Lean menedzsment segítheti a startup vállalkozásokat

Az induló vállalkozások számára nyújt anyagi és újabban lean-módszertani segítséget az iCatapult, hogy megtalálhassák azt a globális piacot, amelynek a tagjai egymást is felismerik, mert annyira hasonló életmódot folytatnak. Ezek az angolul jól beszélő, fiatal, kreatív értelmiségiek az Egyesült Államokban szívják fel a tudást, és viszik haza. Idehaza ez a lehetőség elsősorban IT startup-ok számára nyitott.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A repülőtéren szinte felismerik egymást azok a fiatalok, akik hasonló trend szerint öltöznek, fésülik a hajukat, táblagépükön azonos oldalakat böngésznek, míg várnak a világ különböző pontjain az őket haza- vagy az Egyesült Államok nagyvárosaiba szállító gépekre. Ezek a magasan képzett, angolul szinte anyanyelvi szinten beszélő fiatalok egy-egy zseniális ötletre próbálják felépíteni jövendő vállalkozásukat, és az ideákat rögtön a legnagyobb ötletbörzére viszik ki. Az Amerikában megszerzett tudást hazaviszik, és elültetik az adott környezetben. Sokkal egyszerűbb és szervesebb fejlődést biztosít az, ha ezek a fiatal vállalkozók viszik haza a jó ötleteket, és zuhatagként végigfolyatják az adott társadalmon, mint ha a startup vállalkozó keres befektetőt újra és újra ahhoz, hogy a nyelvi, kulturális, jogi és gazdasági környezetbe átültesse a megoldását.

Katapult New Yorkba?

A lean menedzsment segíthat az induló vállalkozásokon - Kép: SXC

A kockázatitőke-befektetéssel foglalkozó Primus Capital nem egy hagyományos céget alapított, hanem négyszázmillió forintos alaptőkével egy iCatapult névre hallgató acceleratort. Ez a kifejezés fedi azokat a komplex támogató folyamatot végző társaságokat, amelyek az induló vállalkozások üzlet- és technológiai fejlesztésrée vonatkozó tudás- és tanácsadás mellett tőkebefektetést is végeznek.

Az iCatapult program egyik vezetője Hild Imre, aki tíz évet töltött az Egyesült Államokban, és hazatérte után pénzügyi szolgáltatást nyújtó vállalkozásokat épített fel, majd azokat sikeresen működtette. Tapasztalatot szerezett abban, hogyan lehet elindítani Magyarországon egy jó ötletre alapozó kisvállalkozást, és utána hogyan tudja ez a kis cég túlélni a következő évtizedet is.

Hild Imre elmondása szerint az a céljuk, hogy a kinti partnereik révén a hazai tehetségeket is globális lehetőséghez juttassák. Ehhez ő maga is áthelyezi a következő félévben a „bázisát" New Yorkba. Hild Imre a HR Portálnak nyilatkozva elmondta: az igazi feladat számára az, hogy a technológiákat, illetve a cégeket ott tegyék sikeressé, ahol a legtöbb a felhasználó, ahol a legtöbb befektető fellelhető. Azt a módszert kell kitalálni, hogyan jusson ki egy cég Amerikába" – állítja a vezető.

A 2013. február 13-án elindított program lényege, hogy az arra jelentkező, induló technológiai vállalkozások először hathetes intenzív felkészítésen vesznek részt Budapesten, ahol a szakma helyi és nemzetközi szinten elismert szakértői készítik fel őket a globális megmérettetésre. A program második felében a csapatokat az iCatapult eljuttatja különböző ún. innovációs hub-okba (központokba), elsősorban New Yorkba, ahol a kiépített kapcsolati rendszeren keresztül a startupok megalapozhatják globális jelenlétüket.

Leannel már a kisvállalkozások sikeréért

Startup-nagyhatalom lehet Magyarország
A nemzetközi mobilpiac rohamos fejlődése a magyar fejlesztőcégek számára is hatalmas kiugrási lehetőséget jelenthet. Számos ígéretes hazai műhely van, melyek viszont csak külső finanszírozás bevonásával tudnának „nagypályára lépni”. Erre a problémára keres megoldást a Smartmobil ’13, melynek célja, hogy felhelyezze Budapestet a mobiltechnológia és a startup tőkepiac világtérképére. A 2013. április 4-ei  konferencián az ország és a régió legjobb mobilpiaci fejlesztőműhelyei mutatkozhatnak be induló tech vállalkozások finanszírozásban jelentős rutinnal bíró hazai és nemzetközi kockázatitőke-befektető cégeknek.
A lean menedzsment mint hatékony folyamatszabályozó modell ipari környezetben 50 éve, irodai környezetben pedig körülbelül 6-8 éve terjedt el. Annyira hatékony azonban ez a működésmód, hogy szinte mindegyik vállalkozás Amerikában már leanes elemekkel dolgozik. „A leant el kell sajátítania egy induló vállalkozásnak is, ha úgy akar működni, ahogy a világ működik" – állítja Hild Imre. Ami újdonság a leanes működésmódban, az a kis, induló vállalkozások körében is, az az elterjedtsége.

Ami a leanben nagyszerű, az éppen az egyszerűsége. Minden működési mozzanat a vevő szemszögéből történik. Nincs „l'art pour l' art" termékfejlesztés, -értékesítés, csak azzal foglalkozik a startup cég, amire a piacnak szüksége van. Az iCatapult azt tanítja meg a kezdő vállalkozások tulajdonosainak, hogyan menjenek ki a piacra, és ott beszélgessenek azokkal, akikre a termékük, vagy a szolgáltatásuk hatással van, hatással lehet. „A legfontosabb, hogy ne kezdjen el feltételezésekbe bocsátkozni egy vállalkozó" – határozta meg a sikeres működés feltételét Hild Imre. Csak olyan termék innovációjába, fejlesztésébe, értékesítésébe szabad belekezdeni, amelyre szükség van. Az első húsz lehetséges ügyféllel történt tesztbeszélgetésen szerzett információkra lehet és kell támaszkodni, amelyeken később az egész ügymenet áll vagy bukik.

A lean az elmúlt három év során lett globálisan is a kezdő vállalkozások üzletfejlesztésének eszköze. Azt figyelték meg az iCatapultnál is, hogy amit korábban egyéves munkával lehetett csak elérni, azt a lean segítségével körülbelül három hónap alatt véghez tudták vinni. Jellemző problémája például a hazai, kezdő IT-területtel foglalkozó vállalkozásoknak, hogy kevés ügyfélkapcsolattal rendelkeznek, ami fatális tévedésekhez vezetheti őket.

Felfutó hazai startup-világ

Jön a startup vállalkozások Kánaánja
A következő években elszaporodhatnak, megerősödhetnek a startup vállalkozások, hiszen több pályázati forrás is megnyílik előttük. Mit nevez a pénzügyi befektető innovációnak, hogyan kapcsolódik az innováció a kockázati tőkepiachoz, elegendő már az ötlet is? – e fő kérdésekre keresték a választ a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) és a Magyar Innovációs Szövetség rendezvényén.
Nem is gondolnánk, mennyi induló hazai kisvállalkozás kezdte el mostanában a működését. Hild Imre kifejezetten felhívta a figyelmet a Design Terminálra, ahol hetente jelennek meg újabb és újabb kis-, innovatív vállalkozások a maguk egyszerű és jó ötleteivel. Az iCatapult szakemberei is egyetemi kurzusokat tartanak,hatalmas érdeklődéssel.

Az Európai Unió kisvállalkozásoknak és induló vállalkozásoknak hozta létre a JEREMIE alapot, amelyet most másodjára indítottak útnak. E mellé 30 százalékos privát tőkére is szüksége van a startupnak, és a teljes kapott tőkével és hozammal utána el kell számolniuk. Az alap működtetését nyolc kockázatitőke-befektető nyerte el, melyek közül az egyik a Primus Capital, mely az iCatapult finanszírozója és tulajdonosa. Itt zömében egymillió euró alatti átlagos befektetési rátákkal bíró cégek jelentek meg. Egy-egy cég 4-5 fős mikrovállalatokat jelent. A hatásuk azonban jóval túlmutat a méretükön. Az egyik vállalkozás, például távmunkában 7000 embernek ad olyan munkát, amellyel táv-call centerek operátoraivá válhattak.

Míg Szlovákiában a 3D-s grafikák nagyon népszerűek - szinte minden második IT startup ezzel foglalkozik -, addig idehaza nagyon sok IT security-vel, titkosítással foglalkozó induló vállalkozás van. Az úgynevezett "etikus hackelés" bankok, biztosítók, de bármely adatforgalommal foglalkozó cég számára fontos terület.

Termékmagyarázat anyukáknak

A közel másfél éve felfutóban lévő startup világra már jellemző, hogy elfogadnak néhány, a globális piacon létező törvényszerűséget. Először is a megvalósító tehetség, az ember a minden, az ötlet önmagában még nem ér sokat - állítja a befektetési szakember.

Beindulóban itthon a közösségi finanszírozás
Ha a leendő fogyasztók látnak fantáziát egy termékben, akkor adjanak pénzt is rá – lehetőségeikhez mérten. Ezen alapul a közösségi finanszírozás, melynek életképességét milliárdos projektek bizonyítják külföldön, de itthon is alakul a siker. A közösségi finanszírozás – crowdfunding – a legfiatalabb internetes jelenség, amely egyre nagyobb szerepet kap a kreatív ötletek és művészi projektek megvalósításában világszerte. 2009 óta annyira divatos lett ez a modell, hogy számos vállalkozás, kezdő vállalkozó és művész lát elindulási, bemutatkozási, befutási lehetőséget a közösségi projekt oldalakban. A crowdfunding lehet adakozás, amikor a finanszírozók önzetlenül ölnek pénzt egy szimpatikusnak ítélt kezdeményezésbe, nagyobb összegeknél viszont részvényessé válhatnak, és részesedhetnek a bevételből. Az, aki ma tömegfinanszírozásra ad pénzt, olyan projektbe fektet be, amelyből nem feltétlenül remél megtérülést, de úgy gondolja, szegényebb lenne a világ nélküle. Hogy ezért legfeljebb megemlítik egy film stáblistáján, egy lemezborítón vagy egy prospektusban, az aligha zavarja az adakozók többségét.
A másik, az eladással kapcsolatos megállapítás. Elég egyszerű-e a terméked leírása. Hild Imre négy éve kurzusokat tart arról, hogyan lehet egy termékleírást leegyszerűsíteni. "Ha el tudod magyarázni az anyukádnak a fejlesztésed lényegét, akkor jó úton haladsz" - állítja a szakember. Ha ez nem sikerül, akkor vagy nem tanulta meg az innovátor a leegyszerűsített termékbemutatást, vagy nem a megfelelő dologgal foglalkozik, ha sikeres akar lenni. Sok IT szakembernek a szakma a kisujjában van, de ezen felül is még ugyanannyira fontosak az egyszerű, stílusos megoldások. A világ legjobban használható okos telefonjához még használati utasítás sincs, ami a veszély nélküli használatot jelenti, átvitt értelemben.

A hazai piacon, ha egy induló vállalkozásnak van egy jó ötlete, akkor befektetőt keres, aki komplex üzleti terv bemutatását várja el tőle. Az USA-ban ezt csak a már történettel rendelkező, 5-8 éve a piacon működő cégektől várják. Ott e helyett inkább üzleti modellt szeretnének a tőketulajdonosok látni. Terveket, amelyek szerint a termék, vagy a szolgáltatás eljut a felhasználókhoz. "Ezt az egyszerű megközelítést valahogy a hazai üzleti környezetben nehéz tudatosítani" - véli Hild Imre.

A negyedik fontos lépése a startup világ működőképességének, az a fejlett kapcsolati háló. Ez alatt Hild Imre azt érti, hogy az USA-ból nézve a magyar piac kicsi. Mivel már 18 éve beindult a startup kultúra odaát is, előbb-utóbb találkozni lehet olyannal, aki ismer egy-egy hazai induló vállalkozót. "Egész egyszerűen nem engedheti meg magának egy szakmailag igényes vállalkozó, hogy ne ismerjen mindenkit a hazai piacról" - állítja a szakember. Tudni kell azt is, hogy mi az, amire ő maga képes, de azt is látni kell, hogy mire képes a hazai piac. E nélkül ugyanis se mozdulni, se összefogást kovácsolni nem lehet.

Filius Ágnes, HR Portal

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo