Na de hol vannak a fiatalok?

Tele volt minden portál megint egy kutatással, ami arról szól, hogy a Facebook bajban van, mert elveszti a tinédzsereket. Az eMarketeer mutatta ki, hogy a 18–24 évesek között már most is többen használják Amerikában a Snapchatet, mint a Facebookot, és a tendenciák alapján ez a következő években csak erősödni fog. A Közösségi kalandozások cikkében többek között erről lesz szó, de aki figyel, a teljes piacról is pontosabb képet kap. 

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A felhasználók mozgása persze csak félig rossz hír a Facebooknak, hiszen az Instagram elég erős és elég jól növekszik még akkor is, ha ez inkább a 20–30 év közöttiek közösségi hálózata. Persze a kutatásnak legjobban a Snapchat örülhet, meg is emelkedett a Snap Inc. részvényeinek az ára 6 százalékkal.

Ok, ezek az amerikai számok, de mi a helyzet itthon? Egyrészről azt gondolnánk, hogy hozzánk is bejönnek ezek a trendek előbb-utóbb, másrészről viszont azt is látjuk, hogy a magyar piac néha teljesen máshogy működik. Lásd például a Twittert.

Nézzük meg a problémát két oldalról, először is a Facebook saját számai alapján!

Ha a Facebook-felhasználók összetételét nézzük, azt látjuk, hogy a tendencia folytatódik: a fiatalok száma csökken, az időseké növekszik.

Kép: RG Stúdió

Az Instagram kicsit máshogy alakul: itt minden korcsoport növekszik, bár a növekedés sokkal nagyobb az idősebbek körében, mint a fiataloknál. Persze az alap is más, hiszen 1-2 éve már többen használták az Instagramot, mint most, így az idősebb csoportoknak könnyebb nagyobb növekedést produkálnia.

Kép: RG Stúdió

Persze nem szabad elfelejteni, hogy ezek az adatok a felhasználók saját bevallásaiból származnak, ezért fordulhat elő az, hogy a 18–24 éves felhasználói korosztály a Facebookon 20 százalékkal nagyobb létszámban van jelen, mint a valóságban (KSH adatai alapján). De még a 25–34 közötti korosztály is pár százalékkal nagyobb számban van jelen a Facebookon, mint az ország lakosai között. Az ok persze egyszerű: aki 13 alatt van, és szeretne Facebookozni, kicsit idősebbnek vallja magát.

Sajnos a Snapchattől saját adatokat nem tudunk, de vannak hazai mérések, amik segíthetnek tájékozódni. Ilyen adatokat kaptam már többször a MediaQ-tól, és ezeket összevetve lehet már valamilyen fogalmunk.

Először is lássuk a mostani aktuális állapotot a MediaQ számai alapján!

Kép: MediaQ

Itt a számok kicsit mások, de az arányok nagyjából stimmelnek. Amit látunk, az az, hogy a Facebook-felhasználókhoz képest a Snapchaten kb. 10 százaléknyi ember van, Instagramhoz képest pedig kb. 35 százalék. Ha pedig az időszakot nézzük, fél év alatt a Snapchat-felhasználók száma nagyjából 15 százalékkal nőtt Magyarországon a MediaQ adatai alapján.

Az online eltöltött idő eloszlásával kapcsolatos aktuális adatokat a következő táblázatban találjátok.

Hol töltjük el az időnket online? Ez generációnként drasztikusan változik. - Kép: MediaQ

A nemzetközi trendek valamilyen szinten itthon is láthatóak: a Facebook mint platform egyre kevésbé vonzó a fiataloknak. Persze a Facebook (mint cég) kezében ott van az Instagram, a Messenger és a Whatsapp, amik viszont kifejezetten izgalmasak nekik.

A Facebook tehát felkészült, kérdés, hogy a cégek, akiknek a fiatalok a célcsoportjai, felkészültek-e.

Szerző: Lévai Richárd

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo