Környezetvédelem cikkek
Tisztább levegő: nem a magasztos célokért, hanem önérdekből érdemes erre figyelni
Nem csak közös érdek, de közös felelősségünk is a tisztább levegő.
Újabb teher a cégeknek - a kkv-k sem menekülhetnek
Nemcsak a nagyvállalatokra, de a kkv-szektor cégeire, azok vezetőire is jelentős feladatokat ró az unió zöld átállási startégiája.
Fantasztikus magyar fűtőberendezés, ami rakétatechnikával működik
Egy szinte hihetetlen karriertörténet.
Nehéz lesz a felmelegedést 1,5 °C alatt tartani
A dekarbonizáció a G-20 országok egyikében sem zajlik a biztonságos éghajlat fenntartásához szükséges ütemben.
Újabb lépés a csomagolásmentes értékesítésben: bővíti az utántöltő automaták számát a dm
A dm célul tűzte ki, hogy vásárlóinak fenntartható alternatívákat adjon a hétköznapok döntéseihez.
Félhetnek a „zöldremosó” vállalatok
A tudatos fogyasztók táborának erősödésével párhuzamosan egyre több céget érhet a greenwashing, azaz a „zöldre mosás” vádja.
Ezért egyre brutálisabbak az energiaszámlák?
Egyértelmű összefüggést lát a megkérdezett fogyasztók közel 90 százaléka a klímaváltozás és az emelkedő energiaárak között – derül ki a Schneider Electric felméréséből.
Visszaválthatók lesznek a műanyagflakonok és italos alumínium dobozok
Az ukrajnai háború felpörgette az európai környezetvédelmet.
Zöldülnek a hazai vállalkozások
A hazai mikro- és kisvállalkozások négyötöde fontosnak tartja a fenntartható vállalati működést; a fő motivációjuk a belső meggyőződés, és nem a társadalmi elvárás vagy valamilyen vélt előny – derül ki egy, a szegmens fenntarthatósági szempontjait és működését vizsgáló friss felmérésből.
Megvan a megoldás a műanyag hulladékok kezelésére?
Megjelent egy tanulmány.
Varjúhájjal zöldülnek a villamospályák Bécsben
Az osztrák fővárosban minden szempontból a villamospályák kizöldítésére törekednek. A Simmeringer Hauptstraßén most fű helyett varjúhájfélékkel kísérleteznek a pályazöldítésnél, a Landstraßer Gürtelen pedig minimalizálják az építési terület szén-dioxid kibocsátását. Ami beválik, abból a jövőben sztenderd lesz a sínfelújításoknál.
Csak a lehúzásról szól a repohár? Most jött egy javaslat
A repohár visszaváltásával kapcsolatos visszásságok piaci önszabályozó megoldását javasolja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Zöld Követ Egyesület.
Jöhet a tőkevédett alapok reneszánsza, egyre több az ESG-alap
A magasabb kötvényhozamoknak köszönhetően a befektetési alapok sokkal jobb teljesítménnyel szolgálhatnak a befektetőiknek az idén, még ha ez egyelőre nem is látszik az adatokból. A tőkevédett alapok szektora is újjászülethet emiatt, új tematikus alapokat indítanak. Egyre több alapot alakítanak át ESG-szemléletűvé. Interjú az Eurizon Asset Management Hungary elnök-vezérigazgatójával.
Hogyan hat a klímaváltozás a hazai cégekre?
Viszonylag kevés információ van arról, hogy a magyarországi cégek miként vélekednek a klímaváltozásról.
Nagyon nagy bajba kerülhet Magyarország
Kiszáradás fenyegeti Magyarországot a következő évtizedekben, ha nem sikerül megállítani a klímaváltozást.
Lekerült a benzinársapka, máris léptek a cégek
Soha nem látott érdeklődés követte a magyar kormány hatósági üzemanyag árának eltörlését a közösségi elektromos autómegosztó szolgáltatónál.
Ez jelentené a valódi rezsicsökkentést
Egyértelmű társadalmi, gazdasági és környezeti előnyöket jelent, ha 2050-re Európa áttér a kibocsátásmentes lakások építésére – állapítja meg a Cambridge Econometrics új tanulmánya. Ez nemcsak a lakástulajdonosok fűtési költségeit csökkenti, de jelentős haszonnal jár az ukrajnai háború által súlyosan érintett európai gazdaságok – így a magyar – számára is. A kutatócég arra is felhívta a figyelmet: a megújuló energia akkor lesz olcsóbb, mint a fosszilis, ha széles körben elterjed, amihez viszont állami támogatás szükséges.
Nem sokat várnak a magyarok a munkáltatójuktól
Egy friss kutatás azt vizsgálta, hogy mennyire vannak tisztában az emberek az ESG fogalmával Magyarországon, illetve mit várnak a nagyvállalatoktól a fenntarthatóság területén. A válaszok meglepő eredményt hoztak.
Túl nagy lábon élünk – hogyan lehet csökkenteni az energiafogyasztást?
Idén egy nappal hamarabb értük el a Globális Túlfogyasztás Napját mint 2021-ben. Ez az a nap, amikor Földünk éves erőforrásai kimerülnek. Bár a pandémia alatt 2020-ban ez a dátum augusztus végére esett, az azóta eltelt időszakban ismét hihetetlenül pazarló életmódot folytattunk. Épületeink a legnagyobb energiafogyasztók, a teljes hazai energiafogyasztás 32 százalékát lakóépületeink működtetése adja, ezen belül is jelentős részét az energiapazarló családi házak. Európában a hűtő- és fűtőberendezések rengeteg energiát igényelnek, a hűtés és fűtés együttesen az EU energiaszükségletének 50 százalékát teszi ki.
Elkezdtek környezetbarát termékben gondolkodni a cégek
A GKI Gazdaságkutató Zrt. egy 2022. májusi, 964, 5 fő feletti vállalkozásra kiterjedő reprezentatív felmérésre alapozva vizsgálta meg a hazai vállalkozások környezettudatossággal kapcsolatos attitűdjeit és a cégek tevékenységének fenntarthatóságát.
Meglepő, mennyire szennyezi a levegőt a házhozszállítás
Egy friss kutatás szerint a világ hat legszennyezőbb futárcégének a kézbesítés utolsó kilométereire jutó szén-dioxid-kibocsátása eléri a 4,5 megatonnát évente. Ez nagyjából 600 ezer háztartás éves kibocsátásának felel meg.
Nem kell 2035-től kivezetni a belsőégésű motorokat
Erről Palkovics László beszélt.
Mennyire fontos a környezetvédelem a hazai vállalkozásoknak?
Tudatosabbak lettek a vállalatok.
Ha a befektetésed ESG, sokat tettél a bolygóért, és még jó hozamod is lehet
Mit tehet egy kisbefektető a bolygó, a társadalom fenntartható fejlődéséért? Számíthat-e jó hozamra, aki ESG-alapból vásárol? Mitől lesz fenntartható egy ingatlanalap? Interjú a Raiffeisen Alapkezelő vezérigazgatójával, Simon Péterrel.
Csak szavak szintjén fontos a fenntarthatóság a cégeknek
Magyarországon a cégvezetők többsége már felismerte, hogy a fenntarthatóság jelentős befolyást gyakorol a gazdasági életre, amivel foglalkozni kell, de jóval kevesebben vannak azok, akik tényleges lépéseket is tesznek érte.
A Ferrari se mindenható, javaslatuk megbukott, 2035-től vége a benzines autóknak Európában
Az Európai Unió tagországainak Luxembourgban ülésező környezetvédelmi miniszterei szerda hajnalban, tizenhat óra tárgyalás után megegyeztek öt klímavédelmi javaslatról, egyebek között arról, hogy 2035-től az új gépjárművek kizárólag akkor kerülhetnek forgalomba, ha szén-dioxid-kibocsátásuk zéró.
Hogyan érvényesülnek az ESG-kritériumok az ingatlanpiacon?
A fenntarthatósági törekvések egyre meghatározóbbak az ingatlanszegmensben, az ESG-kritériumok alkalmazása kiemelt szerepet kapott, amely az eszközök árazásában és a piaci szereplők elvárásaiban is megmutatkozik. A teljes életciklusra vonatkozó tervezés és a holisztikus szemlélet kulcsfontosságú a hatékony fenntarthatósági stratégiák kialakításában.
Nagy újítás jön a Tescónál
Az áruházlánc teljesen elektromos meghajtású furgonokat vezetett be házhozszállítási szolgáltatásában.
Túl az egyszer használatos műanyagon - mit mondanak a vendéglátósok?
Bár az elmúlt időszak nem volt könnyű a vendéglátóipari cégeknek, az Indepack Kft. idei kérdőívének válaszai szerint, nem hagytak alább a környezetvédelem megóvását célzó törekvések. A komposztálható, lebomló csomagolóeszközök napi használatba kerültek és bár a tapasztalatok sokfélék, az adatok alapján a vendéglátóhelyek közel 30 százaléka már csak ilyen termékeket használ. Az élelmiszerárak, csomagolóanyagok és szállítási költségek növekedése viszont változást hozott a fogyasztási szokásokban. Minden 10. vendég az olcsóbb ételeket keresi, a forgalom nem mutat növekedést.
Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai
Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső égésű motorok minden formáját. A cél összhangban van a Párizsi Klímaegyezményen alapuló legújabb vállalással, miszerint 1990-hez képest 2030-ra legalább 55 százalékos nettó csökkentést kell elérni az unióban az üvegházhatású gázok kibocsátásában.
Még kevesebb műanyagot használ a Spar
Az áruházlánc a logisztikai területen használt új csomagolóanyag segítségével évente 84 tonnával csökkenti a felhasznált műanyagok mennyiségét.
Sorra tűnnek el a klímaszkeptikusok
Miközben a súlyos humanitárius katasztrófát okozó orosz-ukrán háború felgyorsíthatja a fosszilis tüzelőanyagokról való gyorsabb átállást, Kelet-Közép-Európában egyértelmű visszaesést mutat a klímaszkepticizmus – derül ki a Deloitte regionális, cseh, lengyel, magyar és román viszonyokat bemutató felméréséből. Ez alapján átlagosan tízből hat válaszadó hajlandó változtatni vásárlási szokásain a környezet megóvása érdekében – Magyarországon 55 százalék ez az arány.
Kukoricából készül a legmodernebb bankkártya, már a magyaroknak is jut
Az OTP Bank elsők között vezeti be új, növényi alapanyagú bankkártyáját a privát banki ügyfelei számára Magyarországon. Az új kártya gyártása lényegesen környezetbarátabb, mint a hagyományos műanyagból készült kártyáké, tartóssága viszont semmiben nem különbözik ezektől. Az OTP Bank célja a fejlesztéssel, hogy a fenntarthatóság elveit a mindennapok gyakorlatába is átültesse a privát banki szolgáltatások területén is. Az új, innovatív és környezetkímélő technológiával készülő bankkártya egy újabb lépés a zöldebb bankolás érdekében.
Bővült a lista: ezek az Auchan áruházak is árulnak használt ruhát
Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jóminőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik.
Orbán Viktor állítsa vissza a környezetvédelmi minisztériumot
Az Országgyűlés megalakulásakor 180 civil szervezet nyílt levélben fordul a miniszterelnökhöz azt kérve, hogy a megalakuló kormányban a természeti erőforrások, a környezet és az éghajlat védelmét önálló minisztérium képviselje.
Áttörés jöhet a zöldenergia-piacon
Kizárólagos stratégiai együttműködési megállapodást kötött az E.ON és a Solar Markt, amelynek keretében létrehozták a leginnovatívabb hazai dekarbonizációs szolgáltatási csomagot, a Green Cloudot. A Green Cloud dedikált hazai naperőművekből biztosítja versenyképes áron, hosszú távú garanciával a független zöldenergiát vállalati ügyfeleknek.
Újabb magyar vállalkozás kezd komposztálható műanyagok gyártásába
Ehhez 474 millió forint támogatást is kapott a Horváth Fólia Kft.
A magyarok nem nagyon tájékozottak, de határozott véleményük van
Az új nemzetközi Ipsos kutatás szerint tevékenységeink környezeti hatásairól rengeteg tévhit él a világ fogyasztói fejében. A magyarok inkább figyelnek az energia- és víztakarékosságra, az újrahasznosításra, valamint a kevesebb csomagolóanyagú terméket választják – de a húsról, tejtermékekről a világátlaghoz képest kevésbé hajlandóak lemondani. Honfitársaink a kevésbé tájékozott nemzetek közé tartoznak, ezzel együtt a globális átlaghoz képest határozottabb véleményük van.
Eltűntek a műanyag zacskók az Auchanból
A mai napon búcsút int az Auchan a súlyosan környezetszennyező műanyag zacskóknak, amibe eddig a zöldséget, gyümölcsöt és a péksüteményt pakoltuk a leméréshez és a hazaszállításhoz. A gurigáról letéphető nejlonok helyett különböző környezetbarát csomagolóeszközökbe tehetjük a kiválasztott termékeket, amivel évi 172 tonna műanyaghulladéktól kíméljük meg a környezetünket.
Mire jók az energiacímkék?
A különböző háztartási gépek és elektronikai eszközök mindennapjaink részét képezik. A választék hatalmas, ám nem árt tudni, hogy hosszú távon a pénztárcánk és a környezetünk is jobban jár, ha a berendezések energiahatékonyságára is odafigyelünk.
Műanyag újrahasznosító vállalatot vett a Mol
A MOL-csoport felvásárolta a ReMat Zrt-t, Magyarország piacvezető műanyag újrahasznosító vállalatát. A cég éves feldolgozási kapacitása 25 ezer tonna, csaknem 200 alkalmazottat foglalkoztat, termelőüzemei Tiszaújvárosban és Rakamazon találhatók, valamint logisztikai központja van Pozsonyban.
Visszaváltható borosüvegekkel zöldülhetnek a hazai áruházláncok
Egy friss tanulmány szerint Európában a különböző termékek csomagolásának 36 százalékát teszi ki a szilárd települési hulladék. Ennek egy része a borágazatban használt egyszer használatos üvegpalack, amelynek környezeti hatása a többi csomagolással összevetve sokkal nagyobb. A Humusz Szövetség ezért is népszerűsíti az újrahasználatot, ennek fontosságát pedig erőteljesen hangsúlyozza az illetékes minisztériumnak, és a nagy hazai bevásárlóláncokat is megkeresték, hogy tegyenek az ügy érdekében.
Véget vetnének a vásárlókat átverő környezetbarát ígéreteknek
Az Európai Bizottság szerdán közzétett javaslata betiltaná az EU-ban a "zöldre mosás" (greenwashing) gyakorlatát, és új jogokat vezetne be a fogyasztók számára annak érdekében, hogy a termékvásárlás során környezetbarát döntéseket hozzanak.
A háború miatt most igazán előtérbe került az energiafüggőség csökkentése
Két nap múlva, március 26-án ismét megrendezi a WWF a Föld óráját.
Változtat a magyar Coca-Cola
Az újítással kevesebb műanyagot használnak fel.
A műanyaghasználat újragondolására indul pályázat startupoknak
Megnyílt a jelentkezés a Startup Plastic Surgery programra, amely immár harmadik alkalommal nyújt támogatást a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi kihívásokra megoldást kínáló startupoknak. Az akcelerátor programra május 1-ig várják olyan minimum kétfős csapatok pályázatait, akik innovatív ötleteikkel, termékeikkel, vagy technológiákkal járulhatnak hozzá a műanyagipar megújításához és a karbonsemleges jövőhöz.
Nem áprilisi tréfa, használt ruhákat fog árulni az Auchan
Március közepétől újabb forradalmi lépést tesz az Auchan a fenntarthatóság felé, hiszen új esélyt ad a jó minőségű használt ruháknak. A vállalat nagyon következetesen építkezik ezen a területen, így például a közelmúltban újabb környezetbarát csomagolóeszközökkel szélesítette portfólióját, most pedig Új Élet by Auchan néven használt ruhadarabok értékesítésébe kezd. Ezzel a lépéssel a túlzott mennyiségű ruhagyártás környezetszennyező hatása ellen kívánnak fellépni.
Mit tesznek a nagy cégek a klímakatasztrófa ellen?
Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem harmadának – 31 százalékának – van saját fenntarthatósági stratégiája, egy évvel korábban ez mindössze a 15 százalékukra volt igaz. A vállalatok főként a környezettudatos működést, a dolgozókkal való méltányos bánásmódot és az etikus üzleti viselkedést helyezik előtérbe.