetéssel.
A változást a szakemberek szerint az hozhatja, ha az üzleti döntéshozók felismerik, hogy mekkora hatékonyság növekedést jelent a modern it infrastruktúra a cégnek. Amíg az informatikusok kezében van a döntés, senki nem lesz különösebben érdekelt a válságban, de fontos megérteni, hogy ezek a fejlesztések valódi beruházásnak tekinthetők – vagyis nem egyszerűen költségek, hanem a cég hatékonyságának növeléséért tett lépéseknek tekinthetők, amelyek bevétel növekedéshez vezethetnek.