Kevesebb autóban többen utaznak majd

A PwC Magyarország elemzése szerint a gépjárműpiac 2030-ig radikális változásokon megy át. Az új megosztási módok elterjedése miatt a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tanulmányban – amely az „eascy – The five dimensions of automotive transformation” címet viseli – látszólag egymásnak ellentmondó megállapítások olvashatóak. Így amíg a gépkocsiállomány Európában és az USA-ban 2030-ig drámai mértékben csökkenhet, a közúti forgalom az eddiginél is nagyobb lesz. A forgalomba helyezések száma jelentősen nő, ugyanakkor a tradicionális gyártók és beszállítók fokozott nyomás alá kerülnek.

Kép: Pixabay

2030-ig minden harmadik levezetett kilométer közös gépkocsihasználat során történhet

„Ez csak első pillantásra tűnhet ellentmondásosnak. Ez egy olyan autóipari forradalom, amelynek során számos, az elmúlt évtizedekben az autóiparban megszokottá vált szabály teljesen megváltozhat” – mondta Osztovits Ádám, a PwC  Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.

Különösen fontos ezek közül a költségmegosztáson alapuló módszerek PwC által előre jelzett térnyerése. „Mindössze néhány év leforgása alatt a ma általános norma, miszerint a legtöbben maguk vezetik a saját gépkocsijukat, csupán egy lesz a sok mobilitási lehetőség közül” – tette hozzá Osztovits Ádám. Tanulmányunk szerint akár már 2030-ra a levezetett kilométerek több mint egyharmada valamilyen „megosztásos” rendszerben történik.

Óvatosan a tigrisekkel
A sharing economy rendszerében mindenki vállalkozóvá és egyben magányos dzsungelharcossá válik. Az eddigi kollektív megjelenés helyett ez egy rengeteg szereplős szabadversenyt hozhat magával dr. Bőgel György, a Közép-európai Egyetem professzora szerint, akivel arról beszélgettünk, milyen lehetőségek és veszélyek rejlenek az új gazdasági modellben.
Az elektromos és az önvezető autók fokozzák a változás ütemét

A megosztási trend két másik autóipari technológiai megatrenddel párosul: az egyik a vezetési rendszerek villamosítása, a másik az önvezető autók kifejlesztése terén elért óriási előrelépések. Előrejelzésünk szerint 2030-ra az új gépkocsik 55%-át elektromos autók adják, míg a hagyományos belső égésű motor lassan kihal.

Az Európában és az USA-ban várható fejlemények nagyjából azonos ütemben történnek, ezzel szemben Kínában a megosztott és az önvezető közlekedési módok a nyugati világhoz képest gyorsabban fognak elterjedni. Ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezető piacává.

A különböző trendek egymást erősítik, például az elektromos járművek egyszerűbb meghajtórendszerüknek köszönhetően kevésbé hajlamosak a meghibásodásra – ez jelentős előny a megosztott és intenzívebben használt járművek esetében. Az önvezető autók így „robot taxikká” válhatnak, amennyiben valamilyen megosztásos rendszerben használják őket.

A közúti forgalom radikális megváltozása

A különböző megatrendek együttes hatásaként a közúti forgalom egésze radikális változásoknak néz elébe. Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetőségével, 2030-ra valószínűleg sokkal kevesebb lesz az autótulajdonosok száma, azonban az egyéni közlekedés mértéke erőteljesen növekszik. Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23%-os mértékben, mintegy 5,88 milliárd kilométerre növekedhet. Az előrejelzések szerint az USA-ban hasonló, 24%-os növekedés, míg Kínában 183%-os növekedés várható.

A népességnövekedés mellett ennek az is oka, hogy az önvezető autókat azok is igénybe veszik majd, akik ma még saját maguk nem tudnak vezetni. A teljes mértékben önvezető autók kifejlesztése azt is jelenti, hogy valószínűleg lesznek üres járatok, mivel a „robot taxiknak” először össze kell szedniük az új utasokat.

„Az utak egész biztosan zsúfoltabbak lesznek” – jegyezte meg Osztovits Ádám. Ennek ellenére káoszra nem kell számítani – épp ellenkezőleg: „A növekvő összekapcsoltságnak köszönhetően az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövőben.” Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet – az elektromos járművek, az önvezető autók és a megosztásos közlekedési módok mellett – az összekapcsoltságban látja.

Nagyágyúk az önvezető-iparban
Amerikai szoftverrel futnak majd a Volkswagen és a Hyundai önműködő villanyautói. A nagy autógyártók lázasan dolgoznak ugyan a jövő kocsijain, de a szükséges elektronikához csak Amerikában találnak partnert.
2024-ig harmadával nő az új forgalomba helyezések száma – de ki fog ebből profitálni?

Mit jelent ez a trend a gyártók és a beszállítók számára? A PwC forgatókönyve feltételezi, hogy 2030-ig az évenkénti új forgalomba helyezések száma Európában a harmadával, vagyis több mint 24 millió autóra növekedhet; ez lenne az egyetlen mód a meglévő autók közös gépkocsihasználat miatti fokozott igénybevételének ellensúlyozására. Az USA tekintetében a PwC Autofacts 2030-ig 20%-os növekedést és az új gépkocsieladások 22 milliós növekedését veszi alapul. Kína vonatkozásában több mint 30%-os növekedéssel számolnak, ami 35 millió eladott gépkocsit jelent.

Ez a nagy mennyiség az autógyártóktól és beszállítóktól további beruházásokat követel az új gyártási és fejlesztési kapacitás kialakítása érdekében, amellyel új koncepciójú, nagymértékben specializált járművek fejleszthetők ki az eddiginél sokkal alacsonyabb áron.

„Az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következő években” – mondta Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának szakértője. Egyrészt míg csökkenő árréssel kell számolniuk – aminek oka főként a vezető flottaoperátorok által kifejtett nyomás –, másrészt jelentős mértékben kell növelniük az új gyárakkal, az elektro-mobilitással és más megatrendekkel kapcsolatos beruházásaikat.

Ezzel egyidőben az új technológiai versenytársak is felfedezik a piacra való benyomulás lehetőségét. A PwC stratégiai tanácsadó cége, a Strategy& által készített párhuzamos tanulmány előrejelzése szerint a hagyományos szereplők globális iparági profitból való részesedése 2030-ig a jelenlegi 85%-ról kevesebb, mint 50%-ra eshet vissza. „Ebben az esetben csak azok a vállalatok maradnak fenn hosszú távon, amelyek egyértelmű vezető szerepet töltenek be a termékoldali innovációban, továbbá azok, amelyek felismerik, hogy a mobilitás már nem csupán termék, hanem szolgáltatás, és olyan szolgáltatásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek kényelmesek, jutányosak és egyszerűen használhatók” – tette hozzá Végh Bálint.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo