Az egyetem alatt rendezvényszervezőként dolgozott Herczeg Ágnes, és elhatározta, hogy szervez egy borklubot. Az első alkalom a Bortársaság helyi üzletében volt, ahol megcsillant a borszakma professzionális oldala. Szerelem lett első látásra.
Közgazdászként kezdte karrierjét, foglalkozott autófinanszírozással, és volt kereskedelmi igazgató is, alig huszonnégy évesen. Amikor várandós lett a kislányával, úgy döntött, tanulni kezd boros vonalon. A londoni WSET-diploma volt az alap, hisz mint mondja, muszáj magasra tennie a lécet.
– Így is elég nagy hendikep, hogy nő vagyok és fiatal. Megkérdőjelezhetetlen tudás kell, hogy elfogadjanak szakértőként. A diploma után írtam meg az első könyvemet, és kértek fel a Gróf Butler borászatba eredetileg kereskedelmi, majd – némi beszélgetés után – vezérigazgatói posztra. A megállapodás része volt, hogy a cég támogatja a Master of Wine képzésemet. A tulajdonos átlátta, hogy ez mindkettőnknek megéri – meséli a borszakértő.
A Master of Wine a borszakértők abszolút elit klubja. A szőlészet, borászat, marketing és kereskedelem globális trendjeivel foglalkoznak. Ha valakinek a neve mellett ott van az MW betűpár, nincs az a borászati ajtó, amely ne nyílna ki előtte. Ágnes első közép-európai nőként szerezheti meg ezt a címet.
– Végig kell tudni követni a szőlő származási helyét, fajtáját, minőségét, a termelés és a borkészítés módját. Mindennapi szellemi kihívás, rejtvényfejtés, amit nagyon élvezek. Ha vissza tudom bontani, mi történt a borral, azt is tudom, milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy olyan bort készítsünk, amilyet az ügyfél látni szeretne. A borszakértők specialitása ez az átfogó látásmód, hogy a szőlőtelepítéstől a termék megjelenéséig vezetik végig a folyamatot. Az ügyfelek olykor csak véleményt kérnek a borról, de ezekből sokszor nagyobb volumenű együttműködés lesz. Megfogható dolgokat mondok, ez az objektív segítség pedig nagyon jól jön a borászoknak, akik lassan rájönnek, hogy megéri az egy-két hónapra kifizetett tanácsadói díj, mert többet spórolnak meg azzal, hogy nem indulnak el a rossz irányba.
– Nincs olyan, hogy „jó lesz az úgy”. Mindig abban láttam a hosszú távú siker kulcsát, hogy az ember maximálisan teljesít. A legjobb a sztenderd. Még rengeteg munka van, hogy nemzetközi szinten láthatóvá tegyük a borainkat. Egy jó szakembernek ismernie kell Magyarország erősségeit, gyengeségeit, és személyre kell tudnia szabni azt, amit kínál. Egészen mást keres Magyarországon egy kínai, mint egy olasz. Ha ezekre a kulturális finomságokra reagálni tudunk, a turisták rácsodálkoznak a magyar borokra. Ezt próbáljuk átadni a Metropolitan Főiskola borturisztikai szaktanácsadó képzésén, ahol szakvezető vagyok.
Ágnes az oktatás mellett tanácsadóként dolgozik, borászatoknak segít a megfelelő irány megtalálásában. Emellett borvacsorákat és boriskolát vezet. Egyelőre versenytársa nem nagyon van, mert ilyen átfogó szakmai vezetői tevékenységet itthon nem végez más. Ágnes pedig maradna a hazai bázison. Egyrészt szereti Budapestet, de a sok utazás és esti munka miatt a családja segítségére is szüksége van.