Évtizedeken keresztül az elégedett vevő volt a cél, ezért küzdött mindenki. És bár az elégedettség fontos, ami ennél is többet ér, az a vásárlói hűség. A Piac&Profit szakértője sorozatában végigveszi a vásárlói hűség 7 feltételét és azt, hogyan érhetjük el!
Az első feltételről itt olvashat. A második feltételről itt olvashat.
3. Üzleti függés
Az üzleti függés jó példája az Apple és az AT&T kapcsolata. Az Apple, miután eldöntötte, hogy be akarja vezetni a piacon az iPhone-t, kizárólagos forgalmazói megállapodást kötött az AT&T-vel. Az Apple az AT&T megbízható kiskereskedelmi hálózatán keresztül forgalmazta a terméket, az AT&T pedig cserében az iPhone forgalmazására nem jogosult versenytársaktól, így például a Verizontól és T-Mobile-tól elhódított ügyfelekkel bővíthette előfizetőinek körét. Mindkét szervezetnek komoly haszna származott abból, hogy egyesítették erőiket az iPhone AT&T-s értékesítési csatornákon keresztül történő forgalmazása céljából.
Egy másik jó példa üzleti függésre, amikor egy „tisztán” biotechnológiával foglalkozó cég, mint amilyen az Amgen, és egy nagy gyógyszergyár, például a Wyeth szövetkezik egymással. A Wyeth az orvosokat látogató és a cég termékeire emlékeztető népes értékesítőgárdával rendelkezik, a gyógyszerfejlesztéssel azonban – különösen az olyan új, fejlődő területeken, mint a biotechnológia – gondjai vannak. Az Amgen ezzel szemben nagy szaktudást mondhat magáénak, de az értékesítésben és a piacon nincs jelen. A két szervezetnek egyaránt komoly hasznot jelentett, hogy erőiket egyesítették, és az Amgen egyes gyógyszereit a Wyeth értékesítőgárdáján keresztül hozták forgalomba.
Hogyan alakítható ki az üzleti függés?
- Határozzon meg olyan területeket, ahol vevője gyenge, az Ön cége viszont erős, illetve ahol az Ön cége gyenge, és vevője erős. Ezt az elemzést követően keressen lehetőségeket egymás erősségeinek kihasználására és gyengeségeik minimalizálására, majd tervezze meg, hogy működési és pénzügyi szempontból hogyan hozhat kölcsönös hasznot a kettejük kapcsolata.