Botrányt csinált a Nestlé közgyűlésén a Greenpeace a műanyagok miatt

A Coca Cola, a PepsiCo és a Nestlé a leggyakoribb márkák a tengerekben úszó műanyagszemétben. A zöld szervezet azért gyakorol nyomást a svájci élelmiszeripari világcégre, hogy ne használjon többé eldobható műanyag eszközöket és csomagolásokat.

Az élelmiszeripari nagyvállalatok anyagforgalma óriási, termékek milliárdjait csomagolják italos palackokba, flakonokba, dobozokba, zacskókba – mindenféle olyan csomagolásba, aminek nagy része eldobható, egyszer használatos műanyag. Ráadásul sokszor még műanyag evőeszközöket és kavarókanalakat is biztosítanak a csomagolt áruhoz.

A Greenpeace aktivistái Lausanne-ban felálltak és felsorakoztak a Nestlé 152. éves közgyűlésén a színpad előtt, ahol természetesen jó fotózási lehetőséget nyújtottak demonstrációjukkal a világsajtónak, ahogy Mark Schneider vezérigazgató és Paul Buckle igazgatótanácsi elnök előtt állnak.

Paul Bulcke, a Nestlé elnöke.
(Fotó: Flickr/Nestlé)

2025-re szakít vele, de addig hallgat

A Greenpeace-nek alapvetően az a baja a Nestlével, hogy ugyan a cég nyilvánosan megtette azt a vállalást, hogy 2025-re 100 százalékban újrahasznosítható, újrahasználható és komposztálható (biológiailag lebomló) műanyagokra áll át, mégis

  • Mennyi az annyi?
    A Nestlé állítása szerint 2018-ban 1,7 millió tonna műanyagcsomagolást forgalmazott, ami a Greenpeace szerint 13 százalékos növekedést jelent, míg a Nestlé szerint csak 3 százalékos emelkedést.
    Nem elég átlátható az átállás.
  • A Nestlé nem állapította meg, hogy milyen lépésekben, milyen arányban csökkenti az eldobható műanyag használatát, vagyis úgy tűnik, kitolta az elszámoltathatóság és számonkérés pillanatát 2025-ig.
  • A cég nem fektet jelentős pénzeket az újratöltési szisztéma kidolgozásába, vagyis hogy a boltba ugyanazzal a palackkal mehessünk és azt automatából tölthessük fel újra itallal. Ehhez új italos automaták telepítése lenne szükséges világszerte. (A teljesség kedvéért: a Nestlé egyébként dolgozik egy új vízosztó gépen.)
Tejjel-csokival folyó kánaán. Meg plasztikszeméttel.
(Fotó: Flickr/Moonez)

Több papírcsomagolás vagy újratöltő-italautomaták?

A Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider a kritikákra úgy reagált, hogy elhibázottnak tartja, ha a cég egyetlen megoldásra, az újratöltésre koncentrálna. Szerinte a biológiailag lebomló csomagolások és az újrahasznosítás is fontos alternatívái a mai egyszer használatos műanyagoknak.

Boldog plasztikmentes új évet!
(Fotó: Flickr/raymondclarkeimages)

A Reuters tudósítása ugyan nem mondja ki, hogy a Nestlé a papírcsomagolások növelését tervezi, de erre utal a Greenpeace észrevétele, miszerint a Nestlé által favorizált jövőkép áttolná a problémát a -műanyaggal szennyezett- vizekről és tengerekről a szárazföldre és az erdőkre. Erre mondta a Nestlé fenntarthatósági igazgatója, Duncan Pollard, hogy nem aggódik amiatt, „az átállás a papírra” -vagyis mégis erről van szó- erősítené az erdőirtás problémáját, szerinte ezzel a megoldással továbbra is a klímaváltozás enyhítéséért tenne a cég.

Maggi-kockák.
(Fotó: Flickr/Nestle)

Az EP is betiltotta

Márciusban az Európai Parlament megszavazta az eldobható műanyageszközök -például a kanál, a kávés pohár, a fültisztitó pálcika- betiltását, mely 2021-től lép hatályba.

A Greenpeace és a Break Free From Plastic (Szakítsd a műanyaggal) mozgalom 2018-as közös kutatása szerint -melynek keretében 187 000 darab plasztik darabot vizsgáltak meg 42 országban- a három leggyakoribb világmárka a természetben előforduló műanyagszemétben a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé, pontosabban e három konszern különféle márkájú termékei.

Minden egyes cukorka külön csomagolásban van.
(Fotó: Flickr/scribbletaylor)

(Reuters)

Egy újabb provokatív videó
A Greenpeace szereti provokatív videókkal felhívni a figyelmet egy-egy égető ökológiai problémára. 2010-ben is így kampányolt a Nestlé egy pálmaolaj-termelés és az erdőirtás kapcsolatára utaló videóban, melyben orángutánujjat ropogtatott a KitKat-csoki rúdjai között egy férfi az irodájában.

Fotó: Greenpeace videó

Most a Nestlé képzeletbeli Műanyag Igazgatója áll oda a Nestlé egyik automatája elé, hogy Pure Life ásványvizet vásároljon, ám ehelyett egy halott halat és ragadós műanyagszemetet kap a masinától. „Mondd meg a Nestlének, hogy hagyjon fel az egyszer használatos műanyag használatával” - szól a „reklámfilm” szlogenje.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo