Közösségi média: legyünk jelen
Ma már számos platformon megjelenhetünk, a hirdetési piac, ahol a termékeink és szolgáltatásaink prezentálhatóak, pedig igen széles. Ezek közül is közösségi média nyújtotta lehetőségek a legnépszerűbbek és leghatékonyabbak. Előnyük, hogy marketingtevékenységünk hatékonyságát megfizethető áron növelhetjük. A közösségi média platformok organikus és fizetett bejegyzések, hirdetések formájában viszonylag gazdaságos, pontosan célozható online hirdetési lehetőségeket kínálnak. Ezek közül is messze a Facebook a legfontosabb felület, elsősorban precizitásának köszönhetően: semmilyen más felület nem kínál ennyire pontos megszólítási lehetőségeket. Ennek köszönhetően töredék áron érhetjük el célcsoportunkat, és könnyen mozgathatjuk azt a vásárlás különböző fázisaiba.
A közösségi média – felépítésének köszönhetően – lehetővé teszi számunkra, hogy a márkaismertségünket és a márkahűséget költséghatékony módon növeljük. (Ehhez jó tartalommarketingre is szükségünk van, amiről itt olvashat.) A hazai vállalatoknak már csak azért is megkerülhetetlen a Facebook, mert az RG Stúdió felmérése szerint 2016-ban átlagosan 203 percet töltöttek online a magyarok naponta, és ennek az időnek a harmadát tette ki Facebook használata. Ezek a platformok tulajdonképpen azt kínálják, amire sok esetben a legnagyobb szükségünk van: gyorsan és folyamatosan tudunk kommunikálni az ügyfeleinkkel, akikből interakciót válthatunk ki, visszajelzéseikből pedig számos elemezhető adatot gyűjthetünk be nagyon egyszerűen, így a jövőben még intenzívebben célozhatunk a potenciális ügyfeleinkre.
Nem érdemes erőforrásainkat olyan reklámra költeni, amellyel nem látható, eddig fel nem térképezett fogyasztói réteget érhetünk el. Ehelyett érdemes a rendelkezésre álló adatok szerint formálni és végrehajtani marketingtervünket. Jó kiindulópont lehet, ha a jelenlegi ügyfélkörünkről begyűjtött adatokkal kezdünk. Határozzuk meg, mi mozgatja őket, miért érdeklődnek a mi cégünk iránt, miért a mi termékeinket és szolgáltatásainkat választják.
Online kérdőívek vagy telefonos felmérések segítségével megtudhatjuk a motivációját minden fogyasztónknak, akik valaha vásároltak a termékeinkből. Fontos információkat bányászhatunk ki a Google Analytics-ből is, amivel feltérképezhetjük honlaplátogatóink viselkedését, érdeklődését, illetve olyan fontos adatokat szűrhetünk ki, mint például az útvonal, amin keresztül oldalunkra érkezett, ezzel mintegy visszajelzést kapva Facebook oldalunk, blogunk hatékonyságáról. Az ilyen adatok segítenek abban, hogy minimális költés mellett maximalizálni tudjuk marketingünk hatékonyságát. Ezek olyan kincsek a cégünk számára, amiket vétek lenne nem kihasználni.
A jó szakember jó befektetés
Ma már mindenki kicsit marketingesnek is tartja magát, pedig a szakmaiságot nélkülöző, ad-hoc jellegű marketingtevékenységek elképesztő pénznyelővé válhatnak, kevés sikerrel társulva. Ezért egy jól képzett marketing munkatárs az egyik legjobb befektetése lehet a cégünknek. A megfelelő szakemberre rábízhatjuk a marketingtervezést, a megbeszélt célkitűzéseket pedig egy előre megbeszélt költségkereten belül valósíthatjuk meg.
Végül ne feledjük, az egyik legjobb módja, hogy csökkentsük a marketing költségeket, ha megtartjuk a jelenlegi vásárlóinkat, ügyfeleinket. Egy vállalkozás bevételeit átlagosan, mintegy negyven százalékban, a meglévő vásárlói adják, így ha arra koncentrálunk, hogy a hűséges partnereket maguk mellett tartsuk, nem kell óriási összegeket költenünk arra, hogy új ügyfeleket találjunk.