Munka nyaralás közben? Még jó is lehet!

Ki akarna dolgozni a nyaralás alatt? Nos, ha megfordítjuk a dolgot, máris jobban hangzik: nyaralás munka közben. Erre teremt lehetőséget a legújabb őrület, a „jobbatical”.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a Piac&Profit is számtalanszor írt már arról, hogy a nyaralást és a munkát jobb szétválasztani egymástól, hogy igyekezzünk tényleg nem csekkolni óránként az e-maileket, ha végre elutazunk, ez csak azokra vonatkozik, akik – ahogy az emberek többsége – a dolgos munkanapokból pár hétre tudnak kiszakadni valamilyen egzotikus célpont, vagy épp tengerpart mellé.

Jó lenne ide kiugrani ebédszünetben?
Kép:Pixabay

Egészen más a helyzet, ha a hétköznapok egy olyan helyen telnek, amiket korábban csak utazási katalógusokban nézegettünk legjobb esetben, és ha egy rövid úszás a tengerben épp belefér az ebédszünetbe. Valami ilyesmire teremt lehetőséget a „jobbatical”, az észt startupcég által kitalált munka forma.

A név az egyelőre főként a nyugati munkakultúrában elterjedt sabbaticalból származik. A sabbatical (azaz szombat év) fél-egy éves szabadságot jelent, ami kiváló lehetőség az önismeret fejlesztésére és a további karrier átgondolására. Lehetőséget teremt arra, hogy a cég számára fontos, de a kiégés határán lévő szakemberek úgy tudjanak ténylegesen kikapcsolódni és feltöltődni, hogy közben nem aggódnak a munkahelyük elvesztése miatt, és a munkáltatójuknak sem kell kényszerűségből másik kollégát találni.

Lenne elefántgondozó egy hétre? Vagy a múltba vágyik?
A nyaralásról sokaknak a homokos föveny és a napozás jut az eszébe, de a valóságban a jelek mást mutatnak: egyre több turista vágyik különleges élményre a pihenése alatt. Erre utal a tematikus nyaralások térnyerése és a felnőtteknek szóló különleges táborok népszerűsége. Legalábbis külföldön.
Nyugaton számos cég alkalmazza eredményesen, általában a cégpolitika szabályozza igénybevételének feltételeit. Legalább ötéves munkaviszonyhoz kötik, sok helyen pedig abban is megállapodnak, hogy milyen típusú önfejlesztést várnak el a munkavállalótól a karrierszünet időszaka alatt. (Itt olvashat róla bővebben.)

Abban minden szakértő egyetért, hogy mindenkinek szüksége lenne arra, hogy időnként hosszabb időre is ki tudjon szakadni a mindennapi mókuskerékből. De honnan lenne pénze és ideje az embernek egy ilyen hosszú szabadságra?

Néhány szerencsés rendelkezik a megfelelő erőforrásokkal, mások pedig arra esküsznek, hogy kevés pénzből, szerény körülmények között is lehet világot látni – hiszen sok helyen, ha már odaértünk, szinte fillérekből meg lehet élni. De mi van, ha mégis pénzre lenne szükség és mégis világlátásra vágyunk?

Utaztassuk magunkat munkaerőként!
Kép:Pixabay

A Jobbatical szerint a megoldás a munka és a kalandozás egybe szervezése. Az ötlet az, hogy cégek mindenhol a világon működnek, sőt a startup láz sem hagyta érintetlenül az olyan, egyébként alapvetően nyaralóhelyként ismert tájakat sem, mint Bali, vagy mondjuk Franciaország déli része. A csodás helyszíneken működő startupoknak pedig szakemberekre van szüksége. Olyanokra, akik a saját területükön már bizonyítottak, és hajlandóak hosszabb időre – mondjuk egy évre – „elásni magukat” valamilyen az üzleti világ központjaitól távoli helyen.

A Jobbatical alapítójának elmondása szerint az ötletre egyelőre leginkább az amerikai tech és marketing guruk nyitottak. De nem csak a szakemberek és a fogadó cégek profitálhatnak az ötletből, hanem azok az államok is, akik nyitottak a rövid távú befogadásra és a szabályozással segítik ezeket az ideiglenes bevándorlókat. A külföldről hozott szakmai tudás ugyanis hatalmas fejlődési lehetőséget teremt a növekedni vágyó gazdaságok számára.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo