Megbízható és kényelmes fizetési rendszert kell kialakítani. Igaz, hogy aki a rendszerig eljut, valószínűleg már nagyon gondolkodik a vásárláson, mégis könnyen előfordulhat, hogy mint vevőt, elveszítjük. Ha itt valami gond van, kárba veszett minden korábbi erőfeszítésünk, amivel látogatót szereztünk, számára releváns terméket ajánlottunk megfelelő áron, és rávettük, hogy itt és most vásárolja is meg.
Egyszerűség mindenekfelett
A fizetési folyamat legyen a lehető legegyszerűbb. Ne tegyünk fel felesleges kérdéseket, ne kérjünk szükségtelen adatokat, azaz minél egyenesebb és gyorsabb úton igyekezzünk a pénztárhoz terelni azt, aki már „telepakolta a kosarát”. A legegyszerűbb megoldás – amit elég sokan használnak – a regisztráció nélküli, vagyis vendégként vásárlás. Ezt a vevők jellemzően nagyon szeretik, mi viszont így lemondunk az utánkövetés lehetőségéről, tehát hosszú távon nem üdvözítő. Megoldás lehet a folyamat megfordítása, vagyis hogy a vásárlás végén adunk lehetőséget egy egyszerű regisztrációra – tanácsolják a Webshop Experts szakértői. A hangsúly az egyszerűn van. Növelhetjük a regisztrációs kedvet valamilyen jutalommal, például pontokkal vagy törzsvásárlói rendszer létrehozásával is, vagy azzal, ha a regisztráció segítségével a vásárló folyamatosan értesülhet csomagja állapotáról.
Utánvét: Az egyelőre bizalmatlan magyar fogyasztók még mindig előnyben részesítik ezt a megoldást, ezért elengedhetetlen, hogy megadjuk nekik ennek a lehetőségét is. Az eladó számára többletköltséget jelent (amit a vevőre terhel a többség), plusz kockázatot, hogy a vevő nem veszi át a terméket. Az utánvét díja akkor is terheli az eladót, és még az áru is visszakerül!
Átutalás: Gyors, egyszerű, bár némiképp kevésbé professzionális hatást kelt, mint a bankkártyás fizetési lehetőség. A webáruházak szempontjából hatalmas előny az egy napon belüli banki átutalás, hiszen így akár az áru megrendelésének napján a számlára érkezhet a pénz. Mindenképpen tüntessük fel, hogy milyen határidővel várjuk az utalást!
Bankkártyás fizetés: Ez esetben vagy egy bankkal, vagy egy erre szakosodott szolgáltatóval kell szerződést kötnünk, vagy PayPal üzleti számlát nyitnunk. Az első két esetben számolnunk kell egy alapdíjjal/szerződéskötési díjjal, majd egy tranzakciós díjjal (néhány tízezer forint). A PayPal esetében indító tétel nincs, a tranzakciós díjak viszont jelentősen magasabbak a bankokénál.
Tanácsos megjeleníteni a fizetési folyamat lépéseit mutató ábrát is, e nélkül esetleg elveszettnek érzi magát a vevő, és elmenekül. Célszerű a lehető leginkább csökkenteni a lépések számát, de ha egyszerre jelenítjük meg az adatbekérő űrlapot a szállítási módokkal és sok mással, a végeredmény áttekinthetetlen és ijesztő lesz a vásárló számára. Az ideális megoldást teszteléssel lehet a legjobban megtalálni.
Válaszadás feltétlenül
Fontos, hogy minden kérdésre – még a fel nem tettre is! – választ adjunk. A fizetési és szállítási módok részletes bemutatásától az elállási feltételekig mindent közölnünk kell. Hogy ezek ne szakítsák meg a vásárlási folyamatot, a szakértő felugró ablakokat javasol.
Jogszabályi kötelezettség a rendelés feladása előtt egy utolsó, rendelést összesítő oldal elhelyezése, amelyen a rendelt termékek mellett a vevő által meghatározott szállítási és fizetési mód, valamint a fizetendő végösszeg is megjelenik.