Botrányt csinált a Nestlé közgyűlésén a Greenpeace a műanyagok miatt

A Coca Cola, a PepsiCo és a Nestlé a leggyakoribb márkák a tengerekben úszó műanyagszemétben. A zöld szervezet azért gyakorol nyomást a svájci élelmiszeripari világcégre, hogy ne használjon többé eldobható műanyag eszközöket és csomagolásokat.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az élelmiszeripari nagyvállalatok anyagforgalma óriási, termékek milliárdjait csomagolják italos palackokba, flakonokba, dobozokba, zacskókba – mindenféle olyan csomagolásba, aminek nagy része eldobható, egyszer használatos műanyag. Ráadásul sokszor még műanyag evőeszközöket és kavarókanalakat is biztosítanak a csomagolt áruhoz.

A Greenpeace aktivistái Lausanne-ban felálltak és felsorakoztak a Nestlé 152. éves közgyűlésén a színpad előtt, ahol természetesen jó fotózási lehetőséget nyújtottak demonstrációjukkal a világsajtónak, ahogy Mark Schneider vezérigazgató és Paul Buckle igazgatótanácsi elnök előtt állnak.

Paul Bulcke, a Nestlé elnöke.
(Fotó: Flickr/Nestlé)

2025-re szakít vele, de addig hallgat

A Greenpeace-nek alapvetően az a baja a Nestlével, hogy ugyan a cég nyilvánosan megtette azt a vállalást, hogy 2025-re 100 százalékban újrahasznosítható, újrahasználható és komposztálható (biológiailag lebomló) műanyagokra áll át, mégis

  • Mennyi az annyi?
    A Nestlé állítása szerint 2018-ban 1,7 millió tonna műanyagcsomagolást forgalmazott, ami a Greenpeace szerint 13 százalékos növekedést jelent, míg a Nestlé szerint csak 3 százalékos emelkedést.
    Nem elég átlátható az átállás.
  • A Nestlé nem állapította meg, hogy milyen lépésekben, milyen arányban csökkenti az eldobható műanyag használatát, vagyis úgy tűnik, kitolta az elszámoltathatóság és számonkérés pillanatát 2025-ig.
  • A cég nem fektet jelentős pénzeket az újratöltési szisztéma kidolgozásába, vagyis hogy a boltba ugyanazzal a palackkal mehessünk és azt automatából tölthessük fel újra itallal. Ehhez új italos automaták telepítése lenne szükséges világszerte. (A teljesség kedvéért: a Nestlé egyébként dolgozik egy új vízosztó gépen.)
Tejjel-csokival folyó kánaán. Meg plasztikszeméttel.
(Fotó: Flickr/Moonez)

Több papírcsomagolás vagy újratöltő-italautomaták?

A Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider a kritikákra úgy reagált, hogy elhibázottnak tartja, ha a cég egyetlen megoldásra, az újratöltésre koncentrálna. Szerinte a biológiailag lebomló csomagolások és az újrahasznosítás is fontos alternatívái a mai egyszer használatos műanyagoknak.

Boldog plasztikmentes új évet!
(Fotó: Flickr/raymondclarkeimages)

A Reuters tudósítása ugyan nem mondja ki, hogy a Nestlé a papírcsomagolások növelését tervezi, de erre utal a Greenpeace észrevétele, miszerint a Nestlé által favorizált jövőkép áttolná a problémát a -műanyaggal szennyezett- vizekről és tengerekről a szárazföldre és az erdőkre. Erre mondta a Nestlé fenntarthatósági igazgatója, Duncan Pollard, hogy nem aggódik amiatt, „az átállás a papírra” -vagyis mégis erről van szó- erősítené az erdőirtás problémáját, szerinte ezzel a megoldással továbbra is a klímaváltozás enyhítéséért tenne a cég.

Maggi-kockák.
(Fotó: Flickr/Nestle)

Az EP is betiltotta

Márciusban az Európai Parlament megszavazta az eldobható műanyageszközök -például a kanál, a kávés pohár, a fültisztitó pálcika- betiltását, mely 2021-től lép hatályba.

A Greenpeace és a Break Free From Plastic (Szakítsd a műanyaggal) mozgalom 2018-as közös kutatása szerint -melynek keretében 187 000 darab plasztik darabot vizsgáltak meg 42 országban- a három leggyakoribb világmárka a természetben előforduló műanyagszemétben a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé, pontosabban e három konszern különféle márkájú termékei.

Minden egyes cukorka külön csomagolásban van.
(Fotó: Flickr/scribbletaylor)

(Reuters)

Egy újabb provokatív videó
A Greenpeace szereti provokatív videókkal felhívni a figyelmet egy-egy égető ökológiai problémára. 2010-ben is így kampányolt a Nestlé egy pálmaolaj-termelés és az erdőirtás kapcsolatára utaló videóban, melyben orángutánujjat ropogtatott a KitKat-csoki rúdjai között egy férfi az irodájában.

Fotó: Greenpeace videó

Most a Nestlé képzeletbeli Műanyag Igazgatója áll oda a Nestlé egyik automatája elé, hogy Pure Life ásványvizet vásároljon, ám ehelyett egy halott halat és ragadós műanyagszemetet kap a masinától. „Mondd meg a Nestlének, hogy hagyjon fel az egyszer használatos műanyag használatával” - szól a „reklámfilm” szlogenje.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo