Vállalkozás kezdőtőke nélkül? Így lehet!

Egy vállalkozás elindításához vagy hirtelen növekedéséhez általában külső tőke bevonására van szükség. De nem minden esetben! Lássunk néhány modellt, ahol az ügyfelek fizetik az első kört!

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az első lépés, hogy szükségünk van egy jó üzleti ötletre. Számos inspiráló példa bizonyítja, hogy kezdőtőke nélkül is lehet sikeres vállalkozást felépíteni, mert valamije mindenkinek van, amiből ki lehet indulni. Ha már rendelkezünk egy kiváló üzleti ötlettel és hozzá egy jól kidolgozott üzleti tervvel is, akkor megpróbálhatunk külső befektetőt bevonni az üzlet elindításához. Ha pedig a növekedést szeretnénk finanszíroztatni, kockázati befektetőknél érdemes próbálkozni.

De sokan vannak, akik úgy képzelik el a növekedést, hogy ahhoz ne kelljen tulajdonrészt, beleszólást engedni valaki másnak a saját üzletükben, ugyanakkor bankhitelbe sem vágnának bele (vagy épp nem is hitelképes egyelőre a cég). Nos, akkor sem lehetetlen a növekedés, ha a fogyasztóktól akarunk pénzt szerezni valamire, ami egyelőre még nem is létezik.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/nongpimmy

A cégtulajdonosok nagy része hajlamos túlbecsülni a vállalkozása növekedéséhez szükséges beruházás mértékét – véli Barry Moltz, a Shafran Moltz Group vezetője. Az, hogy valahonnan szerzünk egy csomó pénzt és azt egyben betoljuk a cégbe, csak a hagyományos modell – ami ráadásul elég kockázatos is. De van más megoldás: ha az ügyfelek segítségét kérjük.

Ha elsőként a vevő fizet, máris egy lépéssel közelebb kerülünk a fenntartható üzlethez. Elkerülhető ugyanis az az alap hiba, hogy rengeteg pénzt fektetünk valamibe, ami talán egyetlen fizető ügyfélnek sem kell.

Lássunk 5 működő, ügyfelek által finanszírozott növekedési modellt.

1. Közösségi finanszírozás

Ha a leendő fogyasztók látnak fantáziát egy termékben, akkor adjanak pénzt is rá – lehetőségeikhez mérten. Ezen alapul a közösségi finanszírozás, melynek életképességét milliárdos projektek bizonyítják külföldön, de itthon is alakul a siker. A crowdfunding  lehet adakozás, amikor a finanszírozók önzetlenül ölnek pénzt egy szimpatikusnak ítélt kezdeményezésbe, nagyobb összegeknél viszont részvényessé válhatnak, és részesedhetnek a bevételből. Az, aki ma tömegfinanszírozásra ad pénzt, olyan projektbe fektet be, amelyből nem feltétlenül remél megtérülést, de úgy gondolja, szegényebb lenne a világ nélküle.

Mire NE kérjünk pénzt a fogyasztótól?
Habár a közösségi finanszírozással olyan projektek is forráshoz juthatnak, amelyek túl kiforratlanok a banki, vagy kockázati tőke finanszírozáshoz, ennek a pénzszerzési formának is érdemes megtanulni a csínját-bínját.
Itt olvashat erről részletesebben.

A lényeg, hogy ne építsünk fel semmit, ne vegyünk fel egyetlen embert sem, ameddig nincs elegendő számú leendő vásárló, aki fizetett is ezért.

Ráadásul a hazai viszonyok között jellemző, hogy aki a közösségi finanszírozásban megállja a helyét, később befektetőt is talál.

2. Előre fizetés

Kialakíthatjuk úgy az üzleti modellt, hogy csak akkor keletkezzen költségünk egy adott terméken, ha egy konkrét megrendelés már megérkezett rá. Ez a megoldás főleg egyedi termékek és szolgáltatások esetében lehet hasznos. Bizonyos magas minőségű termékek esetében teljesen megszokott, hogy akár a termék teljes árát is ki kell fizetni előre és a vevőknek ezzel semmi problémája nincs.

3. Előfizetés

Ha valaki egyszer vásárolt tőlünk vagy igénybe vette a szolgáltatásainkat, általában csak reménykedhetünk benne, hogy még visszatér. Persze bevethetünk jó pár trükköt, hogy hűségessé tegyük a vevőt, de még biztosabb, ha inkább előre kifizettetjük vele a további vásárlásokat is. Tulajdonképpen nincs másról szó, mint az előfizetéses konstrukcióról, ami megbízható jövedelemforrást teremthet a cég számára, így alapot a növekedéshez. Ez a modell a fogyóeszközök, a marketing vagy mondjuk karbantartási szolgáltatások esetében működhet jól.

Cash-flow: így maradjunk pozitívban!
Hogy mire kell ügyelnie egy induló vállalkozásnak leginkább? Arra, hogy legyen elegendő bevétele, és tartsa alacsonyan a költségeit – azaz pozitívban a cash-flow-ját. Van néhány tippünk hozzá!
4. Alkalmi értékesítés

Bizonyos, korlátozottan rendelkezésre álló termékek – elsősorban élvezeti cikkek, vagy más trendi termékek esetében működik remekül, ha csak bizonyos, limitált ideig kínáljuk a portékákat. Így egyszerre megrendelhetünk egy nagyobb mennyiséget – jó eséllyel olcsóbb beszerzési áron, - majd azt gyorsan kipörgethetjük, spórolva számos költségen. Ha jól megtervezzük a kommunikációt, az adott időszak előtt már előzetesen eladhatjuk a legtöbb, előre kifizetett terméket, így az adott vásárlási lehetőség inkább csak átadópontként funkcionál.

A pop-up boltok például hasonlóan működnek.

5. Közvetítés

Az internet és a megosztás korában a legnagyobb üzletek születnek úgy, hogy aki viszi őket, valójában nem csinál mást, mint platformot teremt mások üzletének létrejöttéhez. Ez az igazi semmiből való meggazdagodás. Az Airbnb-nek egyetlen ingatlana sincs, mégis a legnagyobb szálláshely szolgáltató a világon, az Uber nem birtokol kocsikat, mégis a vezető személyszállító vállalkozás manapság. A közvetítő haszna itt a jutalékon keletkezik és igazán semmi másra nincs szükség, mint egy jó ötletre és az internetre.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo