Pénz, ami van

Vagy még sincs? Vagy van, csak nem tudjuk hol, és mennyi? Főleg vállalkozók teszik fel ezt a kérdést, pontosabban nekik kellene feltenniük, mikor saját cégükről, ha úgy tetszik, vagyonukról, életükről van szó. Arról, hogy vállalkozóként, vezetőként, cégtulajdonosként az általában tapasztalhatónál illene sokkal jobban tisztában lenniük vállalkozásuk aktuális anyagi helyzetével.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokan ugyanis egyfajta furcsa átváltozáson mennek keresztül, amikor alkalmazottból egyszer csak vállalkozók lesznek. Aki nem hiszi, tegyen egy próbát. Kérdezze meg néhány alkalmazottként dolgozó barátját, hogy mennyi volt az előző hónapban a telefonszámlájuk, vagy mennyiért tankoltak az autójukba. Utána kérdezze meg néhány vállalkozó ismerősét, hogy mennyi volt vállalkozásnak az árbevétele az előző hónapban, azután mennyi áfát kell majd befizetni, esetleg mennyi olyan kiállított számlája van, amit még nem fizettek ki. Aki alkalmazottként, a havi fizetéséből él, jó eséllyel ezeket forintra pontosan meg fogja tudni mondani, míg vállalkozó ismerősünk azt fogja mondani, hogy fogalmam sincs, nem az én dolgom, jobb esetben pedig azt, ott a könyvelő, ő majd megmondja, az ő dolga. (A fizetendő adón kívül a többit tudni még csak nem is könyvelő dolga, ezzel majd egy következő cikkünkben foglalkozunk.)

Hogyan tudjuk magunknak nyilvántartani, hogy várhatóan mennyi áfát kell majd befizetni?
Ha egy vállalkozás áfa-alany, az általa kiállított számla után általános forgalmi adót kell felszámítson, amit meghatározott elszámolási időszakonként be kell fizetni. A vállalkozási tevékenység érdekében felmerült olyan költségek után, melyeknél a törvények lehetővé teszik, azok áfa-tartalma levonható (gyakorlati szóhasználattal élve visszaigényelhető).
A gyakorlat azt mutatja, minden vállalkozás esetén rövid idő alatt kialakul az, hogy a cég milyen típusú kiadásokkal (költségekkel) működik. Szánjunk időt arra, hogy könyvelőnkkel tekintsük át, mely költségszámláink áfája igényelhető vissza. Egy átlagos kisvállalkozás esetén ez jellemzően 15-20 fajta költséget, költségszámlát jelent. Először összesítsük a bevételeink után keletkező áfát. Utána adjuk össze azon költségszámláink áfáját, amelyek után jogosultak vagyunk azt visszaigényelni. Így a fizetendő, illetve visszaigényelhető forgalmi adó különbözetéből látjuk, mennyit kell befizetnünk, vagy mennyit igényelhetünk vissza.
Ne feledjük, egy ilyen nyilvántartás kizárólag saját magunk tájékoztatására, belső használatra alkalmas, nem helyettesítheti az áfa bevallás elkészítését, azt továbbra is bízzuk a könyvelőnkre!
A fenti pár sor –szándékosan- kicsit túloz, kicsit általánosít, ugyanakkor az itt leírtak nem légből kapottak, hanem eddigi tapasztalataink sajnos ezt mutatják.(Pedig a pénzügyi intelligencia a vállalkozások esetében is fontos fogalom!)

Többször kaptunk  megbízást már működő vállalkozásoktól pénzügyi terv elkészítésére. Ennek egyik része rögzíteni az eddig ismert számokat, a cég ismert kiadásait, bevételeit. Amikor erre kerül a sor, sok cégtulajdonos, vagy vezető csak széttárja a karját, és azt mondja, nem tudom, ez és ez mennyi volt. További beszélgetés után kiderül, sokan azt sem tudják, az elkövetkező heteken-hónapokon belül milyen bevételekkel számolhatnak, ahogy azt sem, hogy ezek után legalább nagyságrendileg mennyi áfát és egyéb adót kel befizetni.

Emiatt gyakran előállhat az a kellemetlen helyzet, hogy elvileg van pénzünk, a gyakorlatban még sincs. Igen, azt is tudjuk, ilyenkor szokás arra hivatkozni, hogy nekünk is tartoznak, ez sem fizet, az sem fizet, azért van ez az egész. Ez is közrejátszhat benne, ugyanakkor minimális odafigyeléssel elkerülhető lenne.

Hogyan kerülhető el a pénzhiány? 

Úgy, hogy a vállalkozás tulajdonosa, vezetője egy kicsit több figyelmet szentel a napi pénzügyeknek, a velük való foglalkozást nem tekinti automatikusan olyan feladatnak, amivel neki nem kell foglalkoznia. Tisztában vagyunk vele, több fórumon elmondtuk már, hogy egy cég vezetőjének elsődleges feladata az üzletszerzés, új vevők keresése. Emellett azonban a vállalkozás vezetőjének elsődleges felelőssége az, hogy a cég gazdálkodása, pénzügyei is rendben menjenek, így ha tetszik, ha nem, ezekkel is foglalkozni kell. Egy több százmilliós nagyságrendű, esetleg még magasabb árbevétellel rendelkező cég esetében nyilván nem várható el az ügyvezetőtől, hogy nyomon kövesse minden kiállított számla sorsát, egy ekkora cég erre meg tud fizetni külön embert, vagy embereket. Kisebb cégek esetében erre általában nincs lehetőség. Minimális szervezéssel azonban –átlagos számlamennyiséget feltételezve- egy kisebb cég esetén erre elegendő kb. napi 20 perc.

Hogyan tehetjük áttekinthetővé cégünk napi pénzügyeit?

Mind a kimenő, mind a bejövő számláinkat vigyük fel egy excel táblázatba. A táblázat a következőket tartalmazza: • A számla kelte • A számla fizetési határideje • A számla teljesítési ideje (fő szabály szerint, ha valaki nem pénzforgalmi áfás, az áfát a teljesítés időszakában kell megfizetni) • A számla fizetésének módja (készpénzes, vagy halasztott) • A számla végösszege (ha áfa alanyok vagyunk, a számla nettó összege és áfa-tartalma) • Rögzítsük, melyik számla van kifizetve, melyik nincs

Mit jelent az, hogy egy vállalkozás az áfa alá tartozik?
Vállalkozás indításakor, vagy adóév végén választhatunk, hogy áfa alanyok kívánunk lenni, vagy nem. Ha nem, akkor az általunk kiállított számla után nem kell áfát felszámítanunk (azaz számlánk végösszegét az áfával megnövelni), viszont költségeink után sem igényelhetjük vissza azok áfa-tartalmát. Áfa alanyként az áfát fel kell számítanunk, viszont kiadásaink után azt visszaigényelhetjük, azok áfájával csökkenthetjük befizetendő áfánkat.
Azt, hogy kinek érdemes az áfa alá bejelentkezni, eldönteni csak a vállalkozás várható kiadásainak, és azok típusainak ismeretében lehet, továbbá annak függvényében, hogy a vállalkozás vevői várhatóan kik lesznek.
Vállalkozás indítása esetén ez is hozzátartozik a szükséges pénzügyi tervezéshez. A pénzforgalmi szemléletű áfa elszámolás azt jelenti, hogy az általunk kiállított számla áfáját akkor kell befizetni, mikor az adott számlát nekünk kifizették.
Minimális gyakorlás után ezeknek az adatoknak a rögzítése egy számla esetén kb. egy percet vesz igénybe. Ha ezek az adatok rendelkezésünkre állnak, a számlák könyvelőnk felé történő továbbítása után is tudni fogjuk, mikor mit kell kifizessünk, illetve mikor, mennyi pénzre számíthatunk. Áfa alá tartozó cégeknél általában neuralgikus pont szokott lenni a fizetendő általános forgalmi adó. Sokan, sokszor csak az esedékesség előtt egy-két nappal tudják meg könyvelőjüktől, hogy az aktuális időszakra mennyi áfát kell befizetni, emiatt nemritkán gondot okoz az áfa befizetése. Gondot okoz, mert nem készülnek fel rá, nem tudják, mennyit kell majd befizetni. Ha bevételeinket-kiadásainkat naprakészen vezetjük, a bevételek és a kiadások áfájának különbözetéből legalább nagyságrendileg tisztában lehetünk vele, mennyi áfát kell majd fizetnünk, vagy mennyit igényelhetünk vissza.
Tudja, mire vállalkozik?
Az utóbbi időben kiírt, kifejezetten mikro- és kisvállalkozások számára elérhető támogatások és a hamarosan induló, jegybank általi ingyenes forrásból biztosított kedvezményes hitelek miatt a korábbinál többen akarnak új vállalkozást indítani vagy meglévőt fejleszteni. A vállalkozásindítás, -fejlesztés azonban nemcsak új lehetőségekkel, de új veszélyekkel is jár – hívta fel a figyelmet Vuray György korábbi írásában.
Ennek az egyszerű nyilvántartásnak a vezetése természetesen nem helyettesíti a könyvelést, egy jó könyvelő munkájára továbbra is szükségünk lesz. Azonban ennek vezetése saját jól fel fogott érdekünk, hiszen számunkra a legfontosabb, hogy minden pillanatban tisztában vállalkozásunk pillanatnyi anyagi helyzetével, azzal, hogy éppen meddig nyújtózkodhatunk. Ne feledjük: dolgozhat nekünk a világ legjobb könyvelője, körülvehetjük magunkat a legkiválóbb tanácsadókkal, vállalkozásunk működéséért, azért, hogy kötelezettségeinknek eleget tegyünk, a végső felelősség tulajdonosként, vezetőként a miénk.

Vuray GyörgyVállalkozás Okosan portál munkatársa

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo