Magyarországon a fiatalok fele havi rendszerességgel takarékoskodik. Elősorban a saját lakás vásárlására tesznek félre, és kisebb mértében utazásra, illetve egyéb fogyasztási típusú kiadásokra. A 18-34 éves korosztályra jellemző, hogy feledékenységből nem fizetik be a számláikat. A fiatalok, ha pénzre van szükségük, az esetek több mint felében (53%) a családjuktól kérnek kölcsön, 37 százalékuk pedig a barátok segítségére támaszkodik pénzszűke esetén. Érdekesség, hogy a magyar fiatalok közül négyszer annyian fordulnak kölcsönért főnökükhöz vagy munkahelyükön egy kollégához, mint más európai országokban.
Saját otthonra spórolnak a fiatalok
Az Intrum Justitia, Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését. A kutatásban 21 országból 21 317 európai – köztük 1005 magyar – állampolgár vett részt. A kutatás külön vizsgálta a 18-34 éves és a 35 év fölötti korosztály pénzügyi szokásait.
A 2016 végén készített Európai Fogyasztói Fizetési Jelentéséből az derült ki, hogy a magyar fiatalok számára kiemelten fontos, hogy minden hónapban félre tudjanak tenni. A megkérdezettek 51 százaléka spóról havi szinten, és közülük is 38 százalék azzal a határozott céllal teszi ezt, hogy saját otthont tudjon vásárolni.
Készpénzben tartják a megtakarításaikat
Ha a megtakarítások fajtáját tekintjük, a kutatásból egyértelműen kirajzolódik, hogy a magyarok elsősorban készpénzben tartják a megspórolt pénzüket, és kifejezetten igaz ez a fiatalokra is. A második legnépszerűbb megtakarítási forma a megtakarítási számla, amivel a fiatalok fele rendelkezik. Míg Európában a fiatalok körében kedvelt megoldás, hogy a pénzüket részvényekbe fektetik, addig itthon mindössze 6% választja ezt az opciót. A reprezentatív felmérés adatai alapján az is elmondható, hogy közel feleannyi magyar fiatal rendelkezik hitelkártyával, mint Európa más országaiban az azonos korcsoportba tartozók.
„A kutatásaink alapján kijelenthetjük, hogy a magyar fiatalokat nagyfokú tudatosság jellemzi a pénzügyek terén. Életkoruk sajátosságai sok szempontból meghatározzák pénzügyi döntéseiket, ugyanakkor markáns elképzeléseik vannak a költekezésüket és megtakarításaikat illetően. Ezért is indítottuk el Zsebpénzügyes tanulmányi versenyünket, amelynek célja izgalmas, elgondolkodtató és kreatív formában fejleszteni a középiskolások pénzügyi tudatosságát” - fűzte hozzá az eredményekhez Kis Annamária, az Intrum Justitia üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.