Még vásárlásainkat is gyakran az határozza meg, mennyire bízunk az adott termékben vagy szolgáltatásban – derült ki a Groupama Biztosító az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. segítségével végzett országos reprezentatív felméréséből.
Az adatok alapján a magyarok számára a második legfontosabb érték a bizalom (75%) a szeretet (79%) után. A kutatás rávilágított arra is, hogy a bizalomnak a márkaválasztásban is nagy szerepe van. A 18 és 59 év közötti válaszadók háromnegyedének jelentősen megkönnyíti a vásárlásra vonatkozó döntést, ha megbízik a termékben vagy szolgáltatásban, aminek az alapja lehet akár egy közeli ismerősétől szerzett tapasztalat is. Sokan egyenesen törekszenek arra, hogy olyan terméket vagy márkát válasszanak, amellyel kapcsolatban van bizalmuk: az erre irányuló állítással a válaszadók 70%-a ért egyet. (Nem véletlen, hogy most már a kisebb pénzek is nagy gondot fordítanak a márkájukkal szembeni bizalom, a reputációjuk felépítésére.)
„Ha egy terméket vagy szolgáltatást vásárolunk, hatalmas jelentősége van a bizalomnak, valamint a korábbi tapasztalatainknak, családtagjaink és ismerőseink véleményének. De még a szakértők tanácsának, független forrásoknak, sőt akár a reklámoknak is. A bizalom ugyanis biztonságérzetet ébreszt bennünk” - mondta Szvetelszky Zsuzsanna, szociálpszichológus. Habár Magyarországon ez kemény dió, a fogyasztók háromnegyede ugyanis nem bízik meg a kommunikációs szakemberek által kitalált "üzenetben".
A bizalom az ajándékválasztásban több megközelítésen is érvényre juthat. Egyrészt azt vesszük számításba, szerettünk melyik termékben, márkában vagy szolgáltatásban bízik meg, mivel ha ilyen ajándékot választunk, biztosan örömet okozunk neki. A másik megközelítés szerint a megajándékozni kívánt személy bízik bennünk, tudja, hogy tőlünk csak számára tetsző ajándékot kap, és e bizalomra alapozva rá tudjuk vezetni egy új márka használatára. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy sokan olyan ajándékot szeretnek választani, melyet maguknak is megvennének, itt pedig megint előtérbe kerül a bizalom: az említett kutatásban megkérdezettek háromnegyede (75%) vallja, hogy megkönnyíti a döntést, ha már van a termékről vagy szolgáltatásról pozitív tapasztalata, kétharmaduk (62%) pedig azt állítja, hogy vásárlási döntéseinél fontos a bizalom, valamint sokszor az olyan immateriális pluszértékek is nyomnak a latban, amelyek révén megformálódik a vevőben az egyediség és kiválóság érzete a márka megvásárlásakor.
A biztonság igénye nem egyformán befolyásolja a választásunkat, hatása nagyban függ a termékkategóriától. Ebben markáns eltéréseket mutatnak a válaszok. A Groupama Biztosító kutatásából kiderül, hogy az egészségügyi mellett a pénzügyi szolgáltatások a leginkább bizalmi termékek, a lakosság 70%-ánál szerepet játszik a bizalom, amikor ezek közül választ. Kimagasló azok aránya is, akik számára fontos a bizalom, ha élelmiszert (62%), autót (64%), műszaki cikket (65%) vesznek. Legkevésbé ugyanakkor az utazás és a ruhaneműk kiválasztásakor játszik szerepet a bizalom.