Évről évre nő Magyarországon a 18-49 évesek körében az internethasználattal töltött idő és egyre inkább a mobil eszközökre tevődik át a világhálón történő kommunikáció – ez derül ki a GfK Hungária Digital Connected Consumer felmérésének legfrissebb eredményeiből. Míg 2011-ben összesen 201, 2012-ben pedig 207 percet töltött az interneten egy átlagos nethasználó fiatal felnőtt, addig 2013 első negyedévében ez az érték már 209 perc, azaz közel három és fél óra.
Az asztali PC-k folyamatosan csökkenő szerepét e téren jól látható módon a mobil eszközök, így notebookok, mobiltelefonok és legújabban táblagépek veszik át. Az okostelefonok térhódításával ugrásszerűen – a 2011-ben mért 3 százalékról 2013-ban már 23 percre – nőtt az interneten telefonon keresztül eltöltött idő. A különböző hordozható számítógépek a legfrissebb adatok szerint a világhálón eltöltött összes időből 76 perccel részesül szemben a 2012. évi 71,és a 2011. évi mindössze 47 perccel.
„Mobiltelefonon internetezéskor tízből négyen ha csak lehet, előnyben részesítik a wifi kapcsolatot, további 21 százalékuk pedig túlnyomórészt wifin keresztül csatlakozik a netre” – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. „Ezzel szemben a mindig, illetve túlnyomórészt mobilhálózaton keresztül netezők aránya 2013-ban az előző évhez képest állandó súlyt, 28 százalékot képvisel” – tette hozzá a szakember.
A mobileszközökön végzett tevékenységek sorában kiemelkedő szerepe van a térképalkalmazások használatának: minden harmadik nethasználó szokott ilyet betölteni. Jellemző a közösségi oldalak látogatása, fórumokra való visszajelzés, a mobiltelefonálást részben költséghatékonyan kiváltó chatelés, de az online telefonálók arányában is ugrásszerű növekedés következett be a 2012. évi 9 százalékról idén 23 százalékra.
A fiatalok adják a netezők többségét itthon
Míg a boszniai internet felhasználók közel fele 15 és 24 év közötti életkorú, addig Dániában az online használók negyede idősebb 55 évesnél – mutat rá a Gemius kutatása, amely igyekszik praktikus gyakorlati ötleteket nyújtani a meghatározó piaci szektorokban történő növekedésben érdekelt vállalkozások számára.
A felmérés adati szerint Oroszországban a közönség idősebb: az internethasználók 31 százaléka 25 és 34 év közötti korcsoportba tartozik. Ugyanez a korcsoport a legnagyobb Szerbiában is (27 százalék), Magyarországon (26 százalék), Lengyelországban (26 százalék), Lettországban (24 százalék) és Észtországban (23 százalék).
“Az adatok arra mutatnak, hogy minél régebbi egy országban az internetes piac, annál nagyobb az idősebbek aránya az internet felhasználók körében. Ennek oka, hogy az e-market szektor, amely egyre jelentősebbé válik, főként az idősebb vásárlói korosztályt célozza meg. E szegmensben bővül mind a termékek és szolgáltatások köre, és növekszik az online vásárlók száma is példaként említhető az idősebbek utaztatása, a nekik szánt rehabilitációs készülékek vagy gyógyszerek” – mondta Gordon.
A vizsgálat értelmében a legtöbb internet felhasználó Oroszországban (61 millió), Lengyelországban (19 millió), és Ukrajnában (16 millió) található. A sorban a következő Csehország (6 millió), Magyarország (5 millió), Dánia (4,3 millió), Belorusszia (4,8 millió), és Bulgária (4 millió), majd Szerbia és Szlovákia, (3- 3 millió ) és végül Horvátország és Litvánia ( 2-2 millió felhasználóval) 1 millió internet használó számát meghaladja Bosznia Hercegovina (1,6 millió), Szlovénia (1,4 milliót) és Lettország (1,3 milliót). Míg az észt online közönség pár százer főt számlál (830 ezer).