Van itt melós, csak meg kell fizetni

Válságtanácskozás a Tesco-nál, pánik a balatoni lángossütőknél, kivesző kisiparosok, elbukott autóipari beruházások: a jelek szerint 2016-ban Magyarországon már nem a tőke, a beruházási szándék, a fejlesztési pénz hiányzik, hanem a munkaerő. Csakhogy a Piac & Profitnak nyilatkozó szakértő szerint lehet dolgozót találni – csak költeni kell rá.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Augusztus közepén válságtanácskozásra hívta a Tesco a két kiskereskedelmi ágazati szakszervezetet. A Népszabadság értesülései szerint ugyanis immár az egész országos hálózatot sújtja és komoly forgalomkiesést okoz a cég központi raktárát sújtó munkaerőhiány, amelynek tünetét immár a vásárlók is egyre gyakrabban láthatják – üres polcok képében. A brit kiskereskedelmi hálózat gyáli telephelyén egyszerűen nincs elég dolgozó, ezért nem tudják összekészíteni a vidéki áruházakba szánt árucsomagokat, ez pedig komoly kiesést okoz a vállalat boltjaiban.

A munkaerőhiány nem csak a kiskereskedelmet sújtja, mint azt korábban megírtuk, a balatoni szezon is nehezen indult, mert egyszerűen nem volt, aki süsse a lángost a boltokban. A vendéglátásban a munkaerőhiány hatására a munkáltatók komoly béremeléseket hajtottak végre, a szakácsok például már annyit kapnak, mint Nyugat-Európában. De az ipart, a magyar gazdaság hajtóerejét is sújtja a dolgozók hiánya: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint már buktunk el egy nagy autógyártási beruházást azért, mert a gyártó nem látta biztosítottnak a kapacitások kiszolgálását – magyarán nem találtak elég munkást. A magyar gazdaság minden területén egyre súlyosabb a dolgozók hiánya: a cégek háromnegyedénél keresnek - egyre hosszabb ideje, - dolgozókat.

Kép: Pixabay

„Drasztikus változásoknak lehetünk szemtanúi a munkaerő-piacon, és a változás üteme is csak gyorsul. Tavaly még „csak” mérnökből, informatikusból volt hiány a piacon, mára szinte lehetetlenné vált az is, hogy egy-egy vállalat nagyobb számban betanított dolgozókat vegyen fel. Egyszersmind a klasszikus munkaerő-kölcsönzési modell is megdőlni látszik, mivel úgy tűnik, hogy hagyományos módszerekkel nagy létszámban gyári dolgozók, operátorok már nem vehetők fel” – vélekedett a Piac & Profitnak Tokár Péter, a TESK csoport toborzási, és employer branding (munkáltatói márka) szakértője.

Egy betanított dolgozó egy éven keresztüli hiánya nagyjából 20 millió forint bevétel-kiesést jelent
Mennyibe kerül egy melós hiánya?

A szakember szerint a magyar munkaerőpiaci helyzet az olajiparban tapasztalt korábbi válságra hasonlít. Már csak kevés olyan hely van, ahol olcsón, 25 dollár körüli hordónkénti költséggel termelhető ki a nyersolaj. Természetesen ezen felül rengeteg lehetőség van még (tengerek alatt, az oroszoknál, vagy a sarkvidéken), ahol azonban a kitermelés költsége azonban 40-50 dollár is lehet hordónként. „Ott van olaj, csak többet kell érte fizetni, mert a korábbi árszinten már nem elérhető a kívánt mennyiség. Van munkaerő is, de a korábbi bérszinten már nem elérhető a kívánt létszám” – hangsúlyozta Tokár Péter. A munkaerőhiány azonban a cégek növekedését, kitűzött céljait fenyegeti.

Új fegyverek kellenek a jó munkaerőért
Nincsenek könnyű helyzetben a cégek a mai munkaerőhiányos környezetben– és nincsenek könnyű helyzetben a fejvadászok sem, ha embert akarnak találni a nyitott pozíciókra. Egyre kevesebb az elérhető, megfelelően képzett munkaerő, így a toborzási gyakorlaton változtatniuk kellett az elmúlt években. Az online marketing ezt a területet sem kíméli.
„Egy Budapest környéki cégnél 50 fős létszámhiány mutatkozott egy éven keresztül betanított dolgozói pozícióban, amit kölcsönző cégek bevonásával szerettek volna orvosolni. Sikertelenül. Ez a termelési létszám negyede. Ha ez a létszám meglett volna, akkor az éves árbevétel nagyjából 1 milliárd forinttal lehetett volna több. Egy másik kkv-nál 10 betanított dolgozó hiányzott, ezzel kb. 10 százalékkal vannak terv alatt, ami azt jelenti, hogy ha ez a létszám meg lett volna, akkor kb. félév alatt 125 millió forint többletbevételt realizálhattak volna. Egy betanított dolgozó egy éven keresztüli hiánya nagyjából tehát 20 millió forint bevétel-kiesést jelent egy-egy vállalkozásnak” – emelte ki a toborzási szakértő. (Egyébként nem a profik a drágák, hanem az amatőrök.)

Most már nem szabad spórolni a munkaerőn

Tokár Péter szerint a helyzetre a megoldást az jelentheti, ha a cégvezetők másként gondolnak a dolgozóikra. „Valódi „befektetésként” kell kezelnünk a munkaerőt, hiszen a hiánya éppúgy kiesést jelent, mint ha a gyártósorból hiányzik egy gép. A bevételkiesést ugyanis elkerülhették volna a cégek, ha hajlandók befektetni a munkavállalókba.  „Lehet, hogy egy betanított dolgozó megszerzésébe több százezer, vagy akár egymillió forintot is invesztálni kell, méghozzá két területen is, ha azt akarjuk, hogy a termelésünk ne kerüljön veszélybe – míg korábban ezt minimálbérrel is meg lehetett oldani. Van tehát többletmunkaerő, csak más költségekkel lehet elérni” – vélekedett. A szakember szerint ugyanakkor vannak komoly előnyei is annak, hogy többe kerülnek a dolgozók: a magasabb költséggel megszerzett dolgozók esetében a fluktuáció is jóval alacsonyabb. A szakember szerint ennek az az oka, hogy talán jobban meg is becsülik őket, ha már egyszer invesztáltak beléjük.

A legdrágább munkaerő az, aki nem marad a cégnél
A LinkedIn nemrég végzett kutatása szerint az erős munkáltatói márkával rendelkező cégeknek feleannyit kell munkaerő toborzásra költeniük, mint versenytársaiknak és harmadával alacsonyabb náluk a fluktuáció.
Az egyik terület, ahol nem szabad spórolni, az a munkabér: most már komoly erőfeszítéseket kell tenni, hogy a bérezés európai szinten is versenyképessé váljon, a betanított dolgozóknak (sem) adhatunk ma már minimálbért, mert finoman szólva „kinevetik” az ajánlatot. „160 ezer forint az alja az ajánlatoknak (területfüggően), de ez lehet akár 180 ezer forint is, a nagyobb munkaerő-igényű régiókban, mint Győr, Székesfehérvár, vagy Budapest környéke” – emelte ki Tokár Péter.

A munkáltatói márkára is költeni kell

A megfelelő bérszínvonal mellett azonban a munkáltatói márkájuk építésére is ügyelnie kell a cégeknek. „Egy-egy termék reklámozásába milliókat, vagy milliárdokat ölnek a cégek. Ezt most már a munkaerőpiacon sem lehet szem elől téveszteni. Népszerűsíteniük kell magukat a vállalkozásoknak, hogy ott legyenek a kínálatban, hogy tudjanak róluk, hogy vonzónak találják őket az emberek, hogy akarjanak odamenni dolgozni” – hangsúlyozta a szakember. Ez bizony komoly beruházást kíván meg a cégektől, de mindenekelőtt szemléletváltásra is szükség van, különösen mivel eddig Magyarországon a vállalkozások magasról tettek a munkáltatói márkájuk építésére. „Nem valami úri huncutságról beszélünk, hanem egy szükséges, elengedhetetlen invesztícióról, ami nélkül nincs új munkaerő, ahogyan marketing nélkül nincs eladás” – mondta Tokár Péter.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo