Olyan radikális és totális átalakulás előtt és alatt áll az autóipar, amihez talán csak a fintech irányába haladó bankrendszer hasonlítható manapság. A fogyasztók egy része már nem akar ragaszkodni a kocsijához és nem kell nekik az a teher, hogy fizessék a jármű karbantartását, szerelését.
Tekintsük át, milyen modellek ígérkeznek befutónak a közeljövő közúti közlekedésében. A legfejlettebb piac e tekintetben természetesen az Egyesült Államok, nálunk egyelőre csak az Uber betiltásáig jutottak...
Autóbérlés fix időtartamra - vagy megosztás?
A General Motors (GM) 2016 novemberében Maven néven 90 napos próbaprogramot indított San Franciscóban az Uberrel, melynek keretében a felhasználók GM-járgányokat bérelhetnek heti 179 dollár (52 254 forint) ellenében. (Ehhez még hozzászámolnak adót és "egyéb díjakat".) Az autót több különböző felhasználó is megoszthatja, tehát nem feltétlenül egy utasnak kell benne ülnie.
A GM partnerválasztása üzletileg némiképp meglepő, hiszen befektetőként éppen az Uber riválisában van jelen: a Lyftbe 2016-ban fektetett nem kevesebb, mint 500 millió dollárt.
Az Uber egyébként egy másik autóbérlő programot is működtet az Enterprise-zal közösen, az 215 dollár (62 758 forint) az ára.
A 2009-ben alapított San Francisco-i Getaround sem fuvarokban/utakban számolja a megosztást, hanem fix időtartamban és már 5 dollárért is lehet bérelni. A felhasználók az applikációban egy térképen kereshetik meg, hol van a legközelebbi bérbe vehető autó. Eddig 200.000 felhasználónál tartanak. A cégbe a Toyota fektetett 10 millió dollárt a saját befektetési alapján keresztül (Mirai Creation Investment LP).
Ha esetleg zavaros lenne, hogy ez most megosztás-e vagy bérlés, a válaszunk az: nagyon úgy tűnik, hogy mindkettő. Bérlés, mert sofőrt nem "adnak" az autóval, de megosztás, mert az igénybe vehető autók magánszemélyek tulajdonában vannak. Vagyis hát főként... A Maven esetében az autókat a cégtől bérli a felhasználó.
Ingyenes autóhasználat - feltételekkel
A GM adja az autókat a Lyft Express Drive programjához is, ami annyiban tér el a GM és az Uber fent említett közös akciójától, hogy a vezetők akár ingyen is használhatják a kocsit, ha hetente legalább 65 fuvart tesznek meg mint sofőrök. (A Lyft éppolyan kocsimegosztó szolgáltatás, mint az Uber.) Ez nem kevés, hiszen heti 6 munkanappal számolva 10,8 fuvart jelent naponta, ha pedig csak a hétköznapokat számoljuk bele, napi 13 fuvart kell teljesíteni az ingyenességhez.
Ezek a feltételek Bostonban, Chicagóban, Washingtonban, Denverben, Las Vegas-ban, Los Angeles-ben, San Franciscóban és San Joséban érvényesek.
Elektromos autók bérlése
A Tesla elektromos autómegosztási ambícióit már beharangozta Elon Musk, a cég vezetője, de ezek egyelőre csak tervek. A Tesla Network is magánszemélyek autóinak a megosztását teszi lehetővé, azonban itt is a fuvarok jelentik a mértékegységet, akárcsak az Ubernél és a Lyftnél.
Önvezető taxik
A Business Insider jóslata szerint 2020-ra lehetséges legkorábban, hogy elinduljanak az önvezető autókat használó taxiszolgáltatások, de újabb 20(!) évbe telhet, hogy széles körben elterjedjen az ilyen jellegű taxizás. A teljes mértékben önvezető taxik már léteznek, jelenleg a Delphi és a nuTonomy is teszteli őket Szingapúrban. 2016 végén az Uber Pittsburgh-ben kezdte meg önvezető taxijainak a tesztelését.
Forrás: recode.net, Business Insider, Reuters