A cégvezetők 69 százaléka úgy tartja, hogy a dolgozói elkötelezettség és motiváció kulcsfontosságú szerepet fog játszani a következő 3 évben, mint az üzleti eredményességet befolyásoló fő stratégiai mutató – derül ki a legutóbbi közép-kelet-európai Legjobb Munkahely Felmérésből, amelyet az Aon Hewitt készített. (Az elégedett munkaerő a létfontosságú az ügyfelek elégedettségének növeléséhez.)
A közép-kelet-európai régióban az alkalmazottak úgy érzik, vezetőik egyformán magas szintű elvárások elé állítják őket, és tisztában vannak vele, hogy munkájuk által hogyan járulnak hozzá a teljes szervezet sikerességéhez, ami bizonyítja a cégek teljesítmény-menedzsmentre fordított kiemelkedő figyelmét. “Az emberközpontúság még mindig kihívás a régióban annak ellenére, hogy ennek a területnek van a legnagyobb pozitív hatása a munkavállalói elkötelezettségre.” – mondta Edward Stanoch, az Aon Hewitt európai régió vezetője.
2013-as eredmények alapján a kelet-közép-európai régióban Magyarországon és Oroszországban a legmagasabb az átlagos dolgozói elkötelezettség. Ugyanakkor a másik oldalon Lengyelországban és Szlovákiában a legalacsonyabb a munkavállalók átlagos elkötelezettségi szintje.
„A munkáltatók többsége a régióban felismerte az elkötelezettség kiemelkedő hatását az üzleti eredményességre, és úgy tekint annak fejlesztésére, illetve magas szinten tartására, mint kiemelkedő stratégiai feladatra az elkövetkezendő 2-3 év során. Ezt igazolja például Magyarországon is az évről évre, lassan, de magabiztosan növekvő átlagos elkötelezettség, ami visszaigazolja a vállalatok egyre több és egyre tudatosabb befektetését a munkavállalók elkötelezettségének megteremtésébe.” – fejti ki Veres Rita, az Aon Hewitt kelet-közép-európai elkötelezettség üzletágának vezetője.
Jelentős változások a 2012-es évhez képest
A legfontosabb változás, hogy 2012-höz viszonyítva az emberek sokkal magabiztosabban tekintenek saját lehetőségeikre a munkaerőpiacon. 57 százalékuk gondolja úgy, hogy keresése során könnyen találna új munkát (ez a szám 49% volt 2012-ben). Szintén tapasztalható erősödés a vezetők saját beosztottaik fejlődésével kapcsolatos tudatos gondolkodásában, és a napi szintű motivációba fektetett figyelem és energia területén.
Másrészről azonban, 2013-ban az alkalmazottak sokkal kevésbé látják tisztán a felsővezetés által kijelölt irányokat és kevésbé nyilatkoznak pozitívan munkahelyükről, ami az elkötelezettség egyik fontos területe. Továbbá az elkötelezettség “maradási hajlandóság” alkotóeleme is romlott a tavalyi évben, itt tapasztalható az egyik legnagyobb különbség 2012-höz képest. Ez azt jelenti, hogy a dolgozók már könnyebben feladnák munkahelyüket, ami összhangban van a munkaerőpiaci önbizalmukkal is.
Ebben az évben 15 kelet-közép-európai cég érdemelte ki az Aon Hewitt Legjobb Munkahely címét a régióban: ők azok, akik a legmagasabb szintű munkavállalói elkötelezettséggel és kiemelkedő humánerőforrás menedzsment gyakorlatokkal rendelkeznek.
A magyarországi Janssen Cilag Kft. az 50-250 fő közötti foglalkoztatók listájának első helyén végzett, a Debreceni Hőszolgáltató Zrt., pedig a kategória negyedik helyezettjeként, többszörös magyarországi elismerés után szintén a közép-kelet-erópai lista élmezőnyébe került.
“Legjobb Munkahelynek lenni érték! Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Legjobb Munkahelyek négyszeres profitnövekedést érnek el a többi szervezethez viszonyítva, és a teljes részvényesi megtérülés tekintetében az eredményeik 50 százalékkal az átlagos szint fölött vannak.” tette hozzá Edward Stanoch.