A fenntartható cégek a tőzsdén is jobban teljesítettek

A Barron’s amerikai üzleti magazin immár másodszor állította össze százas toplistáját a legfenntarthatóbb amerikai tőzsdei cégekről. Az üzletvitelt közel 200 szempont alapján értékelték. E vállalatok kevesebbet vesztettek értékükből a tavalyi árfolyamzuhanások közepette, mint a Top 100-ba be nem került cégek.

Egy vállalat fenntarthatósága nemcsak arról szól, hogy mennyi üvegházgázt bocsát ki, vagy hogy csökkenti-e a hulladéktermelését, és növeli az energiafogyasztása hatékonyságát. A nyugdíjalapok és egyéb intézményes befektetők hosszú távú befektetési elveit valló Calvert Research and Management meglehetősen sokrétű kritériumrendszer alapján elemezte a toplistára szóba jöhető cégeket.

Összetett szempontrendszer

Az ESG szentháromságára – azaz a környezeti, társadalmi és cégvezetési szempontokra – épített vizsgálat során az 1000 legnagyobb piaci kapitalizációjú, tőzsdén jegyzett amerikai céget vették szemügyre. Az alapos elemzés 28 témára és közel 200 indikátorra terjedt ki. Ezeket öt osztályba sorolták be: részvényesek, munkavállalók, fogyasztók, bolygó, közösség.

Kép: PublicDomainPictures

A részvényesek kategóriában azt tanulmányozták például, hogy a felsővezetés milyen juttatásokban részesül (amely költés ugyebár a részvényesek elől veszi el az osztalékot), a fogyasztó kategóriában pedig olyan tényezőket néztek, hogy például milyen a cégnél az adatbiztonság, és a termékek mennyire biztonságosak. Mind az öt kategóriában maximum 100 pontot lehetett elérni. Az öt kategória elemei más-más súllyal nyomtak a latban minden cégnél, attól függően, hogy milyen az üzleti profiljuk, vagyis valamelyest személyre szabták az értékelést.

Miért? Mert a cégek különféle szektorokban dolgoznak, és másfajta stakeholderek (érintett szereplők) felé van erősebb kitettségük, ezért a légszennyezés például kevésbé számít egy bank értékelésében, mint egy olajipari óriásnál vagy egy logisztikai szolgáltatónál. Nem kerülhettek fel a százas ranglistára azok a cégeket, amelyek nem felelnek meg a Calvert már korábban megszövegezett Felelős Befektetési Alapelveinek. „Nehéz felkerülni a listára. Mi már csak tudjuk. Mi hoztuk létre a listát” – szól az önironikus ismertetőszöveg a Calvert honlapján.

Biztosabb tőzsdei pozíció

A fenntarthatóság nemcsak jót tesz az üzleti eredménynek, de a cégek tőzsdei árfolyamát is ellenállóbbá teszi a válságok csapásainak. 2018-ban, amikor az amerikai tőzsdeindex összevissza ingadozott (az év végére eltörölve azt az emelkedést, amit egész évben produkált), az S&P 500-as mezőny piaci kapitalizációja 4,2 százalékkal esett, a Russell 1000-as cégek 4,6 százalékot veszített, ám a Barron’s fenntarhatóság listáján szereplő 100 vállalat értéke csak 3,2 százalékkal csökkent.

Vannak vezérigazgatók, akik személyes indíttatásból tették le voksukat a fenntartható működés mellett. Az első helyezést kiérdemlő, korábban a harmadik helyen szereplő Best Buy áruházlánc vezére, Hubert Joly onnan eredezteti elkötelezettségét a környezeti fenntarthatóság iránt, hogy gyerekként a saját szemével látta, milyen mértékű környezetszennyezés folyik az Alpokban Franciaországban.

A toplista új sztárja a – korábban az ING Bank tulajdonába tartozó – Voya Financial biztosító és nyugdíj-takarékossági intézet, mely a tavalyi 46. helyezésről ugrott fel egyenesen a hatodik helyre. Az élmezőnyben számos kaliforniai székhelyű cég található, ami nem véletlen: az USA tagállamában erős környezetvédelmi és etikus cégvezetésre vonatkozó (governance) szabályozások vannak érvényben.

Az amerikai toplistán első helyezett lett a Best Buy, második a Cisco, harmadik az HP-ből kivált Agilent. Ötödik a UPS, hetedik a Clorox, kilencedik a Motorola, tizenegyedik a Salesforce, hogy csak az ismertebbeket említsük.

(Barron’s, Businesswire)

Globális toplista
A Barron’s globális szinten is rangsorolta a vállalatokat. A cégnevek némelyike nem feltétlenül ismert mindenki számára, ezeknél jelezzük, hogy mely szektorban aktív:
1. Accenture. 2. Brambles (logisztikai eszközök). 3. Accor (szállodalánc). 4. Telenor. 5. Whitbread (egészségügy). 6. Mondi (csomagolásgyártó). 7. Societe BIC (eldobható fogyasztási cikkek). 8. Natixis (bank). 9. Valeo (autó, okos közlekedés). 10. Schneider Electric. 11. Croda International (vegyipar). 12. Allianz. 13. SEB (bank). 14. City Developments (ingatlan). 15. Orange. 16. RELX (big data). 17. Geberit (szanitergyártó). 18. Vodafone. 19. Coca-Cola. 20. Casino Guichard-Perrachon.
 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo