Van még szufla az e-kereskedelemben

Egyelőre csak 3 százalék az online csatornák aránya a hazai kiskereskedelmi értékesítésben, szemben az ausztriai 9 százalékkal. A bővülés azonban évek óta meghaladja a hagyományos boltok forgalom-növekedését, és ez a trend a jövőben is kitart.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

kép: SXC

A cseh vagy román vásárlókhoz képest a magyarok inkább informálódnak, mintsem költenek a világhálón. Az internetes értékesítés nem is annyira olcsó, mint azt sokan elsőre gondolják, a boltok szerepe pedig nem csökken, csak új formát ölt – többek között ez derült ki a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó által szervezett e-kereskedelem témájú panelbeszélgetésen.

Hosszú évek stagnálása után idén már várhatóan akár 3-4 százalékkal is nőhet a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, az elektronikus kiskereskedelem pedig évről-évre 15-20 százalékkal bővül. Az eNET felmérése szerint az online boltok forgalma 2009-ben még csak 100 milliárd forint volt, 2013-ban viszont már elérte a 217 milliárdot. Ez nemzetközi összehasonlításban azonban még mindig alacsony érték, és a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül is mindössze 3 százalékot jelent.

Öt tipp, amivel tovább növelheti vásárlói számát!

Európában a többcsatornás értékesítésé a jövő: a kereskedők túlnyomó többsége (90%) nem tervezi a fizikai bolthálózat csökkentését online platformjának térnyerése miatt. Az üzlethelyiség jelenlétére szükség van és szükség is lesz a jövőben, a funkció azonban változik: egyszerre pick-up pont, élményzóna és a brand-építés elengedhetetlen eszköze.

Nem sokkal olcsóbb az online, de megéri

A webáruház Magyarországon nagyon jól ellensúlyozza a bolthálózat főváros-centrikusságát, ugyanis az alacsony vidéki vásárlóerő sajnos nem indokolja a nagyobb fizikai jelenlétet. Venczel Judit, az Yves Rocher kereskedelmi igazgatója eloszlatott egy tévhitet is: „Hiba azt gondolni, hogy az online értékesítés lényegesen olcsóbb csatorna, hiszen mind a szakképzett munkatársaknak, mind a logisztikának komoly költségei vannak.”

Ha van idő visszakozni, többen mernek neten vásárolni
Az első negyedévben összesen 27 milliárd forintos forgalmat bonyolított le az online kiskereskedelem hat legnagyobb szektora Magyarországon. Az internetes vásárlás fejlődése évek óta töretlen, a vásárlói elégedettség növelése, a felhasználói élmény erősítése, valamint a bizalom kiépítése központi kérdéssé vált. A június 13-án hatályba lépett e-kereskedelmi törvény alapján a vásárló elállási joga 8-ról 14 napra emelkedett online vásárlás esetén, ami tovább erősítheti a bizalmat a webáruházak iránt.
Kevesen vásárolnak online és a boltban is

Németh Norbert, a Tchibo Magyarország e-kereskedelmi üzletágvezetője szerint „a boltnyitás elengedhetetlenül szükséges a márka ismertségének növeléséhez és további terjeszkedéséhez.” A Tchibo Magyarországon 2012-ben nyitotta meg a webáruházát, ezzel teljes lett a régiós e-kereskedelmi platform. Ma a vásárlók 60 százaléka a boltban vásárol, 30 százalék a webáruházban, és csupán 10 százalék használja egyaránt a két csatornát – ez a megoszlás Németország és Ausztria esetében is hasonló.

Nincs külön on- és offline

Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója szerint „nincs külön online és offline, hanem csak kiskereskedelem” - erre kell stratégiát építeni.  Rámutatott, hogy bár fontos a közösségi média, de nem szabad túlértékelni annak szerepét, ahogy az üzletre szabott applikációk is fölöslegesnek tűnnek egy nem FMCG jellegű cég esetében.

Drága termék nem fogy online

„Egyre kevésbé hatékony és egyre drágább a közösségi média, ezért érdemes az ott toborzott ügyfélkörre építve saját elektronikus csatornát létrehozni” ‒ állítja Tamás Gábor, az iStyle Magyarország ügyvezetője, aki szerint minél magasabban pozícionált és drágább egy termék, annál kisebb szerepe van az online értékesítésnek, de a kiegészítők és a kényelmi funkciók piacán verhetetlen ez a csatorna. Míg a például a cseh és a román piacon az üzletek látogatószáma jelentősen csökken, addig a hazai piacon még komoly növekedési lehetőségek vannak.

Nem veszély, hanem lehetőség!
Egyetlen kereskedő sem tud az internet ellen küzdeni, hiszen a világháló hatalmas embertömegeket ér el, de erre nincs is szükség. A web ugyanis nem ellensége a hagyományos üzleteknek, hanem új lehetőségeket nyújt a vevők magasabb színvonalú kiszolgálásában, modernizálja a vállalatok működését.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo