Az első lépés, hogy szükségünk van egy jó üzleti ötletre. Számos inspiráló példa bizonyítja, hogy kezdőtőke nélkül is lehet sikeres vállalkozást felépíteni, mert valamije mindenkinek van, amiből ki lehet indulni. Ha már rendelkezünk egy kiváló üzleti ötlettel és hozzá egy jól kidolgozott üzleti tervvel is, akkor megpróbálhatunk külső befektetőt bevonni az üzlet elindításához. Ha pedig a növekedést szeretnénk finanszíroztatni, kockázati befektetőknél érdemes próbálkozni.
De sokan vannak, akik úgy képzelik el a növekedést, hogy ahhoz ne kelljen tulajdonrészt, beleszólást engedni valaki másnak a saját üzletükben, ugyanakkor bankhitelbe sem vágnának bele (vagy épp nem is hitelképes egyelőre a cég). Nos, akkor sem lehetetlen a növekedés, ha a fogyasztóktól akarunk pénzt szerezni valamire, ami egyelőre még nem is létezik.
A cégtulajdonosok nagy része hajlamos túlbecsülni a vállalkozása növekedéséhez szükséges beruházás mértékét – véli Barry Moltz, a Shafran Moltz Group vezetője. Az, hogy valahonnan szerzünk egy csomó pénzt és azt egyben betoljuk a cégbe, csak a hagyományos modell – ami ráadásul elég kockázatos is. De van más megoldás: ha az ügyfelek segítségét kérjük.
Ha elsőként a vevő fizet, máris egy lépéssel közelebb kerülünk a fenntartható üzlethez. Elkerülhető ugyanis az az alap hiba, hogy rengeteg pénzt fektetünk valamibe, ami talán egyetlen fizető ügyfélnek sem kell.
Lássunk 5 működő, ügyfelek által finanszírozott növekedési modellt.
1. Közösségi finanszírozás
Ha a leendő fogyasztók látnak fantáziát egy termékben, akkor adjanak pénzt is rá – lehetőségeikhez mérten. Ezen alapul a közösségi finanszírozás, melynek életképességét milliárdos projektek bizonyítják külföldön, de itthon is alakul a siker. A crowdfunding lehet adakozás, amikor a finanszírozók önzetlenül ölnek pénzt egy szimpatikusnak ítélt kezdeményezésbe, nagyobb összegeknél viszont részvényessé válhatnak, és részesedhetnek a bevételből. Az, aki ma tömegfinanszírozásra ad pénzt, olyan projektbe fektet be, amelyből nem feltétlenül remél megtérülést, de úgy gondolja, szegényebb lenne a világ nélküle.
A lényeg, hogy ne építsünk fel semmit, ne vegyünk fel egyetlen embert sem, ameddig nincs elegendő számú leendő vásárló, aki fizetett is ezért.
Ráadásul a hazai viszonyok között jellemző, hogy aki a közösségi finanszírozásban megállja a helyét, később befektetőt is talál.
2. Előre fizetés
Kialakíthatjuk úgy az üzleti modellt, hogy csak akkor keletkezzen költségünk egy adott terméken, ha egy konkrét megrendelés már megérkezett rá. Ez a megoldás főleg egyedi termékek és szolgáltatások esetében lehet hasznos. Bizonyos magas minőségű termékek esetében teljesen megszokott, hogy akár a termék teljes árát is ki kell fizetni előre és a vevőknek ezzel semmi problémája nincs.
3. Előfizetés
Ha valaki egyszer vásárolt tőlünk vagy igénybe vette a szolgáltatásainkat, általában csak reménykedhetünk benne, hogy még visszatér. Persze bevethetünk jó pár trükköt, hogy hűségessé tegyük a vevőt, de még biztosabb, ha inkább előre kifizettetjük vele a további vásárlásokat is. Tulajdonképpen nincs másról szó, mint az előfizetéses konstrukcióról, ami megbízható jövedelemforrást teremthet a cég számára, így alapot a növekedéshez. Ez a modell a fogyóeszközök, a marketing vagy mondjuk karbantartási szolgáltatások esetében működhet jól.
Bizonyos, korlátozottan rendelkezésre álló termékek – elsősorban élvezeti cikkek, vagy más trendi termékek esetében működik remekül, ha csak bizonyos, limitált ideig kínáljuk a portékákat. Így egyszerre megrendelhetünk egy nagyobb mennyiséget – jó eséllyel olcsóbb beszerzési áron, - majd azt gyorsan kipörgethetjük, spórolva számos költségen. Ha jól megtervezzük a kommunikációt, az adott időszak előtt már előzetesen eladhatjuk a legtöbb, előre kifizetett terméket, így az adott vásárlási lehetőség inkább csak átadópontként funkcionál.
A pop-up boltok például hasonlóan működnek.
5. Közvetítés
Az internet és a megosztás korában a legnagyobb üzletek születnek úgy, hogy aki viszi őket, valójában nem csinál mást, mint platformot teremt mások üzletének létrejöttéhez. Ez az igazi semmiből való meggazdagodás. Az Airbnb-nek egyetlen ingatlana sincs, mégis a legnagyobb szálláshely szolgáltató a világon, az Uber nem birtokol kocsikat, mégis a vezető személyszállító vállalkozás manapság. A közvetítő haszna itt a jutalékon keletkezik és igazán semmi másra nincs szükség, mint egy jó ötletre és az internetre.