Bár a Piac&Profit is számtalanszor írt már arról, hogy a nyaralást és a munkát jobb szétválasztani egymástól, hogy igyekezzünk tényleg nem csekkolni óránként az e-maileket, ha végre elutazunk, ez csak azokra vonatkozik, akik – ahogy az emberek többsége – a dolgos munkanapokból pár hétre tudnak kiszakadni valamilyen egzotikus célpont, vagy épp tengerpart mellé.
Egészen más a helyzet, ha a hétköznapok egy olyan helyen telnek, amiket korábban csak utazási katalógusokban nézegettünk legjobb esetben, és ha egy rövid úszás a tengerben épp belefér az ebédszünetbe. Valami ilyesmire teremt lehetőséget a „jobbatical”, az észt startupcég által kitalált munka forma.
A név az egyelőre főként a nyugati munkakultúrában elterjedt sabbaticalból származik. A sabbatical (azaz szombat év) fél-egy éves szabadságot jelent, ami kiváló lehetőség az önismeret fejlesztésére és a további karrier átgondolására. Lehetőséget teremt arra, hogy a cég számára fontos, de a kiégés határán lévő szakemberek úgy tudjanak ténylegesen kikapcsolódni és feltöltődni, hogy közben nem aggódnak a munkahelyük elvesztése miatt, és a munkáltatójuknak sem kell kényszerűségből másik kollégát találni.
Abban minden szakértő egyetért, hogy mindenkinek szüksége lenne arra, hogy időnként hosszabb időre is ki tudjon szakadni a mindennapi mókuskerékből. De honnan lenne pénze és ideje az embernek egy ilyen hosszú szabadságra?
Néhány szerencsés rendelkezik a megfelelő erőforrásokkal, mások pedig arra esküsznek, hogy kevés pénzből, szerény körülmények között is lehet világot látni – hiszen sok helyen, ha már odaértünk, szinte fillérekből meg lehet élni. De mi van, ha mégis pénzre lenne szükség és mégis világlátásra vágyunk?
Kép:Pixabay
A Jobbatical szerint a megoldás a munka és a kalandozás egybe szervezése. Az ötlet az, hogy cégek mindenhol a világon működnek, sőt a startup láz sem hagyta érintetlenül az olyan, egyébként alapvetően nyaralóhelyként ismert tájakat sem, mint Bali, vagy mondjuk Franciaország déli része. A csodás helyszíneken működő startupoknak pedig szakemberekre van szüksége. Olyanokra, akik a saját területükön már bizonyítottak, és hajlandóak hosszabb időre – mondjuk egy évre – „elásni magukat” valamilyen az üzleti világ központjaitól távoli helyen.
A Jobbatical alapítójának elmondása szerint az ötletre egyelőre leginkább az amerikai tech és marketing guruk nyitottak. De nem csak a szakemberek és a fogadó cégek profitálhatnak az ötletből, hanem azok az államok is, akik nyitottak a rövid távú befogadásra és a szabályozással segítik ezeket az ideiglenes bevándorlókat. A külföldről hozott szakmai tudás ugyanis hatalmas fejlődési lehetőséget teremt a növekedni vágyó gazdaságok számára.