Itt az aszfalt, ami befoltozza magát

Svájci fejlesztésű találmány az aszfalt, mely mágneses nanorészecskék segítségével betömi a saját repedéseit. Ez megduplázza az utak élettartamát. A motorosok életét is megmentheti a találmány, hiszen az aszfalton keletkező lyukak végzetes közúti balesetek okozói.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az autóutak nagy gyűrődésnek vannak kitéve. A nagy súlyú kamionok és az időjárási viszontagságok is erodálják, kikezdik az aszfaltfelületeket. A közutakon keletkező lyukak és repedések miatt nemcsak az autóvezetők anyáznak, de a motorosok is utálják. Elég egy rossz döccenés, és az ember lerepülhet a kétkerekű járgányról, akár halálos balesetet is okozva.

Nem, kérem, ez nem sivatagi talaj. Ez aszfalt.
Fotó: Flickr/Dennis Hill

Svájci kutatók új szabadalmat jegyeztettek be, innovációjuk „önjáró” megoldást kínálhat a problémára. Vasoxid nanorészecskéket kevernek a bitumenbe, s időnként kicsit megmelegítenék az aszfaltot, hogy a mágneses nanorészecskéket munkára fogják. Elektromágneses teret hoznának létre, a bitumen folyékonnyá válna, de csak éppen annyira, hogy e nanorészecskék oda vándoroljanak, ahol egyenetlen a felület, vagyis repedés vagy lyuk kialakulása kezdődött meg. Az aszfalt tehát önmagát javítaná meg.

Feltalálói szerint az új módszer megduplázhatja a betonutak élettartamát.

Ez pedig nem térkép. Hanem beton. Különös esztétikai jellemzője a pompás színekben csillogó olajfolt.
Fotó: Flickr/Dennis Hill

A felmelegítés miatt az útlezárás elkerülhetetlen. Az újfajta bitumen lerakása is útlezárást igényel, de ez csak néhány órát venne igénybe, hangsúlyozzák a svájci szakemberek. Ami pedig az út átépítését illeti: jó hír, hogy a meglévő, régi típusú úttestre kell rávinni ezt a nanotechnológiával élő új réteget, nem szükséges teljes mértékben új aszfaltot létesíteni. Speciális berendezés vagy szaktudás sem szükséges az új anyag lerakásához. Éppúgy kell betonozni vele, mint a hagyományos utaknál.

Talán olcsóbb lehet ezzel a technológiával utat reparálni, mint aranyáron kormányközeli oligarcháktól megrendelni a közutak javítását...

Kitüremkedik a valóság.
Fotó: Flickr/XoMEoX

Az ETH Zürich főiskola és a dübendorfi EMPA tudományos kutatóintézet közösen hozták létre az innovációt, s most vállalati partnereket keresnek a piaci alkalmazásra és forgalmazásra. A nanotechnológia nem akadályozza meg a terhelés miatt kialakuló sérüléseket az útfelületen, de évente egyszer elvégzett felmelegítéssel és az elektromagnetikus munkálatokkal karban lehetne tartani az utat. Hollandiában is dolgoznak egy önjavító aszfalt léterhozásán. A Delf Universityn azonban apró acélrostokat vetnek be e célra.

Aranyba fektetni még elmegy, na de békalencsébe?
Az állati eredetű fehérje a fejlett országok élelmezésének alapköve, azonban a rendelkezésre álló készletek végesek. Egy fiatal magyar kutató szerint a takarmánytárolás- és kiosztás újragondolásával, valamint az alternatív tápanyagok takarmányként való felhasználásával jelentősen növelhető lenne az állattenyésztés hatékonysága. A jövőt az állat igényeire szabott, egyedi chipes etetés jelentheti, a takarmány pedig lucerna helyett a tizedannyi területen szaporítható békalencse lehet.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo