hirdetés

Botrányt csinált a Nestlé közgyűlésén a Greenpeace a műanyagok miatt

A Coca Cola, a PepsiCo és a Nestlé a leggyakoribb márkák a tengerekben úszó műanyagszemétben. A zöld szervezet azért gyakorol nyomást a svájci élelmiszeripari világcégre, hogy ne használjon többé eldobható műanyag eszközöket és csomagolásokat.
hirdetés

Az élelmiszeripari nagyvállalatok anyagforgalma óriási, termékek milliárdjait csomagolják italos palackokba, flakonokba, dobozokba, zacskókba – mindenféle olyan csomagolásba, aminek nagy része eldobható, egyszer használatos műanyag. Ráadásul sokszor még műanyag evőeszközöket és kavarókanalakat is biztosítanak a csomagolt áruhoz.

A Greenpeace aktivistái Lausanne-ban felálltak és felsorakoztak a Nestlé 152. éves közgyűlésén a színpad előtt, ahol természetesen jó fotózási lehetőséget nyújtottak demonstrációjukkal a világsajtónak, ahogy Mark Schneider vezérigazgató és Paul Buckle igazgatótanácsi elnök előtt állnak.

Paul Bulcke, a Nestlé elnöke.
(Fotó: Flickr/Nestlé)

2025-re szakít vele, de addig hallgat

A Greenpeace-nek alapvetően az a baja a Nestlével, hogy ugyan a cég nyilvánosan megtette azt a vállalást, hogy 2025-re 100 százalékban újrahasznosítható, újrahasználható és komposztálható (biológiailag lebomló) műanyagokra áll át, mégis

  • Mennyi az annyi?
    A Nestlé állítása szerint 2018-ban 1,7 millió tonna műanyagcsomagolást forgalmazott, ami a Greenpeace szerint 13 százalékos növekedést jelent, míg a Nestlé szerint csak 3 százalékos emelkedést.
    Nem elég átlátható az átállás.
  • A Nestlé nem állapította meg, hogy milyen lépésekben, milyen arányban csökkenti az eldobható műanyag használatát, vagyis úgy tűnik, kitolta az elszámoltathatóság és számonkérés pillanatát 2025-ig.
  • A cég nem fektet jelentős pénzeket az újratöltési szisztéma kidolgozásába, vagyis hogy a boltba ugyanazzal a palackkal mehessünk és azt automatából tölthessük fel újra itallal. Ehhez új italos automaták telepítése lenne szükséges világszerte. (A teljesség kedvéért: a Nestlé egyébként dolgozik egy új vízosztó gépen.)
Tejjel-csokival folyó kánaán. Meg plasztikszeméttel.
(Fotó: Flickr/Moonez)

Több papírcsomagolás vagy újratöltő-italautomaták?

A Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider a kritikákra úgy reagált, hogy elhibázottnak tartja, ha a cég egyetlen megoldásra, az újratöltésre koncentrálna. Szerinte a biológiailag lebomló csomagolások és az újrahasznosítás is fontos alternatívái a mai egyszer használatos műanyagoknak.

Boldog plasztikmentes új évet!
(Fotó: Flickr/raymondclarkeimages)

A Reuters tudósítása ugyan nem mondja ki, hogy a Nestlé a papírcsomagolások növelését tervezi, de erre utal a Greenpeace észrevétele, miszerint a Nestlé által favorizált jövőkép áttolná a problémát a -műanyaggal szennyezett- vizekről és tengerekről a szárazföldre és az erdőkre. Erre mondta a Nestlé fenntarthatósági igazgatója, Duncan Pollard, hogy nem aggódik amiatt, „az átállás a papírra” -vagyis mégis erről van szó- erősítené az erdőirtás problémáját, szerinte ezzel a megoldással továbbra is a klímaváltozás enyhítéséért tenne a cég.

Maggi-kockák.
(Fotó: Flickr/Nestle)

Az EP is betiltotta

Márciusban az Európai Parlament megszavazta az eldobható műanyageszközök -például a kanál, a kávés pohár, a fültisztitó pálcika- betiltását, mely 2021-től lép hatályba.

A Greenpeace és a Break Free From Plastic (Szakítsd a műanyaggal) mozgalom 2018-as közös kutatása szerint -melynek keretében 187 000 darab plasztik darabot vizsgáltak meg 42 országban- a három leggyakoribb világmárka a természetben előforduló műanyagszemétben a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé, pontosabban e három konszern különféle márkájú termékei.

Minden egyes cukorka külön csomagolásban van.
(Fotó: Flickr/scribbletaylor)

(Reuters)

Egy újabb provokatív videó
A Greenpeace szereti provokatív videókkal felhívni a figyelmet egy-egy égető ökológiai problémára. 2010-ben is így kampányolt a Nestlé egy pálmaolaj-termelés és az erdőirtás kapcsolatára utaló videóban, melyben orángutánujjat ropogtatott a KitKat-csoki rúdjai között egy férfi az irodájában.

Fotó: Greenpeace videó

Most a Nestlé képzeletbeli Műanyag Igazgatója áll oda a Nestlé egyik automatája elé, hogy Pure Life ásványvizet vásároljon, ám ehelyett egy halott halat és ragadós műanyagszemetet kap a masinától. „Mondd meg a Nestlének, hogy hagyjon fel az egyszer használatos műanyag használatával” - szól a „reklámfilm” szlogenje.
hirdetés

Véleményvezér

Hogyan soroznak az ukránok?

Hogyan soroznak az ukránok?

A rém és álhírek minden háborúnak természetes velejárói. Ezek között kiigazodni viszont fontos egy végzetes konfliktus idején.
Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Szomorú, de a nagy számok azt mutaják, hogy a korrupció nyugatról keletre tartva csak egyre nő. Hogyan lehetne megállítani?
Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Nagy vitatéma, hogy hasznosak-e az ársapkák, vagy nem. A benzin esetében nagy volt a bukta, de kérdés, mi lenne az élelmiszerek esetében.
Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Pétervására város fideszes polgármestere nemcsak kastélyt épített uniós pénz felhasználásával magának.
Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

A független képviselő töretlen szorgalommal igyekszik utánajárni, hogy hová kerülnek az uniós pénzek.
Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

A rendkívül magas magyar infláció mögött rossz, vagy tudatos kormányzati intézkedések állnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo