„A kormány felülvizsgálta a konvergenciaprogram hiánypályáját. A 2012-ben és 2013-ban 2,7 százalékra, 2014-ben 2,2 százalékra módosított hiányszámok elérése továbbra is lehetővé teszi a túlzott hiány eljárás megszüntetéséhez szükséges, tartósan és jóval 3 százalék alatti hiánypálya követelményének teljesülését” – áll a „Jelentés a Gazdasági és Pénzügyminiszterek Tanácsa által 2012. március 13-án a túlzott hiány eljárás keretében kiadott ajánlás megvalósítása érdekében hozott intézkedésekről” című, ma nyilvánosságra hozott kormányzati dokumentumban. Az indok: „A konvergencia programban jelzett hiánypálya tartásához szükséges mértékű intézkedések végrehajtása ebben a lényegesen rosszabb külső és belső növekedési környezetben olyan mértékű keresletszűkítést eredményezne, ami tartósan visszavetné a növekedést, ezzel meggátolva a hiány fenntartható módon történő csökkentését.”
A dokumentumot a kormány október 4-én megtárgyalta, majd ezt követően benyújtotta az Európai Bizottság és az Európai Tanács részére.
Csakis a külső tényezők miatt kell korrigálni?
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter péntek délelőtt ismertette azokat a tervezett kormányzati lépéseket, amelyeket a dokumentum is tartalmaz.
A jelentésben foglalt intézkedésekre a piac kedvezően reagált. Remélhetően az optimizmust nem fogja letörni az a tény, hogy bár az adatok azt mutatják, hogy a magyar kormány ismét megpróbált szembenézni a realitásokkal – miként azt a két Széll Kálmán Terv esetében is megtapasztalhattuk –, ám a folyamatok elemzése és az intézkedések indoklása változatlanul azt mutatja, hogy a magyar gazdaságpolitika nem hagyományos szemléletének módosítása változatlanul nem szerepel napirenden.
A jelentés ugyanis a makrogazdasági folyamatokat elemezve egyértelműen a külső tényezők kedvezőtlen alakulásával magyarázza a korrekció szükségességét, a belső folyamatok elégtelenségét és a gazdasági recessziót is ennek következményeként írja le. A munkahelyvédelmi akciótervet illetően is változatlanul optimista a kormányzat: úgy véli, hogy az ezzel kapcsolatos intézkedések az éves GDP közel 1 százalékával csökkentik majd a munkára rakódó terheket, s ez már rövid távon a versenyszféra foglalkoztatottságának, valamint a vállalatok jövedelmezőségének érdemi javulásában, hosszabb távon pedig a beruházások és a fogyasztás erősödésében mutatkozik meg.
Fogyasztásnövekedés csak 2014-ben
A háztartások fogyasztásának növekedését viszont csak 2014-re prognosztizálja a dokumentum, még 2013-ban is a rendelkezésre álló jövedelmek csökkenésével számol. 2014-ben viszont megszűnik a versenyszférában a bérkompenzáció, ez pedig – bár ezt a dokumentum nem említi – a vállalkozások számára tényleges költségnövekedést jelent, ami visszahat a foglalkoztatásra, a fogyasztásra meg persze a versenyképességre is.
Az infláció az idei 5,8 százalékról jövőre csak 5 százalék közelébe csökken a jelentés alapján, a magyarázat szerint ez egyszeri sokkok következménye: a jövedékiadó-emelésen túl a várható drasztikus élelmiszerár-emelkedés és az áfaelkerülés visszaszorítása emeli szignifikánsan az infláció pályáját, ezek lecsengésével 2014-ben az MNB inflációs célja körül alakulhat. Arról, hogy mit jelenthet az ország számára az, hogy a gazdaságot 2013-ban is magas infláció és minimális növekedés vagy stagnálás, vagyis stagfláció jellemzi, s hogy ennek kedvezőtlen hatásait miképpen lehetne minimalizálni, ugyancsak nem esik szó a dokumentumban.
Számolva a realitásokkal
Ugyanakkor a foglalkoztatást, a munkanélküliséget és a beruházásokat illetően a jelentés a megszokottnál reálisabb képet fest. Összességében 2013-ban 1 százalék közeli, 2014-ben pedig 1,5 százalékos foglalkoztatásbővülést valószínűsít – azt is elsősorban a folytatódó közmunkaprogramoknak köszönhetően –, és a munkanélküliség is „csak mérsékeltebb ütemben csökken a következő években”.
A hazai beruházások szintjét tekintve nem várnak „trendfordulót az év során. A bruttó állóeszköz-felhalmozás volumene a 2012-es év egészében is 5,8 százalékkal zsugorodhat”, és a lakásberuházások terén sem várnak bővülést, az állami beruházások mértéke viszont az uniós forrásoknak köszönhetően növekedhet 2013-ban. Mindent összevetve a jelentés szerint „a bruttó állóeszköz-felhalmozás 2013-ban még stagnálhat, 2014-ben azonban már 1,2 százalékkal növekedhet”.
Megszorítások idén és jövőre is
A prognózis – mint olvasható – nem számol az EU/IMF-megállapodás pozitív makrogazdasági hatásaival (bár van, ahol igen), ami a jelentés szerint tartalékokat jelent, viszont a dokumentumba foglalt intézkedések hatásait már tartalmazza. Ilyenek például azok a kormány október 4-ei ülésén született, hozott egyenlegjavító intézkedések – döntően zárolások –, amelyeknek a nagyságrendje eléri a GDP 0,4 százalékát.
A 2013. évi hiánycél tartása érdekében a jelentés összesen 397 milliárd forint költségvetési hatású – a GDP 1,3 százalékát kitevő – intézkedéseket helyez kilátásba hét területen, amely bevételből az Országvédelmi Alapban lévő tartalékot 160 milliárd forintra növelik.
IMF-megállapodás: gyógyír az aggodalmakra
Az unió, az IMF és a piaci elemzők jellemzően pozitívan értékelték a kormány bejelentéseit. Mindazonáltal megjegyzésre érdemes, hogy elsősorban azon lépéseket emelték ki ezzel kapcsolatosan, amely a EU/IMF-megállapodással kapcsolatos aggodalmak elhárulása irányába hathatnak.
Az egyenlegjavító programról a brüsszeli szóvivő azt közölte: annak valamennyi elemét tüzetesen elemzik, és majd csak november 7-én adnak róla értékelést, amikor közzéteszik az egész unióra vonatkozó gazdasági előrejelzést.
Olivier Bailly közölte azt is, hogy a magyar kormány valóban tájékoztatást adott Brüsszelnek azokról az intézkedésekről, amelyek a túlzottdeficit-eljárást alól való kikerülést célozzák. Hozzátette, hogy a magyar hatóságoktól kapott valamennyi információt alaposan elemzik és értékelik, mielőtt megállapítanák, hogy Magyarország elég hatékony lépéseket tett-e a költségvetési deficit ügyében. Az uniós elvárás az, hogy az éves költségvetési hiány ne lépje túl a három százalékot.
A Magyarországgal folytatott IMF/EU-tárgyalásokról, Olivier Bailly hangsúlyozta: ezek a konzultációk nem álltak le. Emlékeztetett arra, hogy a Nemzetközi Valutaalap már levélben reagált az IMF/EU-küldöttség nyári észrevételeire született magyar válaszokra. Közölte, hogy nemcsak az IMF, hanem - csütörtökön - Olli Rehn, az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi kérdésekben illetékes alelnöke is levelet küldött a magyar kormánynak, így most már a magyar fél előtt is ismeretesek mind az IMF, mind az EU észrevételei. Most a magyar félen a sor - tette hozzá. A szóvivő egyelőre nem tudta megmondani, hogy mikor folytatódhatnak Budapesten a konkrétabb tárgyalások.
Mindeközben meredek csökkenéssel idei mélypontjára esett a magyar államadósság-törlesztési kockázat biztosítási tranzakcióinak árazása pénteken a londoni piacon. Az S&P Capital IQ globális piaci adatszolgáltató és elemzőcsoporthoz tartozó londoni CMA piacfigyelő cég szakelemzői elmondták: a szuverén magyar törlesztésleállási kockázat elleni piaci biztosítási cseretranzakciók (credit default swaps, CDS) középárfolyama 358-359 bázispont környékén mozgott a pénteki londoni jegyzésben az irányadó ötéves államkötvény-lejáratra a 374,8 bázispontos előző esti záró után. A magyar szuverén kötvénykötelezettségek CDS-középárfolyama az idén most először süllyedt 360 bázispont alá Londonban.
JP Morgan: Ésszerű és meglepően ortodox intézkedések
A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési és elemzőrészlegének szakértői a programot kommentálva úgy fogalmaztak, hogy az intézkedések zöme ésszerű és "meglepően ortodox". A ház elemzői szerint a jövő évre várt GDP-érték 1,3 százalékának megfelelő egyenlegjavító csomag egyik fontos eredményeként elhárul annak a veszélye, hogy az EU túlzottdeficit-eljárásának keretében felfüggesztik a Magyarországnak járó kohéziós juttatások folyósítását.
A JP Morgan elemzői szerint a program fontos jele annak, hogy a kohéziós juttatások elveszítésének fenyegetése továbbra is erőteljesen a költségvetési konszolidáció folytatására ösztönzi a kormányt.
Mindemellett továbbra is tisztázásra vár több olyan sarkalatos kérdés, amelyekkel kapcsolatban az IMF aggályokat fogalmazott meg. A cég londoni szakértői ezek közé sorolták a bankokra és az egyes szektorokra kivetett különadókat, valamint az egységes személyi jövedelemadó-kulcsot.
4cast: „ugyanezt az IMF-től is hallani kellene
A 4cast - az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőcsoport - szakértőinek értékelése szerint a társadalombiztosítási járulékplafon eltörlése csak a nagyon magas jövedelműeket fogja érinteni, a kiskereskedelmi pénztárgépek és az adóhivatal közötti online kapcsolat kialakítása pedig várhatóan ténylegesen hozzá fog járulni a gazdaság fehérítéséhez.
Az MNB-re kiróni tervezett - most törölt - pénzügyi tranzakciós illeték "eddig sem volt más, mint egy évre szóló kamatmentes hitel a jegybanktól", az intézkedés eltörlése mégis előrelépésnek számít az IMF/EU-megállapodás felé. Ebben az összefüggésben a terv visszavonása "komoly plusz", csakúgy, mint Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter azon kijelentése, hogy az IMF és Magyarország nézetei nagyon közel állnak egymáshoz költségvetési kérdésekben – emelték ki a ház szakértői, mindezzel együtt úgy vélték azonban, hogy "ugyanezt az IMF-től is hallani kellene" ahhoz, hogy tényleges előrelépést lehessen érzékelni az IMF/EU-tárgyalási folyamatban.