Útdíj, bármi áron

Most már végleges, hogy nyár közepétől bevezetik Magyarországon is az útdíjat. Jelentősen drágul majd a fuvarozás, az árak a fogyasztói oldalra is átgyűrűznek majd. A szállítmányozó vállalatok jelentős része nehéz helyzetbe kerülhet, a költségvetésnek viszont úgy kell ez a pénz, mint egy falat kenyér.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tengelyenként számít - Kép: SXC

A nemzeti dohányboltok kialakítása, a NAV-hoz bekötött pénztárgépekre történő átállás mellett újabb komoly változás elé állítja a magyar vállalatokat a kormányzat, bevezetésre kerül ugyanis július elsejétől a használatarányos útdíj Magyarországon. Az erről szóló előterjesztést hétfőn a kora esti órákban fogadta el a Parlament.

A tarifákat nem rögzíti a törvény, az azokat tartalmazó rendelet tervezetét a kormány múlt csütörtökön tette közzé honlapján. A tervezet tengelyszámtól függően határozza meg a fizetendő infrastruktúradíjat, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó tartozik; a szorzat adja az útdíj mértékét. A végrehajtási rendelettervezet alapján a tengelyszámtól függően a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúradíja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. Járműkategóriánként főúton 21,23 forinttól 36,75 forinton át a felső kategória szerinti 67,60 forintig emelkedik a díj.

A tervezetben kitérnek arra is, mekkora szorzóval kell kiszámítani az útdíjat a díjköteles gépjármű esetében a környezetvédelmi kategóriába sorolástól függően. A legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél a legmagasabb a szorzó, 1,2, a legalacsonyabb szorzó értéke 0,8. A díj függ a járművek motorjának környezetvédelmi besorolása mellett a napszaktól, az évszaktól, és az út által érintett területtől is. Az elmaradott területek megközelítése olcsóbb lehet, viszont csúcsidőben - napi öt órán át - drágább lehet a díj. Semmilyen differenciáló tényező miatt nem lehet több az összeg, mint az átlagos díj 175 százaléka.

Mentességek és kompenzáció

Habár a jelek szerint nem mindenkinek kell majd a kasszához állnia: egy zárószavazás előtti módosító indítvány elfogadásával a parlament felhatalmazta a kormányt, hogy rendeletben állapítsa meg a mezőgazdasági termelők élőállat-szállítást és - a mezőgazdasági termények betakarításának idejére - a mezőgazdasági termények szállítását végző saját gépjárművei díjmentességének részletes szabályait.

Emellett a kormány több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomagot ígér a fuvarozóknak. Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szombati budapesti fórumán közölte: a kabinet jelenleg négy intézkedést vizsgál. Eszerint az európai uniós minimumra csökkentenék a légrugós járművek adóját, és vizsgálják a vagyonszerzési illeték csökkentését is. A tervek között szerepel, hogy az iparűzési adóból leírható lenne az e-útdíj egy része, ezen kívül pedig egy államilag támogatott hitelkonstrukcióval is segítenék a fuvarozókat.

„A kompenzáció szó ebben a helyzetben nem helyes kifejezés, mivel az útdíjat egyszerűen nem lehet kompenzálni, csak a belföldi fuvarozók versenyképességét lehet javítani. A kormány javaslatának két fő eleme, azaz a súlyadó csökkentése, illetve az útdíj néhány százalékának levonhatósága az iparűzési adóból. Még egy nélkülözhetetlen elem kellene, egy forgóeszköz finanszírozási konstrukció, mivel a fuvarozó vállalkozóknak azonnal kell kifizetniük az útdíjat, de a szállítmányokért a fizetéseket csak később kapják meg, ezért lenne szükség egy ilyen áthidaló hitelkonstrukcióra.” – mondta hétfőn Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára a Klubrádió Reggeli Gyors című műsorában.

Az érdekképviseleti tisztségviselő szerint a magyar kis- és mikrovállalkozásoknak nincs elegendő tőkéje az útdíj terheinek azonnali kiegyenlítésére, így a forgóeszköz hitel nélkül ezek a vállalkozások csődbe mehetnek. „Jelenleg öt hét van a rendszer indulásáig, a vállalkozók most ismerik meg, hogy mire kell felkészülniük, ilyen drasztikus költségnövekedést nem tudnak lenyelni, így ezt a költséget át fogják hárítani a megrendelőkre. Ráadásul a vállalkozásoknak a technológiához szükséges módosításokat is végre kell hajtani, pl műholdas nyomkövetőket kell beszerelni a járművekbe.” – hangsúlyozta.Ugyanakkor Karmos szerint már korábban is be kellett volna vezetni ezt a rendszert. „Százmilliárdok folyhattak volna be a költségvetésbe, most viszont nagyon magas lesz a díjmérték, csak Svájcban  magasabb az itt bevezetettnél. Szerencsésebb lett volna egy korábbi, de fokozatos bevezetés, akkor lett volna ideje felkészülni a vállalkozásoknak.”

A tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon – ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz – egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel és a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.

Nehéz lesz az átállás is, Karmos szerint az országban található mintegy 250 ezer tehergépjárművet kellene alig harminc nap alatt felszerelni a nyomkövetésre alkalmas jeladóval, ami - hasonlóan a pénztárgépek online bekötéséhez - nem valósulhat meg egyik pillanatról a másikra.

A szállítmányozás kellemetlen következményekkel járhat: ha a fuvarozók áthárítják megemelkedett költségeiket, azt végső soron mindenképpen a fogyasztói árakban fog jelentkezni. Újra megszaladhat tehát az a jelenleg kedvező, alacsony infláció. A fuvarozás drágulása a vállalkozások számára újabb pluszterhet jelenthet, így kénytelen visszafoghatják fejlesztéseiket, ami visszavetheti a gazdaságban tapasztalható, törékeny és egyelőre nagyon halovány fellendülést. A kombinált, vasúti-vízi szállítmányozás viszont profitálhat az útdíjból.

Kell a pénz a költségvetésnek

Útdíj pedig lesz, a jelek szerint bármi áron, a költségvetésnek ugyanis égetően szüksége van az ebből remélt 75 milliárdos bevételre. Az idei büdzsé ugyanis rettentően rizikós – mint azt a Piac&Profit korábban megírta, - mivel a bevételi oldalon komoly kockázatok vannak mind a tranzakciós adó, mind egyéb díjtételek, mint az egyes cafeteria elemek megadóztatása, vagy a szolgáltatókra kirótt különadók teljesülésével kapcsolatban. A hiány azonban pont most nem szaladhat, el, hiszen ez fenyegetné azt a deklarált kormányzati célt, hogy Magyarország minél hamarabb kerüljön ki az uniós túlzott-deficit eljárásból.

Hamarosan kezdődhet a regisztráció
A használatarányos útdíj megfizetésére kötelezett fuvarozók június közepétől regisztrálhatják járművüket az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) honlapján, így egyszerűbb lesz az útdíj fizetése július elsejétől. Az e-útdíjat július 1-től háromféleképpen lehet megfizetni: fedélzeti eszközzel flottakövetési szolgáltató segítségével, vagy szintén fedélzeti eszközzel európai elektronikus útdíj szolgáltatáson (EETS) keresztül, vagy előre megváltott viszonylati jeggyel.
A fizetésre kötelezetteknek az ÁAK-nál kell regisztrálniuk járműveiket, és ott egy számlát nyitniuk; erre fizetik majd az útdíjat. A fuvarozóknak kell gondoskodniuk arról, hogy az ÁAK-nál nyitott számlán legyen pénz, például úgy, hogy benzinkúton egy bizonyos összeggel feltöltött útdíj-feltöltőkártyát vásárol a fuvarozó A magyar úthálózat kijelölt részein, összesen 6513 kilométer hosszan kell majd útdíjat fizetni, ami több mint 2000 fizetős szakaszt jelent. A rendszer gerince a GPS-es fedélzeti egység segítségével történő bevallás lesz, és az I-Cell úgy alakítja ki a rendszert, hogy a tehergépjárművekben már benn lévő GPS-es flottakövető rendszereket használni lehessen, vagyis ez ne jelentsen pluszberuházást.
Akinek van ilyen eszköze, nagyon jó esélye van arra, hogy nem kell újat vennie, hanem az ő GPS-es szolgáltatója kapcsolódni fog az útdíj-rendszerhez. A viszonylati jegyet úgy kell elképzelni mint egy vonatjegyet; ez egyrészt az országot átszelő fuvarosoknak lehet kedvező, másrészt azoknak, akik ritkábban mennek fizetős útszakaszra. A viszonylati jegyet nemcsak a 300 árusító ponton, hanem több mint 1000 viszonteladó partnernél, vagy előre az interneten is meg lehet majd vásárolni, és flottakártyával is lehet majd fizetni. 74 kapunál, ezenkívül 45 autóval ellenőrzik a tehergépjárműveket, 50 bírságoló autó jár majd az utakon, és a határátkelőkön is ellenőrzik az útdíj-fizetést. A fizetést elmulasztóknak várhatóan több száz eurós bírsággal kell számolniuk.
 

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo