A hírlevél küldés egy folyamat része, ami előkészítéssel és utánkövetéssel jár együtt és a teljes marketing stratégia fontos része - ezért használjuk is helyette inkább az e-mail marketing fogalmat - kezdte előadását a Marketingfesztiválon Pogátsnik László.
Az első lépés a sziszifuszi, fáradtságos adatbázis építés. Felejtsük el, hogy a lényeg, hogy minél nagyobb adatbázissal rendelkezzünk! Nem a méret, hanem a minőség a lényeg. És, hogy honnan lesznek feliratkozók? A cégek többségéhez rengeteg adat érkezik be, naponta egy kazal névjegykártyát gyűjtünk be, vagy ugyanennyi ügyféllel beszélünk, de a többség nem kezd vele semmit. Pedig csak egy lépésre vagyunk a rendszerezetlen kapcsolatokkal az adatbázistól! (Itt adunk azért néhány tippet, hogyan gyűjthet további feliratkozókat.)
Akivel volt kapcsolat, interakció, az mind érdemes arra, hogy valahogyan a későbbiekben megkeressük – mindenképpen sokkal inkább, mint azok a tömegek, akikkel még semmilyen kapcsolatunk nem volt, csak valamilyen játékkal rávettük, hogy megadja az e-mail címét és azt sem tudja, kik vagyunk. Hiába szerzünk sok e-mail címet azzal, hogy indián nevet generálunk mindenkinek (talán mindenki emlékszik erre az "őrületre" a Facebookon), valójában használhatatlan lesz a megszerzett rengeteg kontakt. Hiszen olyan adatbázisunk lesz, amely nem érdeklődik a tevékenységünk iránt. Legfeljebb annyit érünk el vele, hogy többet kell fizetnünk a szolgáltatónknak a tömeges e-mail kiküldésért.
Mindenképpen a célcsoportot érdeklő „csalit” kell bevetni. Hisz hiába vonzó ajándék egy tablet, ha valójában azt mi nem árulunk, nem fogunk tudni mit kezdeni a vonzó ajándék miatt feliratkozott tömegekkel. Kerüljenek be az adatbázisba ajánlatkérők, korábbi vevők, érdeklődők! (Természetesen úgy, hogy ehhez a hozzájárulásukat kérjük.)
Még egyszer hangsúlyozzuk, nem a méret a lényeg! Tudatosan leveleket küldeni sokkal inkább megéri, sokkal hatékonyabb, mint tömegeknek küldeni spamet. Vegyük tudomásul, hogy nincs olyan termék vagy téma, ami mindenkit érdekel. Érjük el inkább azokat, akiknek releváns, amit kínálunk – akkor is, ha ők esetleg egy szűkebb csoport.
A cél, hogy minél mélyebb adatbázist építsünk! Tudjunk meg mindenkiről mindent, amit csak lehet, hogy a hírlevelünk tényleg vonzó legyen, az olvasókat megfelelően tudjuk kiszolgálni.
A hatékonyság növeléséhez elengedhetetlen az utánkövetés, hiszen innen tudhatjuk meg, hogy az egyes felhasználók mi iránt érdeklődnek. Muszáj elemezni, hogy ki milyen levelet nyitott meg, hogy a továbbiakban ne bombázzuk felesleges üzenetekkel őket (és így a spam mappába kerüljünk). Van, akit csak az akció érdekel, mások a szakmai hírekre vevők stb. Ha a különböző leveleink statisztikáit elemezzük, személyre szabottabb üzeneteket küldhetünk, amelyen nagyobb hatékonysággal hoznak nekünk érdeklődőket. Itt olvashat részletesen arról, hogy milyen mérési lehetőségeink vannak, és ezekkel mit kezdhetünk.
Minél erősebb egy ügyfélprofil, minél részletesebb adataink vannak a felhasználókról, annál személyesebb üzeneteket tudunk majd küldeni, ez pedig megéri a fáradtságot.
Egy valós, mély, szegmentált adatbázis kiépítése nehéz és lassú folyamat. Számít a tartalom, de számít a technológia is. Ha például túl sok üzenetünk visszapattan nem létező címekről, a spamszűrők egy idő után a tényleges feliratkozóknak sem érkezik meg a levél. (Itt talál néhány támpontot, hogy lehet elkerülni a spam szűrőket.) Kell az idő a listaépítésre és meg kell szerezni a hozzájárulást, fontos az adatgyűjtés minősége is!
Legyen egyszerű és rövid – nem fognak rá több időt szánni, mint amennyit muszáj. Segítsünk az olvasónak!
Legyen automata – így levesz egy terhet a vállunkról, nem pluszt rak ránk.
Legyen perszonalizált – a megszólítás egyedivé tétele 2016-ban már alap. (Cégnév esetén gond lehet a változó névelő (a/az) az automatizmus kialakításánál. Ezt egy egyszerű, "fapados" megoldással áthidalhatjuk: vegyük fel névelővel együtt a nevet, a forma szöveget pedig fogalmazzuk névelő nélkül!)
Legyen feliratkozásra csábító - például adjunk valamit a feliratkozóknak
Legyen megerősített e-mail címre küldve! - Érdemes használni a kétszintű feliratkozást! Aki annyit nem tesz meg,hogy rákattint a feliratkozás után küldött megerősítést kérő e-mailre, biztos, hogy a hírlevelekre sem fog rákattintani. Csak egy haszontalan címet spórolunk meg vele.
Legyen mobilra optimalizált – ez 2016-ban már nem lehetőség, hanem kötelezettség, ha olvasókat akarunk. A legjobb, ha nem külön mobilra optimalizált oldalakkal dolgozunk, hanem reszponzív megjelenítéssel. (Amely automatikusan felveszi annak az eszköznek a megfelelő formát, amelyen éppen nézi a felhasználó az oldalt.)
Legyen szinkronban a landolóoldallal! - Ha valaki átkattint és fel sem ismeri, hogy jó helyre érkezett. Na, akkor biztosan nem fog sok időt ott tölteni!
Legyen személyhez köthető! Akkor járunk jó úton, ha elkezdenek válaszolni a hírlevelekre, mert azt hiszi valaki, tényleg személyes üzenetet, személyes ajánlatot kapott! Ha nem csak átkattintások, de válaszok is érkeznek, jó úton járunk!