Öt módszer, hogy még jobb vezető lehessen

Menedzsernek lenni egyáltalán nem olyan egyszerű üzem, a legjobbak is folyton fejlesztik saját képességeiket, hogy egyre jobbak legyenek. Adunk öt ötletet, milyen területekre érdemes fókuszálnia, hogy elismert vezető legyen.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Vedd körül magad a legjobb emberekkel, add ki a feladatokat és ne avatkozz közbe, amíg az általad meghatározott irányba mennek a dolgok"
(Ronald Reagan)
Ha a cégvezetés annyira egyszerű lenne, mint ahogy Ronald Reagan mondásából visszatükröződik, hemzsegnének a kiváló menedzserek az utcákon. Tudjuk azonban, hogy a feladat nem ilyen könnyű, a legjobb vezetők is folyton törekszenek a jobb és jobb megoldásokra.

Azonban nem elég kitűzni az elérendő célokat, egy jó menedzser rengeteg olyan technikával is rendelkezik, melyeket folyamatosan be tud vetni a sikeres és hasznos munkavégzés érdekében. Ezekből mutatunk be ötöt.

Igazságosság

Aki dolgozott már olyan helyen, ahol a főnök kis kedvence villogott és aratta le a babérokat minden egyes nap, pontosan tudja, mennyire elviselhetetlen a légkör. Ráadásul a kivételezés nem csak a hangulatot rombolja, de a motivációt is, csökkenti a termelékenységet és keresztbe tesz a munkatársak bármilyen jobbító szándékának. Ahhoz, hogy a legjobbat hozzák ki magukból, az alkalmazottaknak tudnia kell, milyen lehetőségeket tartogat a jövő a számukra a cégnél. Ezt pedig a menedzsereknek kell megmutatnia. El kell beszélgetnie a munkatársakkal, meg kell vitatnia a célokat és eredményeket, motiválnia kell őket és szükség esetén közbe kell avatkoznia. Az igazságosság sokszor nem más, mint közbelépés. Ha egy negatív esemény kapcsán a menedzser nem lép közbe és tesz igazságot vagy mutat irányt, az hamar kiábrándultsághoz vezet majd a munkatársak körében, majd bizalmatlansághoz, ellenérzésekhez és végül zuhanó motivációhoz.

Nyitottság

Ahhoz, hogy egy csapat jól működjön, ismernie kell a menedzsment céljait és elvárásait. Ezek természetesen nem mindig egyeznek meg a dolgozók elképzeléseivel, sok alkalmazott azonban fél megfogalmazni az ötleteit, tartva attól, hogy a vezetőség lehurrogja. Éppen ezért a jó menedzsernek bátorítania kell a csapatát, hogy álljon elő új ötletekkel. Állapodjon meg velük: csak akkor panaszkodhatnak, ha rögtön előállnak valami jobb megoldással. Meg fog lepődni, hány újszerű ötlet kerül majd felszínre.

Következetesség

Ne legyen mindig kedves!
A legtöbben azt szeretnénk, ha szeretnének, ezért a mélyen bennünk rejtező motivációért pedig sok mindent hajlandóak vagyunk feláldozni, például, hogy belemenjünk konfliktusokba. Jobban szeretünk „továbblépni", „hagyni elülni a feszültséget", jó csapatjátékosként dolgozunk a cégben.
A legjobb technikák sokszor azért működnek, mert következetesek. A munkatársaknak tudniuk kell, hogy a tetteiknek következményei vannak. Egyes menedzserek például könnyedén elnéznek apróbb kihágásokat az egyébként jól teljesítőknek . Csakhogy ennek a félrenézésnek két nagyon veszélyes üzenete is van. Egyrészt a dolgozó kivételezettnek érezheti magát, amiért retorziók nélkül tehet olyasmit, amit mások nem - például késhet, hogy egy tipikus esetet említsünk -, másrészt a munkatársak morálját is rombolja, ha valaki rendszeresen áthághatja a szabályokat, amelyek rájuk is vonatkoznak. Azt sugallja a csapat tagjainak, hogy mindenki egyenlő. Természetesen egyes munkahelyeken lehetőség van rugalmasan alakítani a munkaidőt, ám ekkor is legyen mindenki számára világos, hogy minden munkatárs legalább ugyanannyit robotol a pénzéért.

Fotó: SXC

Megerősítés

Egy csapat akkor teljesít jól és halad előre, ha érzi a háta mögött a támogatást. Az ideális munkakörnyezet bizalmon, visszacsatolásokon, elfogadáson és kölcsönös tiszteleten alapul. Ha egy alkalmazott fél a visszautasítástól, nem csak nem fog kiválóan teljesíteni, kifejezetten beszűkül a gondolkodása és középszerű munkát végez majd. A csapattagok nem egymás ellen küzdenek, hanem együttesen egy célért, ezt pedig a menedzsernek kell megerősítenie mindenki számára.

Kommunikáció

Néha az üzenet megfogalmazása és az átadás módja legalább olyan fontos, mint maga az üzenet. "Ismerd meg a közönséged" - ez a mondás legalább annyira igaz a menedzserek, mint a színház világára. Olykor-olykor a munkatársak is küzdenek tanulási, feldolgozási nehézségekkel, stresszel. Előfordulhat, hogy egy-egy tag gyengébb teljesítménye miatt az egész csapat rosszabbul teljesít. Ezekben a pillanatokban egyáltalán nem mindegy, hogyan fogalmazzuk meg a véleményünket. Egyes megjegyzéseket, javaslatokat többször is el kell mondani, hogy valóban hassanak, ezeket érdemes írásban is megerősíteni, a későbbi visszakövethetőség kedvéért. És ami a legfontosabb, ne feledje, hogy a jó kommunikáció egyben azt is jelenti, hogy Ön mindig nyitott a munkatársakkal való beszélgetésre, eszmecserére.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo