Cégeladás: előbb itthon érdemes körülnézni

Magyarországon is folynak licitek a vonzó felvásárlási célpontokért. De először itthon érdemes szert tenni jelentős befektetőkre, mielőtt külföldi vevőre kacsingatnának a vállalkozások.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Felpörögtek Magyarországon a cégeladások és összeolvadások 2015-ben. A 2014-es szinthez képest 27 százalékkal emelkedett a tranzakciók száma, a piac becsült volumene 2 százalékkal nőtt, derül ki az Ernst & Young (EY) összesítéséből. A közép-kelet-európai és balkáni régióban Magyarország ezzel a negyedik helyre került. Hat éve nem volt ilyen aktív az M&A (merger & acquisition – összeolvadás és felvásárlás)-terep. (Az eddigi felvásárlások jelentős részét éppen a konkurencia hajtotta végre.)

Itt az idő!

– Az elmúlt öt évben hátrányba kerültünk a szomszédos országokkal szemben, bizonytalanná vált a jogi környezet, és a gazdaság állapota sem tűnt vonzónak. A másfél éve felerősödött globális befektetési láznak köszönhetően azonban ezek a különbségek elmosódtak – mondja dr. Lengyel Zoltán, az Allen & Overy ügyvédi iroda partnere, aki szerint sok pénz van a gazdaságban, s a vállalatok elérkezettnek látták az időt a korábban halasztgatott befektetési döntések meghozatalára. – Annyi tőkét halmoztak fel a kivárás éveiben, hogy szinte kényszert éreznek annak elköltésére. Ez értelemszerűen növeli a piacon lévő eszközök iránti keresletet – teszi hozzá.

Bányai András, az EY Tranzakciós és Tanácsadási Szolgáltatások menedzsere szerint könnyű egy eladónak beleesnie abba a pszichológiai csapdába, hogy ha valaki bekopogtat, tesz egy ajánlatot, akkor ezt elintézett ügyletnek tekinti, és nem vizsgálja meg, kaphatna-e jobb árat vagy jobb szerződéses feltételeket mástól. Ők a versenyhelyzet megteremtésére törekszenek, amin keresztül a tulajdonosi értéket maximalizálni próbálják.

– Ügyleteink számottevő részében ennek köszönhetően az átvilágítás alatt az ár meg is nőtt az indikatív ajánlatokhoz képest – mondja.

Tőzsde? Igen, Önnek is
A tőzsdéről sem az üzletemberek, sem a befektetők többségének nem a kis- és középvállalatok jutnak eszükbe. Ezen szeretne változtatni a Budapesti Értéktőzsde csapata. Már az idei évtől, de 2017-től még erőteljesebben konzultálnak, tanácsot adnak és felkészítenek annak érdekében, hogy a kisebb, növekedésorientált vállalatok számára is a forrásbevonás valós alternatívájává válhasson a részvénykibocsátás.
A DLA Piper adatai szerint a hazai piacon a magántőkés eladók 40 százaléka aukción adott túl cégrészesedésein.

Cégfejlesztés, vevőkeresés: itthonról kiindulva

Az eladói oldalon zömében két ok szól amellett, hogy a tulajdonosok rászánják magukat a kiszállásra, az exitre. A cég elérte a növekedés határait a helyi piacon, vagy családi tulajdonú és a következő generáció nem akarja folytatni az adott vállalkozást. A befektetők Magyarországon nem elsősorban piacot, hanem növekedési potenciált vásárolnak. Egy erős márkával és professzionális menedzsmenttel rendelkező cégben a külföldi, elsősorban szakmai befektető nagy lehetőséget lát, ami jó kiszállási pontot jelent mind az alapító tulajdonos, mind a pénzügyi befektető számára – mutatott rá Posztl András, a DLA Piper Horváth és Társai Jogi Iroda ügyvezető partnere a cég M&A-elemzésében.

Hiú ábránd, főleg a tech-startupoknál, hogy egyből egy külföldi „nagymenő” fog jelentkezni stratégiai befektetőnek. Sok lépcsőt kell megjárni ahhoz, hogy a Szilícium-völgy is fantáziát lásson egy magyar startupban.

– Először például célszerű egy magyar vagy régiónkbeli kockázati alap bizalmát megszerezni, és csak utána megpróbálni felhajtani egy német vagy angol alapot. Mindehhez pedig el kell érni a megfelelő méretet, szervezettségi szintet – mondja Bányai András. – A Wall Street-i és San Franciscó-i vagy londoni tech-alapok ugyanis ritkán vesznek szemügyre olyan cégeket, amelyek ezeket a stációkat nem járták be. Elemzőik, kiknek asztalán hetente akár több száz megkeresés landol a világ minden tájáról, nem aprózhatják el magukat öt-tíz dolláros befektetésekkel.

Kép:Fotolia

Bányai szerint a szakmai befektetők az utóbbi években elsősorban olyan célpontokat kerestek, amelyek beleillettek a céges stratégiájuk fő vonalába, és kiegészítették a meglévő tevékenységeiket. Ilyen esetben hajlandók voltak magasabb árat fizetni a kiszemelt cégért. A magántőke, a pénzügyi befektető mint vevőjelölt nehezen tudott, ezért nem is nagyon akart versenyezni ezzel a stratégiával.

A tavalyi év egyik kiemelkedő ügylete volt itthon a szallas.hu eladása az OTP Banknak és a PortfoLion Regionális Magántőke Alapnak.

– A cég belföldön nagyon szép pályán növekedett. Komoly know how gyűlt fel, és reális, kihagyhatatlan stratégiai irány lett a külföldi jelenlét. Válaszút előtt álltunk. Befektetünk külföldön, ami nagyon kecsegtető hozamot ígér, vagy értékesítjük a növekedési lehetőséget. Végül az EY segítségével megkerestük a szóba jöhető vevőket, felmértük a lehetőségeket, és az eladás mellett döntöttünk. Úgy vélem, a cég erős, piacvezető szerepe és a régiós növekedés lehetősége vonzó szempontok voltak a vevő számára – mondja Varga Zoltán, a szallas.hu társalapítója, aki a Centrál Médiacsoporttal szoros együttműködésben fejlesztette a céget.

Három menet

1.Az előkészítés során az ügyvédek rendszerint segédkeznek már abban is, hogy az eladó milyen szempontok szerint állítsa össze az eladásra kínált cégről elkészítendő információs csomagot. Ezek a csomagok általában nem tartalmazzák a legérzékenyebb információkat. Majd összeállítják a vevőjelöltek listáját. Ez a szakasz az indikatív – nem kötelező érvényű – ajánlatok beérkezésével zárul.

2. Ide már csak az eladó számára elfogadható árat és feltételeket kínáló vevő- vagy befektetőjelöltek kerülhetnek be. Ebben a fordulóban a vevőjelöltek megkapják az 50–100 oldalas adásvételi szerződéstervezetet, amihez ebben a körben még észrevételeket fűzhetnek. A cél az, hogy a különböző vevőjelöltekkel kötendő szerződések ne nagyon térjenek el egymástól, így egyszerűbb lesz kiválasztani a győztes pályázót az ár alapján. Előfordul, hogy valaki csak azért megy be az adatszobába – ez régen valóban egy cégpapírokkal teli szobát jelentett, ma egy laptopot –, hogy kutakodjon a versenytársnál, s nem feltétlenül azért, hogy felvásárolja a céget.

3. A versenyzők beterjesztik a jogilag kötelező érvényű felvásárlási ajánlatot.

Portálsepregetés

Főként a családi és középvállalkozásoknál visszatérő probléma, hogy eladás előtt a számviteli nyilvántartást rendbe kell tenni.

– És ez nem magyar jellegzetesség. Egészen addig, amíg a vállalkozás eladása napirendre nem kerül, a tulajdonosoknak fontosabb az, hogy minél kevesebbet adózzon a cég, mint az, hogy a befektetők a könyvekből is megértsék a profit keletkezésének folyamatát – magyarázza Lengyel.

A befektetők tőzsdén keresztül történő bevonása, az úgynevezett IPO ettől teljesen eltérő mentalitást igényel. A nyilvános piacra készülő társaságok esetében nem elegendő, ha egy adóvizsgálat nem végződik bírságolással. A vállalkozást teljesen „rendbe kell szedni”: átláthatóan kell működnie, hogy a piac számára fontos információkat azonnal közzé tudja tenni, és a vállalatirányítástól a balesetvédelemig komoly belső szabályozással kell rendelkeznie.

A logika azt diktálja, hogy a stratégiai befektetőnek drágábban el lehet adni egy céget, mint a tőkepiacon, hiszen az előbbi hajlandó megfizetni az irányításért járó úgynevezett „kontrol prémiumot”. Vannak körülmények azonban, amelyek között a tőzsdei értékesítés nagyobb sikerrel kecsegtet. Nem véletlen, hogy az elmúlt évben elszaporodtak az olyan ügyletek, ahol az eladó párhuzamosan készítette elő egyrészt a stratégiai, másrészt a tőkepiaci befektetők részére történő értékesítést.

– Csak az előkészítési folyamat legvégén dőlt el, lesz-e IPO vagy sem - teszi hozzá Lengyel Zoltán.

Posztl András szerint az is befolyásolja a döntést, hogy a lokális tőzsdei bevezetéssel alacsonyabb árat lehet realizálni, mint ha egy pénzügyi befektető venné meg a céget. A stratégiai befektető ugyanis a mai piaci viszonyok közepette gyakran hajlandó megfizetni a „kontrollprémiumot”, hogy megszerezze a többségi tulajdonosi pozíciót.

Cégér, cégár

Hogy megállapítsák egy cég vételárát, legtöbbször az EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation, and amortizatio) pénzügyi mutatószámot, vagyis a kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredményt veszik alapul, ezt szorozzák meg. Nemzetközi tendenciák befolyásolják, melyik szektorban hányszoros szorzóval cserélnek gazdát a cégek. Sokszor ezt a szorzót követi a magyar árkalkuláció is.

– Egy szoftvercégnél nagyon közel tud lenni az EBITDA ahhoz, amit ki lehet belőle venni a jövőben, de egy termelőcégnél ez nem így van – mondja Bányai. Szerinte hasznos módszer a diszkontált cash flow: annyit ér egy cég, amit a jövőben készpénzként ki lehet belőle venni, de az már a kockázatot is tartalmazza, hogy ma ténylegesen mennyit adunk érte. Úgy látja, egyre inkább érdemes az alacsonyabb bevételű, de nagy profittartalmú és nagy növekedésű cégekre koncentrálni, hiszen ilyen esetekben a tranzakciós érték már kellően magas tud lenni, hogy a tanácsadó érdeklődését felkeltse.

Külön világ a startupok értékelése.

– Az ilyen vállalkozások üzletileg még inkább ígéretek, mint tények. Az ember üzleti ötletet, jobb esetben üzleti tervet és piaci potenciált vesz. Ezek a jövő jóslásáról szólnak. Ebben a környezetben nagy potenciált keresnek a befektetők, ami nagy kockázattal jár – mondja Szabó Péter, az S&T Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Ők szokatlan módszerhez folyamodtak: közzétették, hogy felhő alapú szolgáltatásokban utazó céget vásárolnának, akár tíz–húsz fős vállalkozásokat is, részben a célból, hogy enyhítsék a munkaerőhiányt.

– Azt vizsgáljuk, mennyire egészséges a cég, a fejlődés dinamikája, a portfólió, az ügyfélkör és a munkavállalók összetétele, és hogy a szinergiák lévén lehet-e továbbnövelni az EBITDA-rátánkat – magyarázza Szabó.

Meddig tarthat az M&A-lendület? A tavalyi évhez képest idén mindenképpen csillapodott tőlünk nyugatabbra, és lehet, nálunk is enyhülni fog a befektetési kedv, de nem biztos, hogy a közeljövőben. Európa keleti fele a gazdasági és üzleti trendekben ugyanis jellemzően fáziskésésben van.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo