A jelenlegi oktatási rendszer törekszik arra, hogy kisebb csoportokat képezzen, hiszen ekkor jobban fegyelmezhető és kezelhető egy csapat. De még egy szemináriumi csoportos foglalkozás sem képes felülmúlni a tanítvány-mester kapcsolat egyik legfontosabb elemét, a személyes, közvetlen fókuszt. Ugyan léteznek csoportos mentorálások, de alapvetően a mentorálás alatt többnyire két fél közötti személyes mentorálást értünk. A személyre szabott odafigyelés pedig a leghatékonyabb a személyes fejlődésben és tanulásban. De nem mellesleg a legköltségesebb tanítási, betanítási forma is.
Alapesetben felvetődhet az a tény, hogy a legtöbbet a mentorált profitál a programmal. Megnyeri, kiérdemli, vagy csak egyszerűen alanyi jogon kap egy mentorált szerepet, ami hozzásegíti őt a szakterületén való fejlődéséhez, az új környezeti akadályok leküzdéséhez. A mentori szerep a másik oldalon viszont lehet akár hálátlan, ha nincs megfelelően honorálva. Vagy mégsem?
Az ipar 4.0 okozta automatizálás során azok a munkahelyek fognak előtérbe kerülni, piedesztálra emelkedni, amelyek emberi érzéket, emberekkel való hatékony bánásmódot igényelnek. Ezen készségek elsajátítása különböző speciális tréningeken tanulhatóak, viszont a mentori folyamatok során ugyanúgy ezeket az úgynevezett „puha készségeket” kell használni: empátia, csoportos problémamegoldó képesség, a tudásátadás megfelelő módja és szervezése.
Milyen a jó mentor/mentorált?
Minkét oldalon kiemelhető egy-egy fontos tényező a sikeres program érdekében. A mentor egy segítő, tanácsadó szerepet vállal, viszont a mentorált döntéseiért felelősséggel nem tartozik. Meg kell találnia azt a bizonyos határt, amíg még elegendő ráhatással lehet a mentoráltra, de mégsem helyette intézkedik. A mentorált pedig akkor lehet igazán sikeres, ha megvalósul a saját mentora felé irányuló reputáció, alázat, persze ehhez a mentornak szakmaiságával, vezetői attitűdjével ezt ki kell vívnia.
Akik kimaradnak belőle. Szociális és szakmai előnyökkel is jár mindkét fél részéről egy mentorprogramban való részvétel, melynek keretén belül számos soft skill tulajdonság fejlődik, amely egy hatékony fegyver a lemorzsolódás elkerülése érdekében oktatási szinten, illetve munkaerő megtartására vállalati szinten.
Saját tapasztalatból kiindulva, ami még nagyon fontos, hogy az érintett felek mögött egy megfelelő támogató rendszer álljon, ami a visszacsatolásokon keresztül egyértelműen jelzi a mentorált előrehaladását az alapvető célok megvalósulásához - akár kvantitatív, akár kvalitatív eszközökkel -, ennek hiányában ugyanis rengeteg idő, költség lehet az áldozat.
Szerző:
Balogh Krisztián