Vállalkozóként, cégvezetőként ezt az intelmet nyugodtan értelmezzük úgy: Öltözékünk sugallja azt, akár mindennapi teendőink intézéséről, akár egy fontos üzleti tárgyalásról van szó: hozzáértőek és sikeresek vagyunk a saját szakmánkban.
Ez nem jelenti azt, hogy öltönyben és kosztümben kell nap nap után lennünk, vagy világmárkák óriási logóit kell magunkon viselnünk, sőt! (Az igazi luxus, ami nem is látszik.) Ráadásul más-más öltözéktől tűnnek sikeresnek és hitelesnek a különböző szakmák képviselői.
Mindannyiunkban él ugyanis egy-egy kép arról, hogyan is néz ki például egy hiteles ügyvéd, tanácsadó, stylist, vállalkozó, szoftverfejlesztő, újságíró…
Egyes cégek is ezeket az elvárásainkat használják ki személyes sikerük, hitelességük, a beléjük vetett bizalom növelése érdekében.
Jobban megbízunk a légitársaságban és abban, hogy biztonsággal célba jutunk, ha a kapitány katonaira emlékeztető (azaz fegyelmet sugárzó) öltözéket visel és a légi kísérők is tekintélyt sugárzó (akár elegáns, akár könnyed) ruhákat öltenek magukra.
Senki sem lepődött meg azon, hogy a Lucasfilm eladásánál, George Lucas és Bob Inger nem öltönyt viselt, pedig jelentős üzletről volt szó – minden értelemben. (Ugyanakkor Bob Inger (aki a Disney menedzsere) – mégsem hazudtolta meg annyira a sztereotípiákat – az üzleti öltözéket idéző sötétkék, begombolt kardigánjával és világoskék ingével.)
Olyan területeken, amelyek „komolyságot” feltételeznek: perek, pénzügyek, befektetések, akkor tartunk valakit hitelesnek, ha ennek megfelelő az öltözéke is. Ezért viselnek az ügyvédek, (befektetési ) bankárok, (pénzügyi) tanácsadók a kiváló minőségű öltönyt és a sikerességet és a megbízhatóságot alátámasztó „státusszimbólumokat” (óra, mandzsetta gomb…).
Az is észrevehetjük, hogy az informatikai vállalkozások munkatárasai szívesen viselnek a „Big Bang Theory” (Agymenők) című sorozat szereplőiéhez hasonló öltözékeket.
Steve Jobs ikonikus fekete garbója – teljesen tudatosan - éppen úgy „laza kreatív zseni” imázst volt hivatva alátámasztani, mint Mark Zuckerberg szürke pólója vagy kapucnis felsői. (Azt azonban érdemes megjegyeznünk, ezeknek az öltözékeknek a „szerepük” megerősítésében és az általuk képviselt cég piaci pozicionálásában volt,van fontos helye, ugyanakkor mindketten megtalálták a megfelelő öltönyöket a szekrényükben, ha arra volt szükség.)
Amit azonban mindig érdemes szem előtt tartanunk, - nemcsak akkor - ha üzleti megjelenésről van szó:
- Ha olyan helyre vagyunk hivatalosak, ahol van „dress code” – tartsuk be.
- Válasszuk a legigényesebb és legjobb minőségű ruhadarabokat, amelyeket megengedhetünk magunknak.
- A cipőnk legyen mindig makulátlan! (Gyakori baki: drága öltöny, vagyonokat érő retikül – poros, félretaposott sarkú cipő.)
- A kiegészítőink is legyenek jó minőségűek és elegánsak, az olyan ritkán látható darabok is, mint a pénztárca, irattárca vagy az esernyő… (A zokni sem alsóruházat, egyáltalán nem mindegy, milyet választ egy elegáns úr.)
Válasszunk bármilyen öltözéket, feleljen meg akár a legszigorúbb dress code előírásoknak is, öltözékünk mindig legyen önazonos! E nélkül csak feszengeni fogunk, ezt érzékelni fogják mások is, ez pedig hiteltelenné teheti a fellépésünket és szakmai mondanivalónkat is.
dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu