Pénzt ad elektromos kocsira a sofőröknek az Uber

Londonban kilométerenként 35 forintos felárat számít fel 2019 elejétől az Uber. Az összegyűlő pénzt a sofőrök elektromos autó vásárlására fordíthatják. Az Uber ezzel akarja zöldíteni flottáját és megindokolni, miért nem hajlandó csatlakozni London csúcsforgalmi adójához.

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A taxitársaságok lobbiereje továbbra is túl erős ahhoz, hogy egyes kulcsfontosságú piacokon ne sodródjon veszélybe az Uber működési engedélye, illetve megítélése a polgármesteri hivatalnál. Az elektromos autók mögé áll be az autómegosztó app, hogy szimpátiát szerezzen a helyi szabályozó szervektől, elvégre minden városnak nagy segítség. Egy polgármester sem szereti, ha újraválasztását a szavazók-lakosok szmog miatti felháborodása veszélyezteti. Az Uber tőzsdére készül, s 2019-re tervezett IPO-ja (tőzsdei részvénykibocsátása) előtt próbálja a lehető legjobb lapokat húzni a hatóságoknál a legfontosabb piacain.

Ennek része az is, hogy megpróbálja olyan cégként feltüntetni magát, mely szerepet játszik nagyvárosok légszennyezettségének megoldásában, nem pedig súlyosbítja a problémát. Két stratégiai lépést is bejelentett az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi Londonban - igaz, mindkettő csak az angol fővárosra vonatkozik, de elképzelhető, hogy a modellt másutt is alkalmazza majd a cég.

Variációk london szmogra Nr. 2.
(Fotó: Flickr/RV1864)

Felárból egyéni megtakarítások

Az egyik stratégiai elhatározás az, hogy 2025-re az Uber minden Londonban üzemeltetett kocsija elektromos jármű legyen. Az alkalmazás számára jelenleg 45 000 sofőr fuvarozik a brit fővárosban.

Ezt a célt úgy próbálja elérni a cég, hogy kilométerenként 34,30 forintos "tiszta levegő felárat" számít fel a londoni utazásokra, ami az adott autóvezető külön megtakarítási alapjába folyik be az Ubernél. Ebből minden pennyt egy elektromos autó megvásárlására fordíthat vagy "más zöld kezdeményezésekre".

(Fotó: Flickr/Mike P Scott)

Az az autóvezető, aki hetente 40 órát ül a volán mögött az Uber égisze alatt, két év alatt nagyjából 3000 fontot (1,098 millió forintot) tud félretenni ezzel a felárral, kalkulált a The Guardian brit napilap. Ez azért jön jól, mert az angol kormány nemrég 4500 fontról 3500-ra csökkentette az elektromos autók állami támogatását, a hibrid járművek vásárlásának dotálását pedig egyenesen megszüntette. Sok Uber-sofőr hibrid-autót használ.

Hatvan éve csapott le Londonra a “Nagy szmog”
Több mint hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag, korom és pára nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolisz iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.
Az elektromos autókra való átállást fokozatosan hajtaná végre az Uber, 2021-re már azt szeretné, ha londoni sofőrjei fele elektromos autót vezetne. A tervek szerint 2021-re legalább 200 millió font jönne össze ezekből a felárakból.

A veszélyes munkát végzők szakszervezete, az IWGB egyszerű PR-manővernek tartja az Uber kezdeményezését, mely leginkább ahhoz járul hozzá, hogy újabb adósságokba verje az autóvezetőket.

A város barátja

Khosrowshahi hangsúlyozta, hogy továbbra sem enged abban a kérdésben, hogy az Uberre is vonatkozzon a csúcsforgalmi adó, illetve csak akkor hajlandó erre, ha a hagyományos taxikra is kiterjesztik azt. "A kocsik az idő 95 százalékában használatlanok, sok parkolóhelyet foglalnak el. Mi vissza akarjuk adni ezt a helyet a városnak", mondta a cégvezető.

Uber-ellenes taxi-tüntetés Londonban.
(Fotó: Flickr/David Holt)

A "város barátja" imázst a felárat indokló retorikával is erősíti Khosrowshahi: "Azt szeretnénk, ha partnerségünk Londonnal nemcsak egy erős partnerség lenne, hanem egy úttörő együttműködés, amivel megoldjuk a légszennyezés problémáját, mellyel minden óriási város küszködik."

Az Uber vezére az angol újságírók kérdéseire válaszolva azt is kijelentette, hogy előbb válaszokat akar arról, hogy hogyan halt meg Dzsamál Hasogdzsi, s ezek ismeretében döntené el, mi legyen a cég kapcsolata Szaúd-Arábiával és a szaúdi tőkével - például az Uber részvényei jövőre szaúdi befektetők és befektetési alapok számára is elérhetőek legyenek-e.

(Reuters, The Guardian)

A többség kitiltaná a szennyezőbb autókat a városokból
Támogatja a megkérdezett európaiak nagy többsége, köztük a magyarok háromnegyede, hogy a levegőtisztaság védelmében tiltsák ki településükről a legszennyezőbb gépkocsikat. Magyarországon is célszerű lenne kialakítani alacsony kibocsátási övezeteket, mert a behajtási korlátozás az emberek autóvásárlási szokásait is befolyásolja.

Véleményvezér

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.
Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo