A repülőtéren szinte felismerik egymást azok a fiatalok, akik hasonló trend szerint öltöznek, fésülik a hajukat, táblagépükön azonos oldalakat böngésznek, míg várnak a világ különböző pontjain az őket haza- vagy az Egyesült Államok nagyvárosaiba szállító gépekre. Ezek a magasan képzett, angolul szinte anyanyelvi szinten beszélő fiatalok egy-egy zseniális ötletre próbálják felépíteni jövendő vállalkozásukat, és az ideákat rögtön a legnagyobb ötletbörzére viszik ki. Az Amerikában megszerzett tudást hazaviszik, és elültetik az adott környezetben. Sokkal egyszerűbb és szervesebb fejlődést biztosít az, ha ezek a fiatal vállalkozók viszik haza a jó ötleteket, és zuhatagként végigfolyatják az adott társadalmon, mint ha a startup vállalkozó keres befektetőt újra és újra ahhoz, hogy a nyelvi, kulturális, jogi és gazdasági környezetbe átültesse a megoldását.
Katapult New Yorkba?
A kockázatitőke-befektetéssel foglalkozó Primus Capital nem egy hagyományos céget alapított, hanem négyszázmillió forintos alaptőkével egy iCatapult névre hallgató acceleratort. Ez a kifejezés fedi azokat a komplex támogató folyamatot végző társaságokat, amelyek az induló vállalkozások üzlet- és technológiai fejlesztésrée vonatkozó tudás- és tanácsadás mellett tőkebefektetést is végeznek.
Az iCatapult program egyik vezetője Hild Imre, aki tíz évet töltött az Egyesült Államokban, és hazatérte után pénzügyi szolgáltatást nyújtó vállalkozásokat épített fel, majd azokat sikeresen működtette. Tapasztalatot szerezett abban, hogyan lehet elindítani Magyarországon egy jó ötletre alapozó kisvállalkozást, és utána hogyan tudja ez a kis cég túlélni a következő évtizedet is.
Hild Imre elmondása szerint az a céljuk, hogy a kinti partnereik révén a hazai tehetségeket is globális lehetőséghez juttassák. Ehhez ő maga is áthelyezi a következő félévben a „bázisát" New Yorkba. Hild Imre a HR Portálnak nyilatkozva elmondta: az igazi feladat számára az, hogy a technológiákat, illetve a cégeket ott tegyék sikeressé, ahol a legtöbb a felhasználó, ahol a legtöbb befektető fellelhető. Azt a módszert kell kitalálni, hogyan jusson ki egy cég Amerikába" – állítja a vezető.
A 2013. február 13-án elindított program lényege, hogy az arra jelentkező, induló technológiai vállalkozások először hathetes intenzív felkészítésen vesznek részt Budapesten, ahol a szakma helyi és nemzetközi szinten elismert szakértői készítik fel őket a globális megmérettetésre. A program második felében a csapatokat az iCatapult eljuttatja különböző ún. innovációs hub-okba (központokba), elsősorban New Yorkba, ahol a kiépített kapcsolati rendszeren keresztül a startupok megalapozhatják globális jelenlétüket.
Leannel már a kisvállalkozások sikeréért
Ami a leanben nagyszerű, az éppen az egyszerűsége. Minden működési mozzanat a vevő szemszögéből történik. Nincs „l'art pour l' art" termékfejlesztés, -értékesítés, csak azzal foglalkozik a startup cég, amire a piacnak szüksége van. Az iCatapult azt tanítja meg a kezdő vállalkozások tulajdonosainak, hogyan menjenek ki a piacra, és ott beszélgessenek azokkal, akikre a termékük, vagy a szolgáltatásuk hatással van, hatással lehet. „A legfontosabb, hogy ne kezdjen el feltételezésekbe bocsátkozni egy vállalkozó" – határozta meg a sikeres működés feltételét Hild Imre. Csak olyan termék innovációjába, fejlesztésébe, értékesítésébe szabad belekezdeni, amelyre szükség van. Az első húsz lehetséges ügyféllel történt tesztbeszélgetésen szerzett információkra lehet és kell támaszkodni, amelyeken később az egész ügymenet áll vagy bukik.
A lean az elmúlt három év során lett globálisan is a kezdő vállalkozások üzletfejlesztésének eszköze. Azt figyelték meg az iCatapultnál is, hogy amit korábban egyéves munkával lehetett csak elérni, azt a lean segítségével körülbelül három hónap alatt véghez tudták vinni. Jellemző problémája például a hazai, kezdő IT-területtel foglalkozó vállalkozásoknak, hogy kevés ügyfélkapcsolattal rendelkeznek, ami fatális tévedésekhez vezetheti őket.
Felfutó hazai startup-világ
Az Európai Unió kisvállalkozásoknak és induló vállalkozásoknak hozta létre a JEREMIE alapot, amelyet most másodjára indítottak útnak. E mellé 30 százalékos privát tőkére is szüksége van a startupnak, és a teljes kapott tőkével és hozammal utána el kell számolniuk. Az alap működtetését nyolc kockázatitőke-befektető nyerte el, melyek közül az egyik a Primus Capital, mely az iCatapult finanszírozója és tulajdonosa. Itt zömében egymillió euró alatti átlagos befektetési rátákkal bíró cégek jelentek meg. Egy-egy cég 4-5 fős mikrovállalatokat jelent. A hatásuk azonban jóval túlmutat a méretükön. Az egyik vállalkozás, például távmunkában 7000 embernek ad olyan munkát, amellyel táv-call centerek operátoraivá válhattak.
Míg Szlovákiában a 3D-s grafikák nagyon népszerűek - szinte minden második IT startup ezzel foglalkozik -, addig idehaza nagyon sok IT security-vel, titkosítással foglalkozó induló vállalkozás van. Az úgynevezett "etikus hackelés" bankok, biztosítók, de bármely adatforgalommal foglalkozó cég számára fontos terület.
Termékmagyarázat anyukáknak
A közel másfél éve felfutóban lévő startup világra már jellemző, hogy elfogadnak néhány, a globális piacon létező törvényszerűséget. Először is a megvalósító tehetség, az ember a minden, az ötlet önmagában még nem ér sokat - állítja a befektetési szakember.
A hazai piacon, ha egy induló vállalkozásnak van egy jó ötlete, akkor befektetőt keres, aki komplex üzleti terv bemutatását várja el tőle. Az USA-ban ezt csak a már történettel rendelkező, 5-8 éve a piacon működő cégektől várják. Ott e helyett inkább üzleti modellt szeretnének a tőketulajdonosok látni. Terveket, amelyek szerint a termék, vagy a szolgáltatás eljut a felhasználókhoz. "Ezt az egyszerű megközelítést valahogy a hazai üzleti környezetben nehéz tudatosítani" - véli Hild Imre.
A negyedik fontos lépése a startup világ működőképességének, az a fejlett kapcsolati háló. Ez alatt Hild Imre azt érti, hogy az USA-ból nézve a magyar piac kicsi. Mivel már 18 éve beindult a startup kultúra odaát is, előbb-utóbb találkozni lehet olyannal, aki ismer egy-egy hazai induló vállalkozót. "Egész egyszerűen nem engedheti meg magának egy szakmailag igényes vállalkozó, hogy ne ismerjen mindenkit a hazai piacról" - állítja a szakember. Tudni kell azt is, hogy mi az, amire ő maga képes, de azt is látni kell, hogy mire képes a hazai piac. E nélkül ugyanis se mozdulni, se összefogást kovácsolni nem lehet.
Filius Ágnes, HR Portal