Hazánkban a Jeremie programnak köszönhetően az elmúlt 5 évben több mint 100 milliárd forint kockázati tőke áramlott a magyar cégekhez. Néhány sikeres exit is megvalósult már, de sok kiszállás nyitva áll még – azaz néhány éven belül az exit kérdése stratégiai fontosságúvá válik mind a tőkét kapott vállalkozások, mind a befektető tőkealapok számára – hívták fel a figyelmet a szakértők a HVCA (Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület) és az M27 ABSOLVO szakmai rendezvényén.
A stratégiai befektető nem fog „bekopogni az ajtón”
A stratégiai befektetők felé történő sikeres cégeladás nem megy tudatos felkészülés nélkül. A tranzakciók az esetek túlnyomó részében nem csak úgy véletlenszerűen „beesnek az ajtón”. „A stratégiai befektető-keresést a vállalkozásoknak kell tudatosan, felkészülten, stratégiailag tervezetten menedzselni, és nem arra számítani, hogy egy befektető egyszer csak bejelenti vételi szándékát. Persze ilyenre is van példa, de az esetek többségében ez nem így történik” - hangsúlyozta Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere. A cégeket azonban nem megveszik, hanem eladják, a következő években pedig várhatóan sok száz céget szeretnének majd értékesíteni. Ideje tehát elindítani a tudatos és alapos felkészülést, a potenciális befektetői kör felmérése, az együttműködés kialakítása, elmélyítése ugyanis időbe és energiába telik, melyet a cégvezetők jelentős hányada alulbecsül. A cégeladás legalább 9-18 hónapot, de akár éveket is igénybe vehet. (A stratégiai befektető irányába történő értékesítés még mindig az exit leggyakoribb módja.)
Horgos Lénárd kiemelte, hogy a stratégiai befektetők felé történő cégeladás nem csak a tőkét kapott, innovatív cégeknek jelenthet perspektívát. Hagyományosabb iparágakban is keresnek befektetési lehetőséget, mint például a mezőgazdaság, az élelmiszeripar, a vegyipar, a gépgyártás, a textilipar vagy az építőipar. A cégeladáson gondolkodó vezetőknek fontos a befektető motivációit is alaposan átlátniuk. „Fontos látnunk, mi fog konkrét értéket jelenteni a stratégiai befektetőnek. A technológiánk? A szerződésállományunk? Az erős piaci pozíciónk? Ennek felmérése nélkül el se induljunk a cégeladás útján” – tette hozzá Horgos Lénárd.
Mit keres a stratégiai befektető? Értéket!
A pénzügyi befektetővel szemben a stratégiai befektető számára nem kizárólag a profitelvárások határozzák meg a cégfelvásárlási döntést, sőt. A stratégiai befektető olyan szinergiát, szakmai együttműködést, extra értéket, új piacot, hiányzó kompetenciát vagy know-how-t keres, mely portfóliójához illeszkedik, azt kiegészíti, magasabb szintre emeli, növeli versenyképességét vagy akár piacvezető szerephez juttatja – így a megtérülés kapcsán is hosszú távra tervez.
„A stratégiai befektető ambiciózus és cél-orientált. A befektetés eszköz számára, hogy elérje céljait, ennek következtében elsődlegesen nem azt nézi, milyen gazdaggá teheti őt az adott akvizíció, hanem hogy az miként fogja beteljesíteni célkitűzéseit. „Az igazi értéket az jelenti számunkra, amikor egy sikeres projekt nyomán valami újat teremtünk a piacon”– hangsúlyozta a rendezvényen Jean-Francois Faucher, a stratégiai befektető lengyel XBS Group vezetője.
„A közép-kelet-európai régió jelentős fejlődést mutatott az elmúlt pár évben, ugyanakkor látni kell, hogy a nemzetközi színvonalhoz még mindig nem zárkóztunk fel. Sok munkára van még szükség ahhoz, hogy a térképre kerüljünk. A régiónk nagy előnye, hogy kitűnő, tehetséges, magasan képzett és ambiciózus humán erőforrás áll rendelkezésre. Hátrány viszont, hogy alacsony szintű a vállalkozói kultúránk és nincs egységes piacunk sem. A nemzeti határok, az eltérő jogi szabályozás és a nyelvi nehézségek is gátat jelentenek. Ezeket a körülményeket mind befektetési, mind cégeladási, exit szempontból szem előtt kell tartanunk” – mondta Michael Schuster, az osztrák kockázati tőkebefektető SpeedInvest alapítója. Az osztrák kockázati tőke befektető a hazai vállalkozások nagy előnyének tartja a jól működő team-eket, illetve azt, hogy néhány cég már felismerte, hogy a nemzetközi piacok felé is nyitni kell. Michael Schuster számos sikeres exit tapasztalatára építve értékes tanácsokkal szolgált a cégeladás gondolatával foglalkozó magyar cégeknek.
„A jó termék vagy a jó cég csak kiindulópont. Ha el akarod adni a cégedet, tudd a játékszabályokat! Ismerd meg minden részletét annak, hogy ez a folyamat miként zajlik, hogyan tudsz tökéletesen felkészülni, és kövess pontosan minden egyes lépést, legjobb képességed szerint. Ha ezt nem teszed, nem fogod tudni eladni a cégedet. S ha meg is teszed mindezt, akkor is készülj arra, hogy nehéz feladat vár Rád! Mindenképp Te irányíts, Te add el a cégedet, ne azt várd, hogy megvegyenek”– hangsúlyozta a befektető.