A kutatások szerint a kkv-szektorban még mindig nem ismerik a korszerű HR szerepét és módszereit, pedig nagyobb szükség van a HR-re a kisvállalkozásoknál - ezen belül a mikrovállalkozásoknál -, mint valaha. A cégvezetők szerint ugyanis egyre nagyobb gond a megfelelő munkaerő felkutatása – és megtartása.
„Biztos jele a zűrzavarnak, ha a feladatkörök elmosódnak, pl. a pénzügyi igazgató bevallásokat készít, vagy a cégvezető üzletszerzés helyett adminisztrációval bajlódik” – hangzott el a Human Score - IBS HR műhely által korábban szervezett beszélgetésen, amelyről együttműködő partnerünk, a HR Portál tudósított. Több kisvállalkozásoknál az ügyvezető, a tulajdonos, vagy a feladattal megbízott munkatárs ösztönösen alkalmazza a HR-eszközöket. Mivel ezek mögött azonban nincsenek rögzített és mindenki számára egyértelmű módszertanok, akár egyetlen személyes konfliktus komoly szervezeti, gazdasági visszaesést idézhet elő – mutattak rá szakemberek.
Megoldás lehet akár egy interim menedzser alkalmazása, aki kialakítja a közepes vállalkozások rendszereit, amelyet azután kevésbé tapasztalt kollégák is tudnak működtetni. Tapasztalatok szerint azonban a vállalkozók inkább maguk mennek el egy HR-képzésre, minthogy másra bízzák a feladatot.
A kkv-s HR-es egy személyben mindenes
Vegyük azt az esetet, amikor a cégek alkalmaznak humán erőforrással foglalkozó „mindenest”, csak egy idő után roskadozik a munka súlya alatt az elmosódott feladatkörök, felelősségi rendszerek, kiépített HR rendszerek híján és káosz alakul ki. Bodó Péter az Európai Coaching Szövetség (ECA) alelnöke az érintettek felelősségére hívta fel a figyelmet. Véleménye szerint a HR-eseknek nem szabad passzívan figyelniük a saját munkakörük alakulását, tenniük kell azért, hogy ne mindenesként tekintsenek rájuk. - A HR-nek magának kell kialakítania a kereteit. Nehezebb a határokat átlépni, ha már az elején tisztázzák a feladatköröket – emelte ki Bodó Péter. A szakember úgy látja, ez a nélkülözhetetlenség hamis érzetét kelti a HR-sekben. „Mindenest bármikor talál az ember, de egy szakterületen kiválóan teljesítőt nem feltétlenül” – figyelmeztetett a cégvezető.
Ebben a folyamatban azonban nemcsak a HR-es felelőssége merül fel, hanem a vezetőé is. A mindenesség a vezetői kompetenciák hiányára is utal – mondta Bodó Péter. A vezetőknek meg kell érteniük, hogy a személyiségfejlesztés, az emberek vezetése nem kizárólag HR feladata, nem delegálhatnak minden emberi feladatot a HR-re. „A vezetőket be kell vonni a humán erőforrás menedzsmentbe, természetesen nem minden területbe, így tud csökkeni a HR-es munkaterhe. A cégeknek pedig támogatniuk kell az ehhez szükséges kompetenciák megszerzését” – hangsúlyozta a szakember.
Nagy kérdés, hogy a vezetők mennyire érzik sajátjuknak a munkatársakkal való foglalkozást. Ennek egyik jele az állásinterjún való részvétel és annak, szakmai oldalról képviselik-e a céget. Ezen túl a teljesítmények értékelésekor tapasztalt vezetői magatartás is árulkodó. Ha passzívak, nem dicsérnek, nem adnak magyarázatot értékelésükre, a HR-esek irányított kérdésekkel segíthetnek.