Már javában keresik a lehetséges új bolthelyiséget azok a trafikosok, akiket egy tavalyi kormányrendelet-módosítással május 30-tól kitiltanak a 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű eladótérrel rendelkező üzletekből és a benzinkutakról – írja a Világgazdaság. A lap szerint nehéz lesz forgalmas helyszínt találni, ugyanis új dohánybolt nem nyílhat másik dohánybolt bejáratától számított 200 méteres távolságon belül. Ez a már működő trafikokra nem vonatkozik, vagyis akik az első koncessziós körökben nyertek üzemeltetési jogot, és egymás mellett nyitottak üzletet, azoknak nem kell távolabb költözniük – írta az onlinekassza.hu.
A rendelet szerint május 30-tól úgy kell számolni a távolságot, hogy a dohányboltok egymáshoz legközelebb eső bejáratainak középvonalától számított legrövidebb, szabályos gyalogos közlekedési útvonal hossza elérje vagy meghaladja a 200 métert – fogalmaz tájékoztatójában a NAV. Az adóhatóság szerint a dohányboltok távolságát célszerű előzetesen egy gyalogos útvonaltervező program segítségével ellenőrizni. A legrövidebb útvonal ezenkívül saját méréssel is meghatározható. Vitás esetben a hiteles mérést szakértő felkérésével lehet teljes biztonsággal elvégezni, az adóhatóság vitás helyzetben ezt fogja alkalmazni.
Az indoklás szerint az aránytalan forgalomkülönbségek miatt kellett változtatni a szabályokon. A 6300 dohányboltból, a hipermarketekben, plázákban, benzinkutakon működő 200 dohánybolt a piaci forgalom 17 százalékát lefölözte. Ezzel szemben 2500 trafik a megélhetés határán van.
Tavaly július 1-jén hatályba lépett az új kiskereskedelmi struktúrát, azaz az árusítható helyek számát és helyét is rögzítő dohánytörvény. A szabályozásból kifolyólag a korábban megszokott elárusítóhelyeket felváltották a nemzeti dohányboltok. Ez érdemben átalakította a fogyasztói szokásokat is – egy felmérés szerint. A vásárlások gyakorisága szerint a tendencia egyértelműen azt mutatja, hogy ritkábban, de alkalmanként nagyobb mennyiséget vásárolnak a dohányosok. Az új hálózat kialakításával a törvény egyik legfőbb célja a dohányzás visszaszorítása. A válaszadók 69%-a gondolja úgy, hogy ezzel a szigorú tiltással nem lehet huzamosabb ideig a fiatalkorúak dohányzását visszaszorítani.
Régiós összevetésben is a legszigorúbb és a legkevésbé rugalmas a magyar trafiktörvény, azaz a dohányáruk forgalmának kiskereskedelmi szabályozása. A magyar jogszabály sokban hasonlít az osztrák példára, de jóval kevésbé rugalmasabb annál, például a dohányforgalmazó automaták engedélyezésében. A forgalmazás állami monopóliummá válásával azonban várhatóan a feketepiac részesedése tovább növekszik majd, pedig a legális dohánypiac negyede már így is eltűnt.