Botrányt csinált a Nestlé közgyűlésén a Greenpeace a műanyagok miatt

A Coca Cola, a PepsiCo és a Nestlé a leggyakoribb márkák a tengerekben úszó műanyagszemétben. A zöld szervezet azért gyakorol nyomást a svájci élelmiszeripari világcégre, hogy ne használjon többé eldobható műanyag eszközöket és csomagolásokat.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az élelmiszeripari nagyvállalatok anyagforgalma óriási, termékek milliárdjait csomagolják italos palackokba, flakonokba, dobozokba, zacskókba – mindenféle olyan csomagolásba, aminek nagy része eldobható, egyszer használatos műanyag. Ráadásul sokszor még műanyag evőeszközöket és kavarókanalakat is biztosítanak a csomagolt áruhoz.

A Greenpeace aktivistái Lausanne-ban felálltak és felsorakoztak a Nestlé 152. éves közgyűlésén a színpad előtt, ahol természetesen jó fotózási lehetőséget nyújtottak demonstrációjukkal a világsajtónak, ahogy Mark Schneider vezérigazgató és Paul Buckle igazgatótanácsi elnök előtt állnak.

Paul Bulcke, a Nestlé elnöke.
(Fotó: Flickr/Nestlé)

2025-re szakít vele, de addig hallgat

A Greenpeace-nek alapvetően az a baja a Nestlével, hogy ugyan a cég nyilvánosan megtette azt a vállalást, hogy 2025-re 100 százalékban újrahasznosítható, újrahasználható és komposztálható (biológiailag lebomló) műanyagokra áll át, mégis

  • Mennyi az annyi?
    A Nestlé állítása szerint 2018-ban 1,7 millió tonna műanyagcsomagolást forgalmazott, ami a Greenpeace szerint 13 százalékos növekedést jelent, míg a Nestlé szerint csak 3 százalékos emelkedést.
    Nem elég átlátható az átállás.
  • A Nestlé nem állapította meg, hogy milyen lépésekben, milyen arányban csökkenti az eldobható műanyag használatát, vagyis úgy tűnik, kitolta az elszámoltathatóság és számonkérés pillanatát 2025-ig.
  • A cég nem fektet jelentős pénzeket az újratöltési szisztéma kidolgozásába, vagyis hogy a boltba ugyanazzal a palackkal mehessünk és azt automatából tölthessük fel újra itallal. Ehhez új italos automaták telepítése lenne szükséges világszerte. (A teljesség kedvéért: a Nestlé egyébként dolgozik egy új vízosztó gépen.)
Tejjel-csokival folyó kánaán. Meg plasztikszeméttel.
(Fotó: Flickr/Moonez)

Több papírcsomagolás vagy újratöltő-italautomaták?

A Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider a kritikákra úgy reagált, hogy elhibázottnak tartja, ha a cég egyetlen megoldásra, az újratöltésre koncentrálna. Szerinte a biológiailag lebomló csomagolások és az újrahasznosítás is fontos alternatívái a mai egyszer használatos műanyagoknak.

Boldog plasztikmentes új évet!
(Fotó: Flickr/raymondclarkeimages)

A Reuters tudósítása ugyan nem mondja ki, hogy a Nestlé a papírcsomagolások növelését tervezi, de erre utal a Greenpeace észrevétele, miszerint a Nestlé által favorizált jövőkép áttolná a problémát a -műanyaggal szennyezett- vizekről és tengerekről a szárazföldre és az erdőkre. Erre mondta a Nestlé fenntarthatósági igazgatója, Duncan Pollard, hogy nem aggódik amiatt, „az átállás a papírra” -vagyis mégis erről van szó- erősítené az erdőirtás problémáját, szerinte ezzel a megoldással továbbra is a klímaváltozás enyhítéséért tenne a cég.

Maggi-kockák.
(Fotó: Flickr/Nestle)

Az EP is betiltotta

Márciusban az Európai Parlament megszavazta az eldobható műanyageszközök -például a kanál, a kávés pohár, a fültisztitó pálcika- betiltását, mely 2021-től lép hatályba.

A Greenpeace és a Break Free From Plastic (Szakítsd a műanyaggal) mozgalom 2018-as közös kutatása szerint -melynek keretében 187 000 darab plasztik darabot vizsgáltak meg 42 országban- a három leggyakoribb világmárka a természetben előforduló műanyagszemétben a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé, pontosabban e három konszern különféle márkájú termékei.

Minden egyes cukorka külön csomagolásban van.
(Fotó: Flickr/scribbletaylor)

(Reuters)

Egy újabb provokatív videó
A Greenpeace szereti provokatív videókkal felhívni a figyelmet egy-egy égető ökológiai problémára. 2010-ben is így kampányolt a Nestlé egy pálmaolaj-termelés és az erdőirtás kapcsolatára utaló videóban, melyben orángutánujjat ropogtatott a KitKat-csoki rúdjai között egy férfi az irodájában.

Fotó: Greenpeace videó

Most a Nestlé képzeletbeli Műanyag Igazgatója áll oda a Nestlé egyik automatája elé, hogy Pure Life ásványvizet vásároljon, ám ehelyett egy halott halat és ragadós műanyagszemetet kap a masinától. „Mondd meg a Nestlének, hogy hagyjon fel az egyszer használatos műanyag használatával” - szól a „reklámfilm” szlogenje.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo