Most lesz érdemes eladni a céget

Az EVCA (Európai Kockázati- és Magántőke Egyesület) legfrissebb statisztikája szerint 2014-ben összesen 1,47 milliárd euró tőke áramlott a közép-kelet-európai régió magántőke alapjaiba – több mint háromszor annyi, mint 2013-ban - melynek legnagyobb része, 80%-a ún. buyout alapokhoz került. A tőkeáramlás is egyértelműen azt mutatja, hogy a magántőke alapok is cégfelvásárlásokat terveznek az elkövetkező időkben, melyhez vélhetően már most megkezdik a potenciális célpontok, vállalkozások feltérképezését, beazonosítását.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXc

Hazánkban a Jeremie programnak köszönhetően az elmúlt 5 évben több mint 100 milliárd forint kockázati tőke áramlott a magyar cégekhez. Néhány sikeres exit is megvalósult már, de sok kiszállás nyitva áll még – azaz néhány éven belül az exit kérdése stratégiai fontosságúvá válik mind a tőkét kapott vállalkozások, mind a befektető tőkealapok számára – hívták fel a figyelmet a szakértők a HVCA (Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület) és az M27 ABSOLVO szakmai rendezvényén.

A stratégiai befektető nem fog „bekopogni az ajtón”

A stratégiai befektetők felé történő sikeres cégeladás nem megy tudatos felkészülés nélkül. A tranzakciók az esetek túlnyomó részében nem csak úgy véletlenszerűen „beesnek az ajtón”.  „A stratégiai befektető-keresést a vállalkozásoknak kell tudatosan, felkészülten, stratégiailag tervezetten menedzselni, és nem arra számítani, hogy egy befektető egyszer csak bejelenti vételi szándékát. Persze ilyenre is van példa, de az esetek többségében ez nem így történik” - hangsúlyozta Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere. A cégeket azonban nem megveszik, hanem eladják, a következő években pedig várhatóan sok száz céget szeretnének majd értékesíteni. Ideje tehát elindítani a tudatos és alapos felkészülést, a potenciális befektetői kör felmérése, az együttműködés kialakítása, elmélyítése ugyanis időbe és energiába telik, melyet a cégvezetők jelentős hányada alulbecsül. A cégeladás legalább 9-18 hónapot, de akár éveket is igénybe vehet. (A stratégiai befektető irányába történő értékesítés még mindig az exit leggyakoribb módja.)

Horgos Lénárd kiemelte, hogy a stratégiai befektetők felé történő cégeladás nem csak a tőkét kapott, innovatív cégeknek jelenthet perspektívát. Hagyományosabb iparágakban is keresnek befektetési lehetőséget, mint például a mezőgazdaság, az élelmiszeripar, a vegyipar, a gépgyártás, a textilipar vagy az építőipar. A cégeladáson gondolkodó vezetőknek fontos a befektető motivációit is alaposan átlátniuk.  „Fontos látnunk, mi fog konkrét értéket jelenteni a stratégiai befektetőnek. A technológiánk? A szerződésállományunk? Az erős piaci pozíciónk? Ennek felmérése nélkül el se induljunk a cégeladás útján” – tette hozzá Horgos Lénárd.

A kis cégeknek is lenne helye a tőzsdén
A legtöbb kisvállalkozás vezetője nem gondolkodik a tőzsdére lépésben, részben mert visszariasztják őket a magas elvárások, részben mert úgy gondolják, hogy nyílt forgalomban csak a nagyvállalatoknak érdemes próbálkozniuk. Tóth Attila a BÉT vezérigazgató-helyettese ezzel szemben úgy nyilatkozott a Piac & Profitnak, hogy a tőzsdére lépés sok kkv-nak lehetne reális forrásszerzési lehetőség.
A felkészülésben, a stratégiai befektető-keresésben, a tranzakció előkészítésében, lebonyolításában kulcsfontosságú segítséget nyújthat egy nemzetközi tapasztalatokkal és gyakorlatokkal rendelkező szakértő. Nemzetközi statisztikák szerint ugyanis szakértő bevonásával kétszer akkora az esély a sikeres cégeladásra, mint nélküle.  „Tisztességes felkészüléssel meghatározó lépést tehetünk a sikeres deal felé. A tapasztalatok azt is mutatják, hogy egy körültekintő felkészülés akár 40-70 százalékkal is növelheti a cégértéket! Nem éri meg?” – fűzte hozzá az M27 ABSOLVO partnere.

Mit keres a stratégiai befektető? Értéket!

A pénzügyi befektetővel szemben a stratégiai befektető számára nem kizárólag a profitelvárások határozzák meg a cégfelvásárlási döntést, sőt.  A stratégiai befektető olyan szinergiát, szakmai együttműködést, extra értéket, új piacot, hiányzó kompetenciát vagy know-how-t keres, mely portfóliójához illeszkedik, azt kiegészíti, magasabb szintre emeli, növeli versenyképességét vagy akár piacvezető szerephez juttatja – így a megtérülés kapcsán is hosszú távra tervez.

„A stratégiai befektető ambiciózus és cél-orientált. A befektetés eszköz számára, hogy elérje céljait, ennek következtében elsődlegesen nem azt nézi, milyen gazdaggá teheti őt az adott akvizíció, hanem hogy az miként fogja beteljesíteni célkitűzéseit. „Az igazi értéket az jelenti számunkra, amikor egy sikeres projekt nyomán valami újat teremtünk a piacon”– hangsúlyozta a rendezvényen Jean-Francois Faucher, a stratégiai befektető lengyel XBS Group vezetője.

Így búcsúzzunk szépen
A kockázati befektető néhány év után a legjobb cégből is kiszáll, hiszen ez volt a befektetés célja. Íme néhány példa, hogyan valósulhat meg az exit, illetve néhány gyakorlati tanács, mire figyeljünk, miként szerződjünk a befektetővel úgy, hogy az ne akadályozza a majdani továbblépést.
 „A jó termék csak kiindulópont”

„A közép-kelet-európai régió jelentős fejlődést mutatott az elmúlt pár évben, ugyanakkor látni kell, hogy a nemzetközi színvonalhoz még mindig nem zárkóztunk fel. Sok munkára van még szükség ahhoz, hogy a térképre kerüljünk. A régiónk nagy előnye, hogy kitűnő, tehetséges, magasan képzett és ambiciózus humán erőforrás áll rendelkezésre. Hátrány viszont, hogy alacsony szintű a vállalkozói kultúránk és nincs egységes piacunk sem. A nemzeti határok, az eltérő jogi szabályozás és a nyelvi nehézségek is gátat jelentenek. Ezeket a körülményeket mind befektetési, mind cégeladási, exit szempontból szem előtt kell tartanunk” – mondta Michael Schuster, az osztrák kockázati tőkebefektető SpeedInvest alapítója. Az osztrák kockázati tőke befektető a hazai vállalkozások nagy előnyének tartja a jól működő team-eket, illetve azt, hogy néhány cég már felismerte, hogy a nemzetközi piacok felé is nyitni kell.  Michael Schuster számos sikeres exit tapasztalatára építve értékes tanácsokkal szolgált a cégeladás gondolatával foglalkozó magyar cégeknek.

„A jó termék vagy a jó cég csak kiindulópont. Ha el akarod adni a cégedet, tudd a játékszabályokat! Ismerd meg minden részletét annak, hogy ez a folyamat miként zajlik, hogyan tudsz tökéletesen felkészülni, és kövess pontosan minden egyes lépést, legjobb képességed szerint. Ha ezt nem teszed, nem fogod tudni eladni a cégedet. S ha meg is teszed mindezt, akkor is készülj arra, hogy nehéz feladat vár Rád! Mindenképp Te irányíts, Te add el a cégedet, ne azt várd, hogy megvegyenek”– hangsúlyozta a befektető.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo