Tehetetlen a Magyar Tintapatron és Tonerkazetta Újrahasznosítók Szövetsége (MATUSZ) a hazánkba áramló illegális nyomtatóanyagok forgalmazásával szembeni harcban, ezért uniós testvérszervezetéhez, az Európai Tonerkazetta és Tintapatron Újragyártók Szövetségéhez (ETIRA) fordul segítségért.
„Magyarországot elárasztották az alacsony árú, Kínából érkező tonerkazetták, amelyek veszélyeztetik a magyar gyártók létét. Ha nem lépünk, a jelenlegi helyzet munkahelyek százainak megszűnését eredményezheti, arról nem beszélve, hogy ezek a termékek környezetünket is tovább károsítják” – vázolta föl röviden a problémát Kiss S. Bence, a szövetség elnökhelyettese.
A szakember elmondta, hogy a piaci kár legfőbb okozói azok a magyarországi forgalmazók, akik távol-keletről importálják a szabadalomsértő kazettákat a nagyobb haszon megszerzése érdekében. A többnyire silány minőségű klón tintapatronok és tonerkazetták forgalmazása a gazdasági károk mellett számos egyéb negatív hatást hordoznak: sértik a nyomtatógyártók szabadalmi jogait és rendkívül környezetszennyezők.
„A kereskedők nincsenek tisztában azzal, hogy az általuk vásárolt és később forgalomba hozott termékek legtöbbször utángyártott klónok, amelyek az eredetinek csupán másolatai és forgalmazásuk törvénybe ütköző lehet. Ez nem mentesíti őket a büntetőjogi felelősség alól, szabadalmi kártérítési kötelezettséget, illetve -szélsőséges esetben- börtönbüntetést is kaphatnak érte”- hangsúlyozta a szervezet elnökhelyettese.
A szakember kiemelte, hogy bár egészen a közelmúltig maguk a nyomtatógyártók sem érvényesítették kellő aktivitással szabadalmi jogaikat bizonyos piacokon, ez a helyzet mára megváltozott. Az utóbbi hónapokban számos európai forgalmazónak kellett a klónok forgalmazásából eredő jogi következményekkel szembenéznie.
Négyszázmilliárd forint ment el hamisítványokra az ünnepek alatt
Az ünnepi szezonban akár kétmilliárd dollárt is költhettek hamis termékekre a vásárlók az amerikai fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Fraud Center becslése szerint. A szakértők szerint gazdasági motivációk magyarázzák a nagy volumenű értékesítést.
A gazdasági válság hatásai, valamint az Egyesült Államokat fenyegető gazdasági szakadék (fiscal cliff) miatt nagyszámú vásárló kényszerült spórolási lehetőséget keresni, hogy a karácsonyi és ünnepi kiadásokat a lehető legolcsóbban bonyolíthassa. A kedvezmények után kutató online vásárlók azonban nagy arányban estek áldozatul a csalóknak: a Consumer Fraud Center becslése szerint november és december folyamán mintegy 2 milliárd dollárt – azaz mintegy 400 milliárd forintot – költhettek hamis termékekre az online vásárlók.