Országnyi városokban araszolunk

2030-ra Franciaország, Németország és Spanyolország összterületével megegyező lesz a világ nagyvárosainak kiterjedése - összesen 1,5 millió négyzetkilométert borít majd nagyváros.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:MTI

A becslés azért is meghökkentő, mivel három nagy méretű országról van szó és a változás 16 év alatt következik be. A városi területek bővülése tehát nagy sebességgel zajlik, éves szinten is. Nem meglepő, hogy a terjeszkedés Brazília, Kína és India városainál a leggyorsabb. A gigavárosok természetesen nagyobb szennyezők és óriási környezeti tehertételt rónak az ökoszisztémákra. A városok terjeszkedése a második világháború óta tulajdonképpen fenntarthatatlan módon folyt és a jövőben nem folytatódhat tovább, vélik szakemberek. Az észak-amerikai városmodell, mely a zsúfolt belvárosok mellé gyakran megye-nagyságú kertvárosi/elővárosi régiót épített ki, globális mintává vált.

Ez egy üzemanyag-intenzív, gépjármű-függő modell, amelyben az elővárosi polgárok autón járnak be munkahelyükre, nem pedig gyorsvasúton, metrón, villamoson vagy buszon, és gyakran órákat töltenek a közlekedési dugóban.Moszkvában például nem ritka, hogy valakinek nem sikerül bejutnia a munkahelyére, mert 6-8 órát is dekkol az autópályán és kifogy az üzemanyaga. A háztartási energiafelhasználás optimalizálása, a nyersanyagok hatékonyabb és zöldebb módon történő városba szállítása és egy sor más logisztikai, építészeti, energetikai kihívás áll a jövő generációk előtt, melyek megoldást kívánnak.

Természetesen vannak városok, melyek messze földön híres zöld megoldásokkal hívták fel magukra a figyelmet. Rejkjavik például geotermikus energiával látja el épületeit, Vancouver pedig energiafogyasztása 90%-át megújuló energiákból fedezi (a szokásos nap-, szél- és hagyományos víz-energia mellett a tengeri hullámokból vett energia lehetőségeivel is élnek), Lublin pedig napelemes buszokra állt át. A kanadai nagyváros vezetése egyébként 100 évre szóló fenntarthatósági akciótervet is kidolgozott.

Világszerte 120 város fektetett pénzt a gyors-busz (Bus Rapid Transit, BRT) rendszerbe, melynek keretében külön buszsávokat alakítottak ki a csuklós buszok számára, melyek el vannak kerítve a forgalomtól, így nem blokkolhatók más járművekkel. A tömegközlekedést választók ezért képesek könnyedén elszáguldani a dugóba került személygépkocsik mellett. Ez arra ösztönzi a polgárokat, hogy ne üljenek saját járműbe, mert a busz hatékonyabb és gyorsabb megoldás. A rendszert Sao Paulóban, Bogotában, Mexikóvárosban és Jakartában éppúgy kiépítették, mint Pekingben. Az USA-ban egyelőre csak Los Angeles-ben (Orange Line) és Clevelandben (Health Line) honosították meg ezt a megoldást. Bronxban és Manhattan keleti részén is van ilyen vonal, de ezt Rapid Light-nak hívják, vagyis lájtosabb verziónak, mivel a busznak nincs önálló sávja, ezért beragadhat a forgalmi dugókba. A World Resources Institute Embarq programjának kalkulációja szerint naponta 28 millióan használják a gyorsbuszokat a világ minden táján.

Urbánus statisztika
  • Az ENSZ kivetítése szerint a jelenlegi 7 milliárdról 2050-re 9 milliárdra nő a Föld lakossága, ami annyit tesz, hogy hetente 1 millióval gyarapodik az emberiség lélekszáma. E gyarapodás nagy részére a városokban lehet számítani, mivel a vidéki szegények a jobb munka- és boldogulási lehetőségeket keresve a városokba költöznek.
  • A jóslatok szerint 2050-re 6,3 milliárdot tesz ki a városlakók összlétszáma, ami nem sokkal kevesebb, mint amennyi ember él most a Földön. (Jelenleg 3,5 milliárdan élnek városokban.)
  • Ma a globális üvegházgáz-emisszió 70 %-a városokból ered. 2030-ra e városi kibocsátás 36,5 milliárd tonnára nő, ha a klímapolitikának nem sikerül hathatós kibocsátás-csökkentési programot beindítania.
  • 1990-ben a városok széndioxid-kibocsátása 15 milliárd tonna volt évente, 2010-ben 25 milliárd tonna.
  • Kiszámolták a közlekedési dugókból eredő gazdasági károkat: a világgazdaság GPD-jének körülbelül 1 és 3 %-a közé tehető az elvesztett termelés, amiért a dugókban elvesztegetett üzemanyag, a munkaidőkiesés és a keletkező légszennyezés felelős.
  • Csak New Yorkban évi 4 milliárd dollárt emésztenek fel a dugók.
Forrás: Reuters

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo