Online kétszer annyit is vásárolunk

2018. július 30. hétfő - 09:01 / Kriston László
  •    

Az éves forgalom tekintetében érett piaccá fejlődött a hazai e-kereskedelem. Még van növekedés, de már lassul, derült ki a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján tartott előadásokból. A vásárlók közel kétharmada vidéki. Ha online vásárolunk, kétszer többet rakunk a kosarunkba, mint amikor egy fizikai áruházban válogatunk.

A saját webáruház működtetése minden szilárd alapokon álló, fejlődni kívánó kereskedelmi és termékgyártó vállalkozás számára alapkövetlemény. A Toys R Us játékáruházlánc vezetése 2010-ben hozta meg azt a stratégiai döntést, hogy nem nyitnak saját webshopot, hanem az Amazonnal kötnek stratégiai együttműködést, hogy ott legyen kaphatók a termékei. Ez is bejátszhatott abba, hogy a cég csődbe ment és bezárni kényszerül összes amerikai üzletét. Muszáj meglovagolni az e-kereskedelem hullámait, amelyek kezdenek egyre kisebbek lenni, ami az érett piacok teljesen normális sajátossága”, – fogalmazott Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője.

A magyar webshopok fele nem biztonságos
Komoly változások történnek az idei évben a Google-nél: az idei évtől az asztali és a mobil oldalaink értékét is a mobil eszközökön mérhető eredmények alapján fogja rangsorolni. Azok a webshopok, amik elaludják az átállást, sokat veszíthetnek ezen.

Lassuló növekedés

  • A hazai piacon mintegy 10 000 webshop létezik.
  • Az átlagos kosárérték 13 000 forint.
  • A magyar webáruházak 2016-ban 427 milliárd forintnyi forgalmat termeltek.
  • 2017-ben 365 milliárd forintot (1,2 milliárd eurót) generált a hazai e-kereskedelem.
  • Online vásárlásban az európai országok közül Anglia vezetett 97,6 milliárd eurós éves forgalommal, második helyen Németország (72,7 mrd.), majd Franciaország (48,5 mrd.), Spanyolország (13,7 mrd.), Olaszország (10,1 mrd.) és Hollandia (9,6 mrd.) következett.
  • Az Enet szerint 4,6 millió vásárló shoppingolt magyar webáruházakban.
  • 2017-ben 3 millió aktív online vásárló volt, ha nem számítjuk közéjük azokat, akik utazásra és repjegyekre költöttek online.
  • 37 százalék rendelt már külföldről legalább egyszer.
  • A forgalom 43 százalékát a kiskereskedelem adja.
  • Karácsonycentrikus az e-kereskedelem, a 4. negyedév felel az éves forgalom 35 százalékáért.
  • A legtöbb e-vásárló vidéken él, a budapestiek 26 százalékot tesznek ki, ám ők adják le a rendelések 36 százalékát. A listán -rendelések tekintetében- második helyen szerepel Pest megye, majd így alakult a megyék sorrendje: Győr-Sopron, Fejér, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád, Bács-Kiskun, Hajdú-Bihar, Komárom, Veszprém, Baranya, Szabolcs-Szatmár, Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Heves, Vas, Somogy, Zala, Tolna, Nógrád.
  • A Black Friday nem kis részt jelent az éves árbevételben, 2017-ben 27 milliárd forintot.
  • A legnagyobb szektort a műszaki berendezések jelentik, ezek 73,3 milliárd forinttal részesültek a forgalomból.
  • A hazai piac forgalma 2013 második félévében csökkent és 2014 első félévében csökkent, mert a tranzakciós adó tönkre vágta a vásárlási kedvet, de aztán nem volt megállítható a net és az online vásárlási kedv.
  • Globálisan egymilliárd vásárló hagyott ott az e-kereskedelemben 1900 milliárd dollárt 2016-ban, ez 23,7 százalékos növekedést jelentett az előző évi volumenhez képest. 2017-ben a forgalom 2304 milliárd volt.
online vásárol ember kártyával

Kép:Pexels

Alvó webáruházok

Egy-egy shoppingolás alkalmával kétszer annyit vásárolunk online, mint amennyit egy fizikai áruházba betérve tennénk a bevásárlókosarunkba.  Ennek ellenére digitálisan csak 364 000 cég aktív – vagy saját webshopjával, vagy úgy, hogy hirdet a neten, holott Magyarországon közel 600 000 KKV működik. “56 százalékuknak tehát honlapja sincs, nemhogy webáruháza”  – árulta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank KKV-Marketing igazgatója. Pedig bérelni is lehet webáruházat, nem kell a semmiből saját erőből létrehozni, mert egyszerű minden folyamat mögötte.

Ha csak a mennyiséget nézzük nem tűnik olyan vészesnek a helyzet. Azonban a hazai piacon “tízből kilenc webáruház nulla bevételt hoz. Nem dől be, működik, de nem hajt pénzt” – mondta Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezetője.

Fejlődő m-kereskedelem

Kövesd a vevőt! – hajsza több eszközön át
Hallotta már ezt a panaszt, hogy a látogatók manapság csak nyomkodnak összevissza és érthetetlennek tűnik, miért hagyják el az oldalt, ahelyett hogy vennének? A sikeres internetes kereskedelemben létszükséglet, hogy ismerjük és megértsük a vevő szokásait, igényeit és jó élményt is adjunk a számára.

A múltat a single és multichannel, vagyis az egy- és sokcsatornás értékesítés jellemezte, a jelent crosschannel, vagyis a keresztértékesítés, a közeljövőt pedig az omnichannel, vagyis a minden csatornán való értékesítés fogja jellemezni. “Erről álmodunk. Minden channelre oda kell figyelni, mert ha a konkurencia teszi, akkor erőteljes hátrányt szenvedünk el”, – vélekedett Schmidt Zoltán, a Kosárérték e-kereskedelmi magazin szerkesztője.

“Három-négy éve halljuk, hogy ez lesz a mobil éve. A Google frissítései is erről szólnak már, a keresőrangsorolás nem a desktopos felhasználókat részesíti előnyben, hanem az fog számítani, hogy mobilon hogyan néz az oldalunk és milyen gyors” – mondta Schmidt.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor