Lidl és CBA: nem eladják, hanem összefonódik

A Gazdasági Versenyhivatal megkapta a Lidl bejelentését egy úgynevezett összefonódásról a CBA-Baldauf Kereskedelmi Kft egyes vállalkozásrészeivel. A bejelentés szerint a Lidl a boltok üzemeltetésének jogát szerzi meg, tehát ez az összefonódás nem cég, üzletrész, vagy ingatlan puszta adás-vételét jelenti.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az összefonódás bejelentéseket a GVH azonnal közzéteszi honlapján, ez most is így történt december 11-én. A rideg versenyjogi tartalom összefoglalója szerint a Lidl megszerzi hét budapesti és Budapest környéki, napi fogyasztási cikkeket értékesítő kiskereskedelmi üzlet üzemeltetésének jogát (Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.; Center Veresegyház, mint Vállalkozásrész; Center Üröm, mint Vállalkozásrész; Center Szada, mint Vállalkozásrész; Budapest, Ferenciek tere, mint Vállalkozásrész; Budapest, Rákóczi út, mint Vállalkozásrész; Budapest, Remete, mint Vállalkozásrész; CBA-Aranyherceg, mint Vállalkozásrész).

Nagyon, nagyon nagy a baj a kisboltoknál
2017 első félévében két és félezer bolthellyel lett kevesebb. És ez csak az első félév, később majd jön a második félév statisztikája is. Öt év alatt – 2012 óta – húszezerrel csökkent a boltszám: minden hetedik bolt bezárásra van ítélve. Csökkent a boltos települések száma is: több a falu, ahol nincs bolt.
Ezek Budapesten a Rákóczi úton, a Ferenciek terén, a belvárosi Arany János utcában lévő, a Máriaremetei, egy veresegyházi, egy szadai és egy ürömi boltjait jelentik a CBA-nak. Bizonyára sok magyarázatot nem igényel, hogy ezek - a kereskedés oldaláról - nagyszerű helyeken lévő boltok, főleg a belvárosiak.

Először is a GVH nyilván valamit csinál a bejelentéssel. Vagy tudomásul veszi, amiről hatósági bizonyítványt ad ki, vagy egy megindított eljárásban állapítja meg, hogy az összefonódás csökkenti-e jelentős mértékben a versenyt. Az összefonódási bejelentések azért is nyilvánosak, mert a GVH észrevételeket is vár, nyilván a piaci szereplőktől, versenytársaktól is. A blokkk.com feltételezése szerint ennek a hét CBA-s boltnak az átvétele előreláthatóan nem befolyásolja a piaci versenyt, hiszen a Lidl áruházainak száma 170 körül mozog, például december 14-én nyitja a következőt, de a többi nagylánc versenytárs is folyamatosan terjeszkedik. És nem a Lidl a legnagyobb.

A versenyjogban az Európai Bizottság három, a magyar GVH öt évvel számol az összefonódás tartósságának megítélésében, ugyanis a tartós összefonódási ügyletek ellenőrzése a cél.

Az összefonódásnak négy alapesete a szervezeti egyesülés, a vállalkozás rész megszerzése, a vállalkozás feletti irányítás megszerzése, vagy közös vállalkozás létrehozása. Hát itt a bejelentésből kiderül, hogy egyes vállalkozásrészek üzemeltetéséről van szó, egymástól - még szép - független vállalkozások között. Az üzemeltetés pedig nem adás-vétel. Nyilván bérleti díjat, vagy valami hasonlót fizet a Lidl.

Bevásárlóturizmus: a szomszéd boltja zöldebb
Többen és többet vásároltak külföldön 2017 harmadik negyedévében a magyar vásárlók, a friss adatok szerint. A kedvenc változatlanul Ausztria, ahol karácsonykor is ömleni fog a magyar bevásárlóturisták pénze. Közeleg a bevásárlóturizmus a 100 milliárd forinthoz, ezt a kiskereskedelmi ágat nem üti agyon a web.
A Lidl egységes arculattal és árukínálattal szervezi üzleteit, kivétel nincs. Így az szinte kizárható, hogy CBA logós boltban vegyenek Lidl saját márkás termékeket a vásárlók, vagy maradjon a CBA-s áruválaszték. Bár arra van példa, hogy egy áruház adás-vétel után egy darabig még a régi néven futnak a boltok, ez megállapodás kérdése, de egy ilyen megoldás nem illik a Lidl üzletpolitikájába. Furcsa is lenne.

És a létszám is változni fog az egyes boltokban. A Lidl üzletfilozófiája, hogy diszkont jellegénél fogva, mint mindenütt a világban, kevesebb emberrel mozgat és értékesít ugyanakkora árutömeget (és kisebb költséggel, éppen ez a versenyelőnye). Az egy főre jutó árbevétel a Lidl-nél a legtöbb az élelmiszeres láncok körében, 80 millió forint körül mozog, ugyanez a CBA-Baldauf Kft-nél 23 millió forint volt 2016-ban, a beszámolóik szerint. Tehát minden bizonnyal lesz átszervezés a dolgozók körében is.

Az persze másik kérdés, hogy egy CBA pénztáros fog-e árut pakolni a polcra, mint a többiek a Lidl áruházakban, vagy éppen padozatot, polcot takarítani. Bérben viszont jól is járhatnak, mivel a Lidl a legjobban fizető nagyáruházak egyike. De hát nem kell elbocsájtási hullámmal sem számolni, mivel a Lidl folyamatosan keres bolti dolgozókat, így akár két legyet is üthet egycsapásra. Szerzett új boltokat és új dolgozókat, akiket azért át fog csoportosítani.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo