Mit tegyünk, ha kiszállnánk a mókuskerékből?

Ha belefáradt a cégvezető, milyen módok és utak vannak az utódlásra? Eltekintve attól a lehetőségtől, hogy a céget a család ifjabb generációja viszi tovább, hogyan realizálhatjuk a befektetésünk eredményét, ha már nem akarjuk, vagy nem tudjuk folytatni a vállalkozásunk vezetésével ránk háruló feladatokat? Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, és mire kell ügyelnünk? Most induló sorozatunkban a HVCA szakértőinek segítségével ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: EU-OSHA

Az első dolog, amit tisztázni kell – a feladatokat szeretnénk, ha végre más végezné helyettünk, de a tulajdonról nem akarunk lemondani, vagy teljesen ki akarunk szállni és a megkeresett jövedelemből kellemes nyugdíjas éveket kívánunk magunknak biztosítani. Mindkét lehetőség rendelkezésre áll és mindkét esetre számos megoldás létezik. Ahhoz azonban, hogy valamelyik úton el tudjunk indulni fontos előkészítő munkát kell végezni, amelynek az alapvető célja, hogy cégünk működését transzparensé, átláthatóvá kell tennünk, hiszen mindegyik út valamilyen formában azt jelenti, hogy egy új befektető fog megjelenni a cégünkben, aki ahhoz, hogy dönteni tudjon a befektetésről, tudnia kell, hogy mibe is fekteti a pénzét vagy a munkáját.

Mit jelent az, hogy egy vállalkozás transzparensen működik?

Ha nagyon egyszerűen akarjuk megfogalmazni, akkor annyit, hogy az éves beszámolóban szereplő számok a valóságot tükrözik, azaz nincsenek a mérlegben olyan eszközök, amiket már rég le kellett volna írni, de nem tettük, mert akkor a nyereségünk eltűnik és mondjuk nem tudunk pályázatokon részt venni. Az értékcsökkenés elszámolását nem az adóalapunk meghatározása alapján állítjuk be, hanem az eszközeink értékét a hasznos élettartamuk alapján határozzuk meg. Ha feltétlenül szükséges, hogy legyen fekete kassza, akkor azt nem úgy kezeljük, hogy azzal az előlegeink vagy a pénztárunk értéke valótlan képet mutasson. A nyereségünket nem úgy állítjuk elő, hogy bizonyos költségeket nem könyvelünk le, vagy olyan számlákat bocsájtunk ki, amiről tudjuk, hogy soha nem fognak befolyni. Pontosan meg kell tudnunk mondani, hogy mekkora az az elszámolt költség összeg, ami gyakorlatilag a családunk jólétéhez kapcsolódik és nem igazán indokolt költség a vállalkozás szempontjából. Természetesen az átláthatósághoz hozzá tartozik, hogy a munkavállalókat bejelentjük és nem úgy fizetünk nekik, hogy minimál bér plusz zsebbe a többi, lehetőség szerint minden területen betartjuk a szabályokat előírásokat, a megfelelő bevallásokat mindig időben teljesítjük és fizetési kötelezettségeinknek is megpróbálunk időben eleget tenni.

Miért fontos ez? Azért mert ha azt akarjuk, hogy valaki hajlandó legyen átvenni a cégünket, akkor az a valaki pontosan tisztában akar lenni a helyzettel. Ha nem tudja megítélni a vállalkozás értékét, vagy ha hitellel történik a kivásárlás és nem lehet megmondani, hogy a vállalkozás mekkora hitelt képes elviselni, nem fog létrejönni az üzlet. A transzparens működés megvalósításához és ezzel összefüggésben a cég átadásának az előkészítéseként az alábbi rövid távú lépéseket kell elvégezni, amelyek a cég értékének a növelését szolgálják:

  1. Érthető, jól kommunikálható növekedési stratégia kialakítása;
  2. Transzparens és lehetőleg egyszerű tulajdonosi struktúra létrehozása;
  3. Az ingatlanok, termelő gépek és eszközök megfelelő állapotba hozása;
  4. A működés folytonosságát biztosító eszköz- és egyéb biztosítások megkötése;
  5. Adóhátralékok rendezése.
Ezeken túl az átadásra/eladásra való felkészítés részeként a megfelelő területeken kell a transzparenciát szolgáló változtatásokat megtenni.
Hat tévhit a cégeladásról
Sokféle ok vezethet ahhoz, hogy befektetőt keresünk: a további növekedés, terjeszkedés, vagy a tulajdonos egyszerűen nem akarja már tovább irányítani a céget. Sokan azonban csak a folyamat során szembesülnek olyan alapvető tényezőkkel, amelyekre jobb lett volna időben és körültekintően felkészülni
Menedzsment

A tulajdonossal szorosan együttműködő és annak közvetlenül beszámoló, hosszú távon a tulajdonos nélkül is működni képes menedzsmentet ki kell építeni és ki kell dolgozni azt a stratégiát, amely biztosítja a kulcs emberek megtartását és megfelelő motivációját.

Az eladásra/átadásra szánt cégnek feltétlenül rendelkezni kell vállalati információs rendszerrel. Ez biztosítja azt, hogy a lehetséges vevő gyorsan és megbízható információkat kaphasson. Ennek hiánya jelentős értékcsökkentő tényező lehet.

Pénzügyek

  • Az alaptevékenységhez szervesen kapcsolódó költségekre kell koncentrálni és a költségek közül kivezetni a családi költéseket, extra juttatásokat;
  • Kétes kintlévőségeket be kell hajtani vagy le kell írni;
  • A működő tőkefinanszírozási igényt alacsony szintre érdemes szorítani, készletszintet az iparági szinteken vagy annál jobban kell tartani;
  • Kihasználatlan eszközöket értékesíteni kell vagy el kell különíteni, kivenni a vállalkozásból;
  • K+F tételek esetében nagyon tudatoson megfontolni az aktiválás/ költségként való elszámolás dilemmáját;
  • Rejtett bevételek kimutatása, túlzott „költségelés” elkerülése, hisz a „tiszta” működési eredmény a cégértékelés egyik kiindulási alapja.
Jogi kérdések
  • Peres ügyek rendezése, potenciális peres ügyek felmérése;
  • A legfontosabb „külső és belső” ügyfelekkel (vevőkkel, szállítókkal és munkavállalókkal) történő
  • A szerződések aktualizálása;
  • Az immateriális jogok, védjegyek, szabadalmak értékelése, bejegyzése;
  • Környezet-, munka- és egészségvédelmi előírásoknak való megfelelés biztosítása;
  • A kölcsön és hitelszerződéseknél gyakori „tulajdonváltási tilalom” klauzulák finomítása;
  • Munkaszerződések aktualizálása
  • A különböző jogszabályok által előírt szabályzatok aktualizálása
És a legfontosabb jó tanács, amit mindenképpen meg kell fogadniuk: legyen saját tanácsadónk és ügyvédünk, aki segíteni tudja a vállalkozást és a tulajdonost ebben a folyamatban és már van tapasztalata ilyen tranzakciókban. Ne sajnáljuk rá a pénzt, mert biztosan megtérül.

A következőkben az egyes lehetséges kivásárlási tranzakciók konkrét változatainak a sajátságait foglaljuk össze. Így szó lesz a menedzsment kivásárlás sajátságairól, a stratégiai vagy szakmai befektetőnek való értékesítésről, illetve a pénzügyi befektetőknek való értékesítésről.

Szerző:

Dr. Berecz József, befektetési és portfólió menedzser

DBH Investments, Széchenyi Tőkealap

Fel kell öltöztetni a menyasszonyt a jó üzlethez
Több száz eladó ígéretes magyar cég jelenhet meg az elkövetkező időszakban a piacon, ami az eladási ár csökkenéséhez is vezethet. De vannak jelek, ami miatt mégis megérheti az elkövetkező időszakban piacra dobni a cégünket - véli Horgos Lénárd, a HVCA elnökségi tagja.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo