A zöld üzlet atyja

Elsőként dolgozta ki szisztematikusan a környezettudatos vállalatirányítás módszertanát, huszonnégy évvel az ISO 14001 szabványrendszer 1996-os megjelenése előtt. Dr. Georg Winter Budapesten nyilatkozott lapunknak.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Fotó:Piac&Profit/BartosGyula

A kérdésre, hogy hogyan jött rá arra, hogy a gazdasági tevékenységnek összhangban kell lennie a bioszféra folyamataival, dr. Georg Winter gyerekorát idézi fel: a szétbombázott Hamburgban élt, és hiányzott neki a természet. Amikor 1972-ben elolvasta Ernest E. Snyder Please Stop Killing Me! - Ne ölj meg! - című könyvét, elhatározta, hogy hivatalosan is a vállalat céljává teszi a környezettudatos működést a nyereségre és piaci dominanciára törekvés mellett. Mint mondja, az átalakításokkal már az első két évben félmillió német márka megtakarítást könyvelhettek el.

■ Mennyire érezte nehéznek beleplántálni az üzletemberek agyába az új paradigmákat?

- A német zöld mozgalom a kezdetekben nagy hibát vétett azzal, hogy a gyáriparosokat ellenségnek állította be, akik csak ártanak a bioszférának. Holott szövetségeseink a jó cél érdekében. Szükségünk van a technológia embereire, hogy új, fenntartható megoldásokkal álljanak elő. Mivel a környezetvédelmi előírások szigorodnak, a zöldebb termékek hosszú távon is használhatók lesznek. Teret nyert hát a gondolat, hogy ez minőségi tényező. Ha egy német mérnöknek azt mondják, nem elég zöld a terméke, csak legyint, de ha azt, hogy nem jó minőségű, akkor a becsületébe gázolnak. Mert számára a kvalitás mindenek felett való. Ezt a beidegződést a kézműves céhrendszer idejéből örököltük.

Winter-modell: zöld szervezetfejlesztés
■ A dolgozók megérintése. ökológiai kvízjátékok, természetfotó-pályázat. „Az életüket gépsor mellett töltő dolgozók más szemmel látták a környezetüket, amint fényképezőgépet ragadtak. Meglátták a természet szépségét.”
■ Ökológiai tanácsadás. „A tanácsadók ellátogattak dolgozóink otthonába, elmagyarázták, milyen környezetkímélő festéket érdemes használniuk, hogyan csökkenthetik víz- és áramfogyasztásukat. A módszert a háztartásokról kiterjesztettük az államra is. Berlin vezetése ’85-ben kezdett ilyen tanácsadót foglalkoztatni. E hivatást ma már az egyetemeken oktatják, és hatezer ilyen szakember dolgozik Európa-szerte.”
■ Dolgozói javaslattételi rendszer. „Ha bárki előállt ötlettel arra vonatkozóan, miként csökkenthetjük anyagfelhasználásunkat, energia- és vízfogyasztásunkat, az így elért megtakarítás 30 százalékát ő kapta meg. A módszer a másfajta szakmai javaslatok számát is fellendítette.”
■ Környezetbarát épület. „A világ első ilyen üzemegységét 1985-ben adtuk át a gyártelepünkön, 12 millió német márkába került. A munkakörnyezet kellemesebbé tételére nagy üvegablakú, világos belső tereket hoztunk létre, a zajszint csökkentésére kifejlesztettük az úgynevezett suttogó kerekeket, amik aztán iparági standarddá váltak.”

A gazdasági válság miatt sok vállalkozásnak az is nehezére esik, hogy megtartsa alkalmazottait. Rengetegen dolgoznak csökkentett fizetéssel. Hogyan invesztáljanak hát a cégek környezetkímélő megoldásokba?

- Az üzleti tevékenység zöldítése terén sok az úgynevezett alacsonyan lógó gyümölcs, amit könnyű leszakítani. Azt tanácsolnám az ilyen cégeknek, hogy forduljanak a KÖVET Egyesülethez. Ha egy konzultánsuk két nap alatt átvizsgálja a cég tevékenységét, biztosan rá tud mutatni számos pontra, ahol az átalakítás kis anyagi ráfordítással már egy éven belül szép megtakarításokhoz vezethet, például az áramfogyasztásban.

A német zöld cégeket 1984-ben egyesületbe tömörítette BAUM néven, nálunk a KÖVET Egyesület létrejöttét segítette, anyagilag is. Mikor csatlakoztak a nagy világmárkák, mikor tört be filozófiája a fősodorba?


Fotó:Piac&Profit/BartosGyula

- Az első külföldi egyesületet Svédországban alakítottuk. A nyolcvanas években Belgiumban is próbálkoztam ilyen kezdeményezéssel, de amikor egy neves alapítványnál jártam, hogy együttműködjünk, figyelmeztettek: „Három német vegyipari nagyvállalattól is telefonáltak. Ezek nagyon veszélyes emberek, és nemsokára személyesen is ellátogatnak ide. Winter úr, legyen óvatos." A Német Gép- és Alkatrészgyártók Egyesülete (VDMA) lobbizott a szigorúbb környezetvédelmi előírások bevezetése ellen, és azt hangoztatta, hogy az ártana a német iparnak. Megkerestem a zöld technológiákat gyártó tagjaikat, és azzal érveltem: érdekükben áll az új szabályozás, mert azáltal többet értékesíthetnek a termékeikből. A BAUM sok nagy márkát tudhat a tagjai sorában, de nem csak rajtuk van a hangsúly: a kis- és közepes vállalkozások többségét nem ismerjük, mert alkatrészeket gyártanak, mégis világpiaci szinten vezető pozíciót vívtak ki a saját szegmensükben. 

Létezik vállalat, amely olyan zöld, hogy zöldebb nem is lehetne?

- Szerintem mindig van min javítani. A biomimikrit, a természetben látható megoldások utánzását tartom az ipari fejlődés legizgalmasabb ágának. A természet, az evolúció - akárcsak egy nagy laboratórium - az évmilliók során kikísérletezte a legjobb megoldásokat. Csak a túlélés szempontjából leghatékonyabb „modellek" maradhattak fenn. Nekünk nincs más dolgunk, mint hogy lekoppintsuk ezeket. A probléma az, hogy a biológusok és a mérnökök csak a saját szakterületükön jók. Olyan elmékre van szükségünk, akik szintetizálni tudják a két ágat. Németországban egyre több egyetemen lehet ilyen interdiszciplináris tanulmányokat folytatni.

Georg Winter
Hamburgban született 1941-ben. Neuchâtelben és Párizsban tanult, 1973-ban vállalati jogból doktorált. Bátyjával 1968-ban vette át az Ernst Winter & Sohn Norderstedt GmbH & Co vezetését, amely főként gyémántport alkalmazott nagy ipari körfűrészek és őrlőkerekek vágófelületén, továbbá először állított elő mesterséges gyémántot Németországban. 1986-ban az Európai Bizottság felkérésére gyakorlati kézikönyvet írt a Winter-modellről, mely tucatnyi nyelven látott napvilágot. Főbb kitüntetései: Német Becsületrend Keresztje (1987), a Német Szövetségi Alapítvány díja (1995), Budapest Klub Change the World – Best Practice-díj (2003), ENSZ – 500 Roll of Honour (2003).

A cége eladása után nem vonult vissza.

- Bátyám alapítványt hozott létre az anyagi problémákkal küszködő alkalmazottaink támogatására, továbbá bónuszként ezereurós részesedést kínált egy Hamburg melletti ökofarmban azoknak, akik igényt tartottak erre. Kapcsolatot akartunk teremteni az ökobiznisz és a gyáripar között, mert szakadék tátongott a két ágazat képviselői között. A farm látta el a gyár konyháját, de a Lufthansának is beszállított.

Manapság a „biokrácia" elterjesztésén munkálkodik. Mit jelent ez a fogalom?

- Régen, a monarchikus időkben ugyebár egy uralkodónk volt, aki döntést hozott. Aztán jött az európai demokrácia, de még ebben is gyakran csak annak volt szavazata, aki földet birtokolt. Később kiterjesztették a szavazókört a polgárokra, függetlenül attól, hogy mennyi volt a vagyonuk. A nők is szavazati jogot kaptak, a korhatárt lehozták 21-ről 18 évre. Úgy vélem, a szavazójogot ki kellene bővíteni minden élőlényre, valamint az eljövendő emberi generációkra. Természetesen az elefánt vagy egy ritka növényfaj nem tud a szavazóurnákhoz járulni, vagy a parlamentben voksolni, de létrehozhatunk olyan jogi mechanizmusokat, amelyek az ő érdekeiket is képviselik. A biokrácia azon az elven nyugszik, hogy minden faj egyenlő. Feltett szándékom, hogy az ENSZ által 1949-ben kiadott Emberi Jogok Nyilatkozatához hasonlóan rögzítsék a természet jogait is.

Nem gondolja, hogy ez irreális cél? A globális túlnépesedés ékes példája annak, hogy nincs egyenjogúság a fajok közt: az ember dominál, és nem akar éhen halni. S így nagy terhet jelent a természetnek.

- Erre most nem tudnék átfogó, meggondolt választ adni... De nem hinném, hogy az éhezés és a környezettudatosság ellentétben állna egymással. A fenntarthatóság maga elérhetetlen cél. Ha minden cég környezettudatossá válik, akkor is pusztítjuk a természetet, csak éppen lassabb tempóban! A nagy tőzsdei cégek és a közvélemény „megdolgozása" helyett a fiatal joghallgatókat tűztem ki célcsoportnak, hiszen belőlük lesznek a holnap ügyvédei, bírái, parlamenti képviselői, vagyis a jog megalkotói és végrehajtói. Rájuk hatni kevésbé látványos küldetés, de hathatós. A Biokrácia-díjat olyan szakembereknek ítéljük oda, akik disszertációjukban módszeresen kidolgozzák, miként lehetne a biokrácia alapelveit a gyakorlatban is érvényesíteni. Bizonyosfajta döntéseknél a környezetvédelmi miniszternek vétójoggal kellene rendelkeznie. A reálpolitikában persze előbb távolítják el a kabinetből, mint hogy bármit ellenezni tudna. Célszerű lenne az is, ha olyan jogi környezet jöhetne létre, amiben csak a környezettudatos vállalkozások prosperálhatnak. De, mint tudjuk, ez egyelőre megvalósíthatatlan eszménykép.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo