A szakértők a leggyakrabban ezt a kérdést hallják, az ügyfelektől legelőször: mennyit kell költenem a digitális marketingemre? De ki kell ábrándítanunk mindenkit, erre a kérdésre nem létezik gyors és egyszerű válasz, hiszen sok mindentől függ a szükséges és elégséges ráfordítás mértéke. Mérlegre kell tenni a márka nagyságát és ismertségét. Meg kell vizsgálni, hogy milyen életszakaszban van a termék. Ismert, most startol? Kicsi a cégünk vagy nagy multi? Vannak speciális igényeink? Ezer és egy vetülete van a dolognak. Van azonban néhány alapvető kritérium, amit ha előre meghatározunk, sorvezetőként szolgálhat ahhoz, hogy később működő marketing költségvetést dolgozzunk ki.
Az első lépés mindig az, hogy pontosan határozzuk meg, mit szeretnénk elérni. Beindítunk egy vállalkozást, egy teljesen új márkát? Vagy esetleg évek óta jól működő szolgáltatásunkat újítanánk meg picit és a hűséges vevőinket sem szeretnénk elveszíteni? Nehezen csábítjuk vissza a vásárlókat, és most az a cél, hogy gyakrabban visszatérjenek? A célunk lesz a kulcs a marketinghez, a költségvetéshez, útmutatás a többi területnek (például az értékesítésnek).
Kutassunk
Nem tudjuk jól meghatározni a saját költségvetésünket, ha nem nézünk kicsit körbe, nem kutatunk picit a konkurencia zsebében, persze jó értelemben. Hiszen hogyan is tudnánk optimálisan befektetni, ha elképzelésünk sincs a nagyságrendekről. Hogy egy egyszerű példát mondjunk, hogyan akarjuk jól belőni a költségvetést, ha azt se tudjuk, mennyi kulcsszóra, mennyiért kell majd fókuszálnunk? Íme néhány terület, amire érdemes figyelni:
- korábbi kampányaink: sikerek, kudarcok, kulcsfontosságú eredmények
- versenytársak: melyik kampányra mennyit költöttek
- tartalom: milyen tartalom létezik már a területünkről, és hogy mutatkozik hiány?
- szakma: kik a szakterületünk marketinges nagyágyúi és mennyiért lehet velük dolgozni
- kulcsszavak: melyek a legfontosabb kulcsszavak a márkánkhoz és mennyiért lehet rájuk licitálni a Google rendszerében?
Eddig és ne tovább
Fontos, hogy meghatározzuk, mennyi a maximális ráfordítás, amit megengedhetünk magunknak. Valamiféle büdzsét meg kell határozni ahhoz, hogy a szakemberek, akár saját marketinges kollégáink, akár ügynökség, ne sötétben tapogatózzanak. Csak a teljes elkölthető összeg ismeretében lehet megalapozott döntést hozni, hogy az egyes feladatokra, részterületekre mennyit költsünk.
Annak érdekében, hogy a költségvetés mindenre elegendő legyen, hasznos lehet létrehozni egy listát az összes különböző csatornáról, taktikáról és a stratégiákról, amiből választhatunk. Ami fontos lehet például:
- tartalom létrehozása
- tartalom támogatása
- közösségi média marketing (hol szeretnénk megjelenni, facebook, linkedin, instagram)
- e-mail marketing
- fizetett keresés
- bannerek
- weboldal optimalizálás / konverziós arány optimalizálása
- mobil marketing
- online PR
Legyen tartalék
Azonban azt se felejtsük el, hogy mindig adódhat valami váratlan kiadás is, egy utolsó pillanatban beeső lehetőség. Érdemes erre egy kis pénzt elkülöníteni, így nem néhány ezer vagy tízezer forint miatt bukjuk a kampány komoly sikerét.
A digitális marketing stratégiánkat nagyon nehéz és nyomasztó úgy meghatározni, ha előtte ezt a néhány mankót nem adjuk a saját kezünkbe. Legyenek eszközeink és stratégiánk, ne dobáljunk dartsnyilakat majd lesz valami alapon. Vegyük végig a négy pontot és máris közelebb vagyunk a célunkhoz.