2012-ben hazánkban 692 darab olyan vállalkozás működött, melynek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, az idei évre ez a szám 598 darabra csökkent. A szektor árbevétele ugyanakkor a 2012-es 10 milliárd forint körüli összegről 2015-re 13 milliárd forintra emelkedett. Az alkalmazotti létszám tekintetében kiolvasható, hogy a munkaerőhiány súlyosan érintette az ágazatot. A vizsgált időszakban a vállalkozások alkalmazotti összlétszáma, az egyéni vállalkozásokat nem számítva, 2012-es 1123 főről 2017-re 861 főre csökkent. Ehhez jön még az a kb. 3500 szakoktató, akik többsége megbízási szerződéssel, vagy vállalkozói igazolvánnyal végzik tevékenységüket.
Év | Cégek darabszáma | Nettó árbevétel (eFt.) | Alkalmazotti létszám (fő) | Felszámolás alá került cégek aránya (%) | Végrehajtás alá került cégek aránya (%) |
2012 | 692 | 10 082 659 | 1123 | 2,89 | 6,35 |
2013 | 683 | 10 626 185 | 936 | 1,75 | 10,39 |
2014 | 681 | 12 669 497 | 949 | 1,90 | 8,22 |
2015 | 659 | 13 455 816 | 942 | 0,91 | 5,91 |
2016 | 631 | Nem lezárt év | 963 | 0,47 | 6,33 |
2017 | 598 | Nem lezárt év | 861 | Nem lezárt év | Nem lezárt év |
Hasonlóan kedvezően alakult a végrehajtása alá került cégek aránya. Itt a 2013-as év volt a csúcs, ekkor a működő vállalkozások 10,39%-ka ellen rendeltek el végrehajtást, míg 2016-ban ez az arány 6,33%-ra csökkent.
Az ágazatot sújtó negatív tendenciák oka elsősorban az alacsony jövedelmezőség, valamint a képzett munkaerő elszivárgása más szektorokba, illetve külföldre. A csökkenő szakoktatói létszám és annak elöregedése, valamint a pár éve megemelt kötelező gyakorlati óraszám miatt ma sokkal több időbe kerül a gépjárművezetői engedély megszerzése, mint 10 évvel ezelőtt.
Nem enyhítette az ágazat munkaerő problémáinak megoldását az sem, hogy 2005 és 2014 között a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szüneteltette a szakoktatók képzését a tananyag megújítása érdekében. A képzés újraindításának eredményei pedig még nem látszanak sem a cégadatokban, sem jogosítvány megszerzésének idejében. A helyzet különösen vidéken súlyos, hiszen az autósiskoláknak csak a 63,4%-ka működik Budapest és Pest megyén kívül. Ugyanakkor ezek a cégek egy növekvő piaci igényt kell, hogy minél rövid idő alatt kiszolgáljanak, hiszen az NKH közleménye szerint a KRESZ tanfolyamra jelentkezők és az azt sikeresen elvégzők aránya egyaránt dinamikusan növekedett 2015-2016-ban. Kérdés, hogy a munkaerőhiánnyal küzdő ágazat hogyan lesz képest ezt a megnövekedett igényt megfelelő határidőkkel, megfelelő szakmai színvonalon kiszolgálni a jövőben – zárja elemzését Hantos Zoltán az OPTEN céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.
A nyári főszezonban különösen égető volt a hiány, ami a mai napig sem oldódott meg. Az azóta újraindított képzés első végzettei leginkább a működő iskolák által beiskolázott emberek voltak, nem kerültek hát szabad szakemberek a piacra. Ez mostanában várható, de, hogy a hiány a közeli jövőben csökkenhet, ahhoz a szabályozás változására is szükség volt - mondta lapunknak korábban Jakab László, a Jakab Autósiskola vezetője. (Nekik egyébként az AdWords segített a megoldásban.)
Az oktatóknak minden kategóriában érvényes, legalább 2 éve meglévő jogosítvánnyal kellett rendelkezniük ugyanis korábban, ami azt jelentette, hogy ha valaki csak személyautón oktatna, akkor is többszázezer forintos befektetéssel meg kell szereznie a másik két kategóriára érvényes jogosítványt is, ugyanakkor a megtérülésre csak több mint két év után számíthatott. A várakozási idő megszüntetésével a közeli jövőben enyhülhet az oktatói szakemberhiány. Ez László szerint azért is nagyon fontos, mert egyre nagyobb gondot okoz a mostanra általában legalább ötven év körüli oktatók és a jellemzően tinédzser tanulók közötti kommunikációs szakadék. A fiatalokra tehát nagy az igény.